Húszéves a Tanpálya
A kezdetek óta felnőtt, továbbra is ereje teljében a Tanpálya
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Idén ünnepelte huszadik születésnapját a mogyoródi Tanpálya, aminek meglátogatása mindenkinek ajánlott.
Idén augusztus közepén volt húsz esztendeje, hogy megnyílt az akkor még Gerhard Berger Vezetéstechnikai Centrum névre keresztelt Tanpálya a Hungaroringen. Mint azt az akkori ügyvezető igazgatótól, Nádasdi Jánostól megtudtuk, Berger nevét a vaskos jogdíjak miatt hamar elengedték, s jó ideje a főtámogató Groupama nevét vette fel a Tanpálya, ahova mi is szinte hazajárunk. Ott készítjük 2012 ősze óta gumitesztjeinket, de számos összehasonlító tesztünk helyszíne is volt és persze lesz is még a Tanpálya, aminek lényege, hogy biztonságos körülmények között tapasztalhassuk meg autónk és magunk határait, utóbbiakat minél kijjebb tolhassuk. Ahogyan azt a Tanpálya közleménye írja, a közúti közlekedés biztonságosabbá tételét tűzték a zászlajukra, hazánkban elsőként. Az elmúlt 20 évben körülbelül 7500 tréninget tartottak meg, ahol körülbelül 100.000 ember pallérozódott tapasztalt instruktorok irányításával, s ahogy ők fogalmaznak: ha csak egy balesetet sikerült megelőzniük, már megérte. A Tanpálya 20. születésnapi ünnepségén Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, két évtizeddel ezelőtt a vezetéstechnikai centrum bizonyos szempontból ugyanúgy forradalmi áttörést jelentett, mint 1986-ban a Hungaroring, amely az első Formula–1-es pálya volt a vasfüggöny mögött. „Büszkék vagyunk arra, hogy a Hungaroring területén épült húsz éve hazánk első vezetéstechnikai centruma, amelynek célja a közlekedés biztonságosabbá tétele volt, és az ma is – mondta Gyulay Zsolt. – Bárki, aki próbára teszi magát Tanpályánkon, legyen az friss jogosítványos vagy tapasztalt sofőr, azonnal rájön, hogy van még mit tanulnia. Tapasztalt instruktor kollégáink segítenek ebben, akiknek köszönöm a munkáját, a Tanpályának pedig boldog születésnapot kívánok.” Az elmúlt két évtizedben számtalan újítást vezettek be az 1998-ban Frank Tamás és Gerstl Péter által alapított Tanpályán, egyrészt a vendégek visszajelzései alapján, másrészt pedig figyelembe véve a nemzetközi és hazai trendeket, ugyanakkor szakemberek tapasztalatára és tudására építve. Ez idő alatt felépült a KRESZ Park, az óvodás, iskolás gyerekek közlekedési kultúráját formáló Miniring program, az Off Road Centrum és a Motoros Akadémia. Mint azt megtudtuk, a Tanpálya az elmúlt nyolc évben a szervezet átalakításával és a működést támogató rendszerek bevezetésével hatékonyabbá vált és a kezdetek óta nyereséggel üzemel.
A születésnapi ünnepségen dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára baleset-megelőzés témaköréhez kapcsolódóan elmondta, Magyarország gyorsforgalmi úthálózata folyamatosan fejlődik, s nő a járművek száma is, ezért is van kiemelt jelentősége a gépjárművezetők képzésének. „A statisztikai adatok szerint tízből kilenc közlekedési baleset emberi hibából következik be, ezért is van nagyon fontos szerepe a közúti közlekedés biztonságosabbá tételében a Tanpályának – mondta Mosóczi László. – A tapasztalatok szerint a vezetők többsége a jogosítvány megszerzése után nem mélyíti el, nem fejleszti tudását, ami természetesen nem jó hozzáállás, főleg azért, mert a tizenhét-huszonkilenc éves fiatalok első számú haláloka a közlekedési baleset. Ők ugyanis rutin hiányában gyakrabban hoznak rossz döntéseket.” A Minisztérium számára az ő képzésük kiemelten fontos, ezért biztosítanak számukra ingyenes vezetéstechnikai képzéseket, de az ő fejlődésüket szolgálja például a tavaly életre hívott KRESZ-Faktor vetélkedő is, amely kimondottan a friss jogosítványosok biztonságos közlekedését szolgálja.
Óberling József rendőr ezredes, az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának elnöke elmondta, a Groupama Vezetéstechnikai Centrumot még vonzóbbá teszi az a tény, hogy hazánk Formula–1-es versenypályáján épült fel, s hogy vannak olyan tréningek, amelyek során a résztvevők megtapasztalhatják, milyen érzés a Hungaroring aszfaltcsíkján vezetni. A világon kevés helyen található ilyen komplexum.
Az ünnepség végén elhelyeztek Tanpályán egy olyan időkapszulát, amelybe a mogyoródi iskolások rajzai kerültek, méghozzá abban a témakörben, hogy a diákok szerint milyen járművekkel közlekednek majd az utakon 100-200 év múlva. Lehet, hogy akkor már nem is lesz szükség vezetéstechnikai képzésekre, sőt, autóvezetési tudásra sem, ha addig nem pusztítjuk el a földet. Ma azonban mind a vezetéstechnikai képzések, mind például az üzemanyagtakarékos vezetést célzó eco kurzusok, vagy akár az élményként sem utolsó terepjárós képzések kapcsán is érdemes felkeresni a Tanpályát. Aki szeret vezetni, az náluk is jól fogja érezni magát. Isten éltesse őket!