Vasárnap lemondott Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója
Vasárnap lemondott Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója, aki az első és eddigi egyetlen CEO volt a cégcsoportnál a PSA és FCA konszernek 2021-es egyesülése óta. Az ötéves szerződése alapesetben 2026 elején járt volna le, és ahogyan arról
már korábban beszámoltunk, egyébként sem kapott volna további 5 évet a Stellantis élén a portugál üzletember. A hivatalos indoklás a vállalat részvényeinek jelentős értékvesztését emeli ki, illetve Tavares nézeteltéréseit a fő részvényesekkel és az igazgatótanáccsal. A lemondás miatt a Stellantist a közeljövőben ideiglenes igazgatótanács vezeti majd, amíg 2025 első felében ki nem nevezik Tavares utódját.
A legtöbb Tavaressel kapcsolatos nyilatkozatot és kritikát úgy fogalmazták meg, mintha kizárólag a stellantis küzdene visszaeső kereslettel és zuhanó bevétellel
És bár tagadhatatlan, hogy tett érdekes nyilatkozatokat Tavares a közelmúltban -
például egyes márkák és típusok sikertelenégét a marketingesek alkalmatlanságával magyarázta - ennek ellenére a vállalatnál jó eséllyel nem kizárólag vele volt a probléma. A hivatalos nyilatkozatok mégis úgy hangzanak, mintha kizárólag Tavares tehetne a hanyatlásról. Az amerikai United Auto Workers elnöke, Shawn Fain például nyíltan kijelentette, hogy
"Tavares a tömeges elbocsátások és a márkakereskedésekben túlárazottan porosodó járművek káoszát hátrahagyva távozik." A kritikusok szerint Tavares a rövidtávú profitot választotta a hosszútávú fejlődés helyett, ám mivel előbb jött a hanyatlás, mint a nyugdíjazás, ezért most mégis neki kell elvinnie a balhét.
Valóban nehéz tagadni, hogy nem a Stellantis a tankönyvi példa sem a fejlődés, sem pedig a kiváló döntések terén, ám valamelyest abszurdum, hogy az egész cégcsoport egyetlen ember nyakába akarja varrni a felelősséget. Főleg, hogy több nyugati autógyár is pontosan ugyanezekkel a problémákkal küzd, és azokat nem Tavares vezette. Ha valóban kizárólag a CEO alkalmatlansága tehetett az eszkalálódó problémákról, akkor lemondásával végre eljő a Stellantis aranykora, ha viszont az ideiglenes igazgatótanács és a következő ügyvezető igazgató sem tudja a helyére kormányozni a hajót, akkor másokra mutogatás helyett érdemes lesz elgondolkozni azon, hogy miből lehet, és miből nem lehet azt a bizonyos várat felépíteni.
A drágább, egyben kevesebb profitot termelő márkákat is meg akarta tartani a Stellantis, Tavares pedig tartotta a hátát és állta a sarat: vajon az utód is így tesz majd?