A Giorgia Meloni vezette kabinet szerint a tervezettnél korábban felül kell vizsgálni a 2035-ös tiltást
Szinte napról napra egyre többen fejezik ki aggályaikat az Európai Unió tiltása kapcsán, amely nem engedné a belső égésű motorral gyártott új autók forgalomba helyezését 2035-től. Nemrég az olasz kormány energiaügyi minisztere, Gilberto Pichetto Fratin nevezte "abszurdnak" és egy "ideológiai jövőkép" által meghozott döntésnek a szigorítást.
"A tiltást mindenképp módosítani kell" - mondta a tisztviselő a Comói-tó partján egy nemrég lezajlott üzleti fórumon. Később hozzátette, hogy a mai trendek és az európai autópiac lassulásának függvényében kell felülvizsgálni az abszolút tiltást.
Az olaszok szerint az ideológia megbukott, a realitás útján kell újragondolni a jövőt
Adolfo Urso, az olasz kormány ipari minisztere szintén aggályait fejezte ki, majd arról beszélt, hogy a tervezett 2026-os felülvizsgáltanál egy évvel korábban, már jövőre újra kell gondolni a 2035-ös szabályozást.
"Európának új, pragmatikus megoldás kell, mert az ideológiák alapján meghozott szabályozás elbukott. Ezt tudomásul kell vennünk" - mondta Urso. Később hozzátette, hogy a német autóipar is komoly gondokkal küzd, ez pedig hosszabb távon a teljes európai gazdaság összeomlásához vezethet.
Nagyobb szabadságot biztosítana a tagállamoknak a Meloni-kormány
Az olasz kabinett ugyanakkor egy közleményben kifejtette, helye van a villanyautóknak az iparban, viszont az Európai Bizottságnak rövid távon nagyobb szabadságot kellene biztosítania a tagállamoknak, az általuk preferált technológia kiválasztásában, így az átállás is gördülékenyebben haladhatna, hiszen minden ország a saját ütemében valósíthatná meg.
Az EU is érzi mekkora a baj, mégsem tervez "segíteni"
Thierry Breton, az EU ipari biztosa a Route35-nek nyilatkozva elismerte, álláspontjuk szerint is jelentős veszély leselkedik az Unió autóiparára, hiszen a kontinens gyártói komoly lemaradásban vannak a belső égésű motorok 2035-ig történő fokozatos kivonásában, de Kínához mérve a villanyautók aspektusában is jelentős a hátrány. Ennek ellenére leszögezte, a határidőt semmiképpen sem kívánja módosítani, így a vállalatoknak meg kell birkóznia a kihívással - írta meg a
Portfolio.hu.
Az európai újautó-piac egyre szűkül, viszont a kínai márkák megjelenésével egyre többen követelnek belőle egy szeletet
Ha az európai autógyártóknak nem lenne elég a vészesen közeledő határidő, az utóbbi években egy külső "fenyegetés" is megjelent a kínai autók képében. A "nyugati" vállalatok óriási összegeket fektetnek a megfizethetőbb villanyautók fejlesztésébe, viszont a népköztársaság kormánya által finanszírozott gyártókkal nem igazán tudják felvenni a versenyt az árképzésben. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a villanyautók iránti kereslet mérséklődni látszik. A helyzet mára odáig fajult, hogy az európai gyártóknak történelmi megszorításokat kell eszközölniük az életben maradáshoz, így fordulhat elő például az is, hogy
történelme során először zárhat be németországi gyárat a Volkswagen konszern. A kontinens másik óriásánál, a Stellantisnál sem sokkal jobb a helyzet, hiszen a csökkenő eladások miatt elbocsátásokra készülnek.