A cél a még biztonságosabb közlekedés, a szabálytalankodók elrettentése, és a még egyértelműbb felelősségre vonás a közúti közlekedés szabályainak megszegése esetén. Fenntarthatóság, esélyegyenlőség, együttműködés – ilyen új alapelveket is megfogalmaznak a jogszabályban. Érintett az irányjelzés (index), tervezetten bekerül az új KRESZ-be, hogy irányváltás előtt legalább két másodperccel kell megkezdeni a jelzést. Vészvillogó használata pedig balesetmegelőzés végett a KRESZ szerint is megengedett lesz már.
Figyelemfelhívás és baleset megelőzése érdekében dudálás rövid ideig adható lesz, a gyermekbiztonsági rendszerek megfelelő használatáért (biztonsági öv, gyerekülés) 14 év alatti gyermek esetén a felelős a felügyeletre alkalmas kísérő lesz.
A sebességhatárok kiszélesítése is várható az autóbuszok, tehergépkocsik és járműszerelvények esetén lakott területen kívül, illetve az autópályákon az útkezelőnek lehetősége lesz bizonyos szakaszokon a 140 km/órás határt megengedni a járműveknek.
A balesetek megelőzése érdekében bevezetik a másodperc alapú követési távolságot, amelynél lakott területen kívül egy, autópályán két másodperc a javaslat. A követési távolság kapcsán érintett lesz a vészfékezés jelenlegi szabálya is. Tervezetten új fogalom lesz a KRESZ-ben a cipzár elv, a várakozás és a várakozni tilos tábla helyett pedig az általános parkolás fogalom fog szerepelni a módosításban.
Látható, hogy a jogalkotó – álláspontunk szerint helyesen és időszerűen – igyekszik lekövetni a forgalomban már bevett és alkalmazott – sokszor udvariassági vagy figyelemfelhívó jellegű, balesetmegelőzési – vezetői szokásokat. A KRESZ felülvizsgálata szakértő munkacsoportokban zajlik. Fontos, hogy jogszabálytervezet egyelőre NEM született, a fent ismertetett témakörök nem teljeskörűek, de az is lehet, hogy valamit végül nem, vagy teljesen másként fognak leszabályozni. Azt pedig, hogy mikor jelenik meg a végleges szabályozás, és hogy az mikortól lép hatályba, még homály fedi. Nagyon fontos lesz azonban a már tapasztalt sofőröknek is ismernie és betartania a majdani új szabályokat, hiszen sok berögződést is érintenek a változások. A már forgalomban résztvevő sofőrökön kívül pedig a gépjárművezető szakoktatóknak is megfelelő felkészülési időt kell majd hagynia a jogalkotónak az új szabályok elsajátítására - foglalta össze dr. Krizsán Zoltán a
LegitiMo Jogszerviz szakértője.
Köszönjük a hasznos információkat a
LegitiMo Jogvédelmi Biztosító Zrt. csapatának!