A láthatatlan kéz: AMG-tréning ingyen 6. rész
AMG Driving Academy: ESP
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A hatodik részben trénerünk bemutatja, hogy az ESP különféle beállításaival hogyan változik az autó viselkedése.
Az elektronikus stabilitásprogram egy összetett rendszer, mely alapvetően vezérlőegységből, szenzorokból és természetesen a fékekből áll. Az autó különböző pontjaira szenzorokat építenek, amik figyelik az autó mozgását, haladási irányát, sebességét, a kormányelfordítás szögét: ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy az adott körülmények között az autó nem tud végigmenni a vezető által kijelölt úton, akkor a megfelelő kerék lefékezésével visszatereli a helyes ívre. Tulajdonképpen ugyanarról van szó, mint amit az előző fejezetek tárgyaltak, azaz a tapadás megőrzéséről, illetve az autó súlypontjának finom terelgetéséről.
Az AMG modellekben háromféle fokozat található: On, ekkor az ESP teljesen uralma alatt tartja a kocsit, van Sport fokozat, ami némi kis csúszkálást engedélyez, de azért felügyeli a sofőrt, és az Off, amikor azt csinálunk az autóval, amit akarunk, illetve tudunk.
Az ESP-vel kapcsolatban az a fantasztikus, hogy töredékmásodpercenként hány számítást végez, hogy fenntartsa a stabilitást. Ugyanakkor még ennél is fantasztikusabb, hogy a képzett sofőr mindenféle szenzorok és külön vezérlőmodul nélkül tökéletesen képes az ESP helyettesítésére, de ez persze állandó koncentrációt és gondolkodást igényel. Azt pedig, hogy a mindennapi forgalomban részt vevők hány százaléka képes folyamatos koncentrációval részt venni a vezetésben, sajnos jól tudjuk...