Kínai autók fiatal használtként: tényleg értéktelenné váltak?

Már megjelentek a kínai autók a használtpiacon is: tuti biznisz, vagy inkább kerüld el őket?

A használtpiacon még jobb üzlet a kínai autó? Vagy netán annyira közel árazzák az új árához, hogy inkább megéri a szalonból hozni? Utánajártunk a legismertebb kínai márkák esetében!

Már több kínai gyártó termékei is megjelentek a használtpiacon: vajon mennyit kérnek értük?
Rengeteg teória keringett a kínai márkák megjelenése óta az autók tartósságával és várható használtpiaci értékével kapcsolatban. Néhány év távlatából azonban már konkrét válaszok is akadnak. Első körben annak jártunk utána, hogy mennyiért és milyen használt kínai autót vehetsz jelenleg Magyarországon. Először a vásárló szemével közelítettük meg a témát, hamarosan pedig az eladói oldalt is megvizsgáljuk, ám erre még később visszatérek. Ami a továbbiak módszertanát illeti: néhány nagyobb márka termékeire rá fogok keresni a Használtautó.hu oldalon, méghozzá a következő feltételekkel: kizárólag 2020 utáni autók érdekelnek, amelyek nem szalonautók, hanem valóban fiatal használtként hirdetik őket. Itt az árakat és a futásteljesítményt mindenképp figyelembe fogom venni, illetve keresni fogom az érdekességeket a hirdetés szövegében is.
MG ZS EV
(Fotó: Használtautó.hu)
Kezdjünk először az MG-vel. jelenleg a fenti feltételekkel 97 találatot dob a kereső, és első ránézésre ebben a szalonautók valóban nincsenek benne, ám a márkakereskedések korábbi tesztautói igen. Jó ötlet volt továbbá, hogy nem vettem bele kilométerkorlátot a keresésbe, ugyanis olyan valódi, nem márkakereskedéstől eladó használt MG is akad a listában, ami mindösszesen 1100 kilométert futott. Nézzük viszont a típusokat és az árakat. A legérdekesebb talán az MG ZS EV, hiszen ezt Európa más tájain előbb kezdték el árusítani, így ebből valamelyest idősebb, ám igazán jutányos áron kínált példányok is akadnak. Összevetésképp, a típus új, kedvezményes indulóára 11,25 millió a kisebb akkuval. Ezzel szemben a használtpiacon már 5,5 millió forintnál kezdődik a kínálat, méghozzá egy 113 ezer kilométerrel hirdetett, 3 éves, tehát frissítés előtti példánnyal, amely 44,5 kWh akkukapacitással és 260 kilométeres hatótávval rendelkezik. Ugyanebből a kevesebbet futott példányok 6,5-8,5 millió forint között mozognak, a frissítés utáni, tehát a jelenleg árulttal azonos példányokból pedig egy standard range és egy long range változatot találtunk: előbbi 9, utóbbi pedig 9,5 millióért keresi új gazdáját.
MG ZS
(Fotó: Használtautó.hu)
Az újonnan 7,3 millióról induló, benzinmotoros MG ZS modellből 22 találat akad jelenleg, amelyek 6,1 és 9,3 millió forint között mozognak: igen, egyes használt MG-k drágábban várják a következő tulajdonosukat használtan, mint amennyibe újonnan kerültek. Mindez persze majd a következő részben lesz igazán érdekes, amikor ezeknek a használt kínai autóknak az eladhatóságát vizsgáljuk. Összességében elmondható viszont, hogy nagyjából egymillió forinttal olcsóbban hozzájuthatsz használtan egy MG ZS példányhoz, csak épp valahol 1400 és 60 ezer kilométer közötti futásteljesítménnyel.
MG HS
(Fotó: Használtautó.hu)
Láthatóan jobban ragaszkodnak a vásárlók a benzinmotoros HS crossovereikhez: mindösszesen két példányt találtam eladót, mindkettőt 8,5 millió forint környékén. Az egyik egy frissítés utáni, 14 ezer kilométert futott, ám kevésbé felszerelt példány, míg a másik egy frissítés előtti, 21 ezer kilométert futott, ám csúcsfelszereltségű autó. Összevetésképp az új ár 9,99 és 11,75 millió között mozog.
MG EHS
(Fotó: Használtautó.hu)
Az EHS névre keresztelt konnektoros hibridből azonban már jóval több, 26 találat áll rendelkezésre a Használtautó.hu kínálatában, méghozzá 6,2 és 11,9 millió forint között, az óraállások 7000 és 137 ezer kilométer között mozognak. Kivétel ezalól egy alig 2000 kilométert futott autó, amelyet 13,695 millió forintért hirdetnek, ám itt is érdemes megjegyezni, hogy az EHS új ára 11,45 és 12,5 millió forint között mozog. A többi, használtan jóval ritkább MG modellre viszont most nem térünk ki, azokból egyelőre nincs elég a piacon ahhoz, hogy következtetéseket lehessen levonni a látottakból.
BYD Atto 3
(Fotó: Használtautó.hu)
