Laboratóriumban és valós környezetben is tesztelik az új festéket
Kánikulában tudjuk csak meg igazán, mennyire is ér aranyat, ha egy parkolóban sikerül levadászni egy fától vagy épülettől árnyékot kapó helyet. Ha ez nem jön össze, visszatérésünkkor vár minket a szauna, a kocsi belsejének lehűtése pedig hatalmas energiát emészt fel (olyannyira, hogy régen nem is tanácsolták a klíma azonnali, maximális fokozatának bekapcsolását, de a mai autóknál ez már nem jelent gondot). Hatékonysági, ezáltal anyagi és környezetvédelmi kérdés is tehát, hogyan lehet védekezni a tűző nap ellen.
Jelentős különbség mutatkozik a hagyományos és az új, kísérleti festék között
A Nissan 2021 óta foglalkozik a hővisszaverő festék kifejlesztésével. Tavaly november óta partnerségben állnak a hanedai reptér kiszolgáló cégével és élesben is tesztelik legújabb vívmányukat. A reptér kifutóin egész nap közlekedő, árnyékot szinte sosem látó Nissan Leaf ideális jelölt erre, az első tapasztalatok pedig bíztatóak. Két egymás mellett álló, azonos autó esetében a speciális karosszéria-festésnek köszönhetően akár 12 Celsius fokkal is alacsonyabb lehet a külső felszíni hőmérséklet, az utastérben pedig akár 5 Celsius fokkal is mértek hidegebbet.
A reptéri autóknál nem is lehetne jobb helyet találni Japánban a hővisszaverő festék tesztelésére
A Nissan kísérleti festékének két típusú részecskéje segít a hő visszaverésében. Az egyik az infravörös sugarakat tükrözi, amelyek alapesetben a lakkréteg molekuláiban keltenének vibrációkat, ami hőt generál. A másik részecske elektromágneses hullámokat gerjeszt, ezekkel irányítja vissza a nap sugarait a levegőbe. Ahelyett tehát, hogy az autót támadó hő- és fénysugarakat elnyelné a karosszéria, visszaveri ezeket, és kevésbé melegszik fel a jármű. A festék vastagsága most 120 mikron, ami hatszor nagyobb érték, mint egy hagyományos színezésnél, a Nissan mérnökei ennek vékonyításán, valamint a fehéren túl további árnyalatok létrehozásán dolgoznak. Azt viszont már elérték, hogy ellenálló legyen sónak, csikarásoknak, felverődéseknek és nemkívánatos kémiai reakcióknak, illetve a szín folytonossága és az utólagos javítás is megoldott. Az biztos, hogy egy ilyen festék a szokásosnál drágább lesz, ha egyszer piacra kerül, de ha ennyire komoly hűtési potenciállal bír, az alátámasztaná a nagyobb árcédulát. Főleg a villanyautóknál lenne ez praktikus, ahol az intenzív klímázás nagyon lecsökkentheti a hatótávot.