Fél évszázados az innováció négykerekű megtestesülése!

Az 1974 augusztusában debütált Citroën CX idén ünnepli ötvenéves jubileumát

A DS utódjának tartott CX-ről nehéz tömören írni, vagy épp beszélni, de most megpróbálunk röviden megemlékezni róla.

Hivatalosan 1974. augusztus 26-án mutatták be a CX-et, napra pontosan két hónappal a Citroën és a Peugeot egyesülését követően. Az új típus óriási feltűnést keltett az októberi Párizsi Autószalonon. Elődjeitől megörökölte az elsőkerék-meghajtást, a hidropneumatikus felfüggesztését és nagy teljesítményű kétkörös tárcsafék-rendszerét. Persze az innovatív megoldások itt még nem értek véget, számos egyedi újítás is jellemezte a CX-et. Ilyen volt például a jármű orrába keresztben és kissé „billentve” beépített négyhengeres motor, ami a tömegeloszlás és az úttartás további optimalizálást szolgálta. A maximális kényelem érdekében az önhordó karosszériát tizenhat ponton rugalmas elemekkel egy segédvázhoz rögzítették, ami kiszűrte az első és hátsó felfüggesztés, valamint a motor és a váltó okozta zajokat és rezgéseket.
Hirdetés
Aerodinamikus vonalvezetésén túl, amelyre a CX név is utal, a belső formatervezést is alapos kutatás előzte meg, az ergonómiáról és a passzív biztonságról sem feledkeztek el. Először is, a vezetéshez elengedhetetlen funkciók, így a fényszórók, a jelzőlámpák, az ablaktörlők és a kürt vezérléséhez egy pillanatra sem kellett levenni a kezet a kormányról. A burkolatok és a belső tér minden eleme sima és áramvonalas volt. 1974-ben jelentős újdonságnak számítottak a visszahúzható első biztonsági övek is. A CX különleges tulajdonságai természetesen nem maradtak elismerés nélkül: 1975. január 29-én (jóval a Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 és Volvo 200 előtt) elnyerte az európai szaksajtótól az Év Autója címet. Aztán 1975 júniusától a CX megörökölte az SM híres, Diravi fantázianévre keresztelt kormányszervóját. Ez a rásegítés mértékét mindig az autó sebességéhez igazította, de a vezetési körülményektől függetlenül is nagyszerű kormányozhatóságot biztosított, száraz, nedves, vagy épp havas időben is, a sebességtől függetlenül. Ez a technológia eredetileg opciós volt, később azonban már a teljes termékcsaládban alapfelszereltségnek számított. Az évek folyamán a CX folyamatosan fejlődött: olyan újításokkal és technikai megoldásokkal gazdagodott, amelyek fél évszázaddal később már „alapnak” számítottak. Néhány példa ezek közül:
  1. - 1975: légkondicionáló berendezés, elektromos ablakemelők (mind a négy ajtón), két belső vezérlésű külső visszapillantó tükör, hátsó ködlámpák
  2. - 1976: félautomata sebességváltó
  3. - 1977: üzemanyag-befecskendezéses benzinmotor, ötfokozatú sebességváltó, elektromos működtetésű tetőablak, ködlámpák, elektronikus gyújtásrendszer és könnyűfém keréktárcsák
  4. - 1978: hátsó biztonsági övek és automata elektromágneses ajtózárak
  5. - 1979: elektromos olajszintmérő a műszerfalon
  6. - 1980: ablaktörlőkbe épített szélvédőmosó rendszer, automata sebességváltó
  7. - 1981: alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok és tempomat
  8. - 1982: a csomagtartót és a tanksapka fedelét is irányító központi zárrendszer;
  9. - 1983: turbófeltöltős dízelmotor és automata klíma
  10. - 1984: turbófeltöltős üzemanyag-befecskendezéses benzinmotor
  11. - 1985: blokkolásgátlóval (ABS) felszerelt fékrendszer, jegesedésérzékelő, kiégett izzókra, nyitott ajtókra utaló figyelmeztetés, elektromos működtetésű, fűthető, sötétített üvegű külső visszapillantó tükrök, bekapcsolt világításra figyelmeztető hangjelzés, valamint távirányítású központi zár
  12. - 1986: a hátsó szélvédő automata jégmentesítése
  13. - 1987: kódolt indításgátló



Nézzük meg kicsit részletesebben a modelleket!
CX 2000
Ez volt a legelső CX-modell. Négyhengeres, 1985 köbcentis, 102 lóerős benzinmotor hajtotta. A CX 2000-et 1975 januárjában a CX 2200, 1976 júliusában pedig a CX 2400 követte, majd 1979 júliusában átadta helyét a kétliteres, felső vezérműtengellyel ellátott könnyűfém motorral felszerelt CX Reflex és CX Athena változatoknak.
CX Prestige
A Traction és a DS modellekhez hasonlóan a CX is gyorsan nagy népszerűségre tett szert a politikusok körében. Városatyák, országgyűlési képviselők, miniszterek és a politikai élet egyéb szereplői rajongtak elegáns megjelenéséért, kényelméért és biztonságáért. Természetesen a Francia Köztársaság miniszterelnöke sem akart lemaradni róla. A Citroën hamar felismerte, hogy érdemes különös figyelmet fordítania erre a kiemelt ügyfélkörre, és 1976 februárjában piacra dobta a CX Prestige modellt. Az elegáns fényezéssel, vinilborítású tetővel ellátott modell 25 cm-rel megnyújtott tengelytávolságának köszönhetően sokkal nagyobb hátsó utastérrel rendelkezett. 1978 szeptemberében még tovább növelték a jármű belső terét, a tetőt enyhén, négy centiméterrel megemelve. Eleinte a Prestige-be a legerősebb benzinmotorokat építették, aztán 1979 novemberében megszületett a dízelmotoros változat.
CX Diesel és CX Turbo Diesel
Az 1983 áprilisában megjelent turbódízel változatot 1987 márciusában követte a CX 25 TRD Turbo 2, amelyben a vadonatúj, 2500 köbcentis motor a korábbi 95 helyett immár 120 lóerős teljesítménnyel, és 195 km/órás végsebességgel kecsegtetett.
CX Break Familiale és Entreprise
A CX-paletta zászlóshajójának számító kombi változatot 1976 januárjában mutatták be. A hátsó üléseket lehajtva a csomagtér 2 köbméternél is nagyobbra nőtt. 1976 októberében két extra hátsó üléssel megjelent a Break családi változata is, amely immár nyolc személy számára biztosított férőhelyet. Végül 1984 tavaszán megjelent a CX Enterprise, a kombi CX-ek utolsó és egyetlen haszongépjármű változata. Bár csak két első ülése volt és hátsó ajtóin nem volt üveg, mégis rekordméretű, 2,03 m hosszú és 2172 litereshasznos belső térrel rendelkezett. A benzines és dízel változatban is kapható CX Estate gyorsan etalonná vált, és nem véletlenül esett a mentőszolgálatok választása is erre a modellre, amelyhez egészen pályafutása végéig, 1991 nyaráig hűek maradtak.
CX GTI, CX GTI Turbo és CX GTI Turbo 2
1977 májusában elstartolt a 2347 köbcentis, befecskendezéses benzinmotorral felszerelt CX GTI modell. A 128 lóerővel és ötsebességes váltóval megáldott modell végsebessége elérte a 189 km/órát. Külső megjelenését tekintve a CX GTI egyedi típusjelzéssel, matt fekete ablakkeretekkel, (kezdetben opcióként rendelhető) könnyűfém keréktárcsákkal, két ködlámpával és első légterelővel adott többet. 1984 októberében a kínálat 2500 köbcentis, turbófeltöltős, 168 lóerős motorral bővült, így született meg a 220 km/órás végsebességű CX GTI Turbo. A modell továbbfejlesztett változata 1986 júliusában a CX GTI Turbo 2 nevet kapta, és már 223 km/óra végsebességet tudott.
A CX bölcsője: Aulnay-sous-Bois
Az 1973-ban megnyitott aulnay-i üzem 1974 júniusában kezdte meg a CX-ek összeszerelését. Ez volt akkor Európa legmodernebb autó-összeszerelő üzeme. Itt készült a karosszéria, a fényezés, a kárpitozás, és itt került sor az összeszerelésre is. A korabeli számítógépek és „robotok” alkalmazása lehetővé tette a különböző gyártási fázisok nagymértékű automatizálását, a karosszériaelemek ponthegesztésétől a raktár működtetéséig, ahonnan a fényezett karosszériaelemeket a gyártósor megfelelő részeire szállították. Az automatizálásnak köszönhetően a bonyolult munkafolyamatok leegyszerűsödtek. Az egymilliomodik CX modell 1987. október 23-án gurult le a gyártósorról. A CX gyártása 180 hektárnyi területen, egy 410 ezer négyzetméteres üzemben, 8000 ember közreműködésével zajlott, egészen 1989 júliusáig. Ezt követően már csak a kombi változatot gyártották a cerizay-i Heuliez karosszériaépítő cégnél. Az összes modellváltozatot összevetve 1974 és 1991 között 1 042 460 db CX-et gyártottak. Ez 1974 és 1989 között 913 375 darab (ebből 29 380 darab hosszú változatú) szedánt, 1976 és 1991 között pedig 129 085 kombi (köztük 900 darab Enterprise) változatú CX-et jelentett.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?