Sohasem volt még ilyen olcsó villanyautó-akkucsomagot gyártani

Egy friss felmérés szerint 90 százalékkal olcsóbbak a villanyautó-akkuk, mint 15 évvel ezelőtt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az akkugyártás olyan, mint a pörkölt: minél többet kell egyszerre gyártani belőle, annál jobb és egységre lebontva annál olcsóbb lesz a gyártás. Éppen ezért a kereslet növekedésével folyamatosan egyre olcsóbbá és jobbá vált a gyártás az elmúlt 15 évben.

Egy akkucsomag legyártásának ára 2008-ban átlagosan több mint félmillió forintba került kilowattóránként, ami 2024-re 50 ezer forint alá esett vissza.

Ez 90 százalék feletti változás, ha csak a kőkemény összegekkel számolunk. Ennek a csökkenésnek az egyik legfontosabb oka, hogy jóval többet kell gyártani az akkucsomagokból, így egy adott gyártósor fenntartási költsége is több termék között oszlik meg, illetve a fejlesztési költségekből is kisebb részlet jut egy-egy akkura. Ez abból is egyértelműen látszik, hogy a legnagyobb zuhanást 2009 és 2013 között tapasztalhattuk, amikor sikerült elérni a valódi, költséghatékony sorozatgyártáshoz szükséges számokat. Az akkucsomagok gyártásának kilowattóránkénti ára persze azóta is folyamatosan csökken, ráadásul még mindig az inflációt megszégyenítő mértékben. Az alábbi grafikonon láthatjátok az adatsor könnyen emészthető ábrázolását.

De akkor miért nem lettek olcsóbbak a villanyautók?

Nos, az egyik fontos faktor ebben a kérdésben, hogy az akkucsomagok árát kilowattóránként mérik. A vásárlói igényekre reflektálva így évről évre egyre nagyobb akkukat is kellett gyártani, az átlag akkucsomag is legalább hét-nyolcszorosára nőtt a 2008-as adatokhoz képest, ami az inflációval is számolva már nagyjából ugyanazt az árat jelenti akkumulátoronként. Hogy érthető legyen, egy mai Tesla Model Y 81 kilowattórás akkucsomagja egymagában nagyjából 41 millió forintba került volna 2018-ban, és akkor a méretekről, illetve a tömegről még szó sem esett. Az utóbbi években azonban stabilizálódni látszik az elvárt akkucsomag-méret, így a gyártók már valódi árcsökkