Miért kell több vámot fizetnie az MG-nek Európában?

Vajon a BYD-nek és a Volvónak miért kell kisebb büntetővámokat fizetnie? Mutatjuk az okokat!

Az Európai Bizottság több konszernt is megnevezett a büntetővámok kihirdetésénél, ezek közül messze az MG-t is birtokló SAIC-nak kell befizetnie a legmagasabb összeget a behozott villanyautói után. De mi lehet a háttérben? Tényleg nem működtek együtt?

A nyár elején publikálta az Európai Bizottság (EB) a Kínából érkező villanyautókra vonatkozó büntetővámok százalékos értékét, azóta viszont több komoly fordulat is történt. Egyrészt augusztus közepén egy módosított lista is napvilágra került, amelyben a Tesla és az európai gyártók jókora engedményeket kaptak, de a kínai konszernek extra sarcából is engedtek egy keveset. A két dokumentumban viszont közös, hogy a SAIC csoport mindkét esetben a legmagasabb büntetéssel sújtott kategóriába esik, ez pedig az itthon forgalmazott MG villanyautók árazására is komoly hatással lehet.
Hirdetés
Az eredendően kínai márkák között is komoly különbségeket az EB az "eltérő együttműködési szintekkel" magyarázta, viszont a nyár elején nyilvánosságra hozott 208 oldalas dokumentumban csak a SAIC-ra vonatkozóan bocsátkoztak részletekbe. A Bizottság a vállalat által benyújtott adatokat "erősen hiányosnak" minősítette, az ügyre rálátó informátorok szerint nem véletlenül. Az Automotive News Europe portálnak nyilatkozó személyek szerint a SAIC aggódott az üzleti titkai biztonsága miatt, ezért bizonyos beszállítói adatokat egyszerűen nem adtak át az Európai Bizottság embereinek. Másrészt az sem segítette az ügyet, hogy állítólag belső feszültségek is felléptek a legfelsőbb szinteken a vizsgálat ideje alatt, valamint azt sem tudták biztosan a vezetésben, hogy pontosan milyen dokumentumokat kell beszolgáltatni. A portál megkeresésére a SAIC nem reagált, viszont a múlt hónapban a közösségi médiában kifejtették álláspontjukat. Az EU olyan érzékeny üzleti információkat kért, mint például az akkumulátorokban használt pontos kémiai képletek, ez pedig a vállalat vezetése szerint nem tartozik a vizsgálat hatálya alá. Ezzel szemben a Geely és a BYD meg sem próbálta egyedül kezelni a helyzetet, szemben a SAIC-cal. Nemzetközi ügyvédi irodákat vontak be, illetve Brüsszelben is politikai szakértők segítségét kérték. Így már olyan személyek és szervezetek segítségével együtt tudták összeállítani az EB által bekért dokumentumcsomagot, aki jól ismerik az európai bürokrácia működését, az eredmény pedig úgy tűnik nem maradt el, hiszen a Geely büntetővámját 19, míg a BYD-ét 17 százalékra mérsékelték.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?