A következő márka a BYD, amely három típussal nyitott a piacon, ebből jelenleg egyet érdemes kiemelni fiatal használtként, az Atto 3 villanyautót. Dolphin és Seal ugyanis - a korábban kihagyott MG modellekhez hasonlóan - jelenleg csak szürreálisan kevés kilométerrel, lényegében új autóként, új áron kapható. Így marad az Atto 3 crossover, amelynek az új ára 13,99 és 14,82 millió forint között mozog. Fiatal használtként ezzel szemben 11,29 millióért jelenleg már kapni 19 ezer kilométert futott példányt, de a legtöbb észszerű vétel ebben az esetben is megáll 13 millió alatt. Mivel itt igazán sokat futott autóval nem találkoztunk, ezért a szórás okát leginkább a felszereltségi szintben érdemes keresni.
Lynk&Co 01
(Fotó: Használtautó.hu)
Érdekes csemege lehet a Lynk&Co, amelyet magyarországon újonnan nem is lehet kapni, ennek ellenére azért jópár rohangál a 01 crossoverből. Ilyen autót jelenleg 9,2 millió forinttól hirdetnek használtan, ennyiért egy 2022-ben gyártott, közel 70 ezer kilométert futott autóba ülhetsz bele. A kínálat dereka 11 és 13 millió forint között mozog, ezért a pénzért 20 és 40 ezer kilométer közötti futásteljesítményre számíthatsz. Érdekességképp az új ára - azokban az európai országokban, ahol forgalmazzák - nagyjából 17 millió forintra jönne ki, igaz, az már a frissített változat lenne.
Dongfeng Fengon 5
(Fotó: Használtautó.hu)
Zárásképp pedig ismét jöjjön egy nagyobb falat, a Dongfeng. Használtan a leggyakoribb modell egyértelműen a Fengon 5 crossover, amelyből jelenleg 4 példányt kínálnak eladásra a Használtautó.hu felületén. 8 millió forintért rögtön két autó közül is választhatunk, az egyiket 2022-ben gyártották és 37 ezer kilométert futott, a másikat pedig 2023-ban gyártották és 17 ezer kilométert futott. A 10 ezer kilométer alatti futásteljesítményű példányokért már 9 milliót, illetve 9,2 millió forintot kérnek. A másik érdekes Dongfeng modell a Seres 3 villanyautó, amelyből szintén 4 eladó példány található jelenleg, 6,5 millió és 11 millió forint közötti szórásban. Érdemes ezt összevetni a frissítés előtti MG ZS villanyautók árával, hiszen hatótáv és méretek terén is egy ligában játszanak.
Dongfeng Seres 3
(Fotó: Használtautó.hu)
A jelenlegi hirdetések alapján sajnos a Nio és az Omoda szintén nem vehető be a gyűjteményünkbe, nincs még belőlük elég a hazai használtautó-piacon ahhoz, hogy következtetéseket lehessen levonni a látottakból. A gyakoribb típusok kínálata azonban érdekes részleteket mutat. A hirdetési árakon ugyanis aligha látszik hatalmas értékvesztés, továbbá a hirdetések számát, a futásteljesítmény szórását és az árakat tekintve sem látok különbséget bármilyen más, nagyobb nevű, vagy legalábbis Európában régebb óta jelen lévő márkához képest. Éppen ezért az egyetlen releváns tanácsom is ugyanaz a kínai modellekre vonatkozóan, mintha bármilyen más, ennyire fiatal használt autóban gondolkoznál. Az elsődleges szempont az autó garanciájának érvényességét ellenőrizni a vásárlás előtt, illetve a visszakövethető szervizmúltját számításba venni, hiszen ez sokkal fontosabb tényező lehet a futott kilométernél vagy az esetleges esztétikai problémáknál egy szinte új autó esetében.
Az Omoda még túl új a piacon ahhoz, hogy valódi használtautó-kínálatról beszélhessünk
És akkor a nagy kérdés, amiről eddig nem esett szó: az eladói oldal. Magyarról magyarra fordítva: ha újonnan veszel egy ilyen kínai autót, akkor el tudod-e majd adni néhány év múlva. Természetesen ez nem derül ki az adott pillanat használtpiaci körképéből, amit fent jártam végig. Hogy erről egy legalább megközelítőleges választ kapjunk, nemes egyszerűséggel lementettem a mai keresés során használt találati listák összes hirdetését. Néhány hét múlva pedig meg fogom ismételni a keresést ugyanezekkel a paraméterekkel, és össze fogom hasonlítani az aktuális találati listát a mai hirdetésekkel. Vajon elkelnek-e azok az autók, amelyeket most hirdetnek, vagy ott pihennek majd ugyanígy a találati listában, akár esetleges leárazások után? Te mire tippelsz? Várjuk a válaszokat a kommentmezőben!
A kínai autók igazi próbája a használtpiacon természetesen majd akkor következik, amikor a flottákat cserélik le a cégek néhány év múlva, ám addig még sok víz folyik le a Jangcén.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

3 thoughts on “Kínai autók fiatal használtként: tényleg értéktelenné váltak?

  • 2024.12.13. at 12:46
    Permalink

    A biztonságot ezeknél – legalábbis az Európában jelen lévőknél – úgy néz ki, kipipálhatjuk, te jó ég, mi lesz a siserehaddal, ha ne adj’ Isten, az is kiderül, hogy megbízhatóak ezek a gépek, tartósak és a rozsdavédelmük is jó? Fognak egy dugát és jól beledőlnek? 😀

  • 2024.12.17. at 17:03
    Permalink

    Ezek a kocsik ,,ott pihennek majd ugyanígy a találati listában, akár esetleges leárazások után” is. A válasz a cikk címében felvetett kérdésre: egyértelműen igen. Mert, szerintem, a magyar vásárló, ha ennyi pénzt költ(ene) használt autó vásárlásra, akkor: a., nincs mennyi pénze hsznált autóra(sem), b., max 1,5-2M fornitja van, azért meg leginkább 15+ éves 3-as BMW-t, Passatot, Ford Focus-t, vagy Opel Astrát vesz, c., ha netán mégis lenne ennyi pénze használt autóra, akkor az előbb sorolt típusok fiatalabb változatait veszi/venné. Szerintem. Ja, és peresze mindenből a dieselt, mert az keveset fogyaszt, ezért óccsó. Az néhány ember aki meg kíváncsi volt ezekre a kínai „csodákra”, s megvette őket, már megbánta… ezért a sok eladó példány belőlük.

  • 2024.12.19. at 13:07
    Permalink

    Annak idején a japánokkal, majd a koreai márkákkal pont ez történt. Kétes hírű, vagy legalább ismeretlen státuszból úgy lehet kitörni hogy olcsón jó autót árulnak (akár veszteségesen is), majd egy bizonyos piaci pozíciót elérve elkezdhetik emelkedni az új autó árak.

    A régi, silányabb japán autók alacsonyabb árakkal és megbízhatósággal bírtak, ez statisztikailag úgy nézett ki mintha idővel rosszabbak lettek volna, és ezt évekig próbálták felhozni mint hátrányt a szaksajtóban (abban a részében amelyik igyekezett védeni a hazait). Aki itthon a 90-es években új japán autót vásárolt, az a szaksajtóban hátrányként (a magasabb értékvesztés mellett) azt olvashatta hogy a megbízhatósági statisztikák alapján 3-4 évesen szétesnek majd. Ez azonban távolról sem volt igaz, csak statisztikai anomália volt, ami a korábbi, teljesen más minőségű (és árazású) autók miatt mutatkozott egy ideig.
    Ironikus módon a 90-es évek nagy japán árdrágulása miatt ha valami akkor az értéktartása kifejezetten jó lett ezeknek az autóknak, és a megbízhatóságuk nem csak 1-3 évesen de később is megmaradt, mert a grafikonokban a korábbi beszakadás egy modellváltást jelölt, ami idővel egyre távolabb került.

    Én arra számítok hogy a kínaiakkal is valami hasonló dolog történik most, de ehhez bizonyítaniuk kell, mégpedig olcsóbban jobb autókat árulva. A Lexus sem úgy futott be hogy ők a „japán Mercedesz” mert körbe röhögték volna őket. Egyszerűen csináltak egy jobb w126ost olcsóbban, és bíztak benne hogy a versenyhez szokott amerikai vevők átpártolnak. Aztán jött egy GS ami minden szempontból nagyon jól sikerült, és egy ES hogy legyen azért gazdaságosan gyártható modelljük is. Ugyanakkor a Lexus új név volt, amit fokozatosan építettek fel a semmiből. De nem látom hogy mi értelme ide hozni egy „vörös zászló” nevű luxuslimót ami (nevéhez hűen) a kínai kommunista párt vezetését furikázta egy olyan országban ahol mindenkitől mindent elvettek. Szóval nem ugyanaz a kettő. Viszont a BYD vezetése most nagyon ügyesen csinálja, és ez idővel elentkezni fog eladásokban is.

Vélemény, hozzászólás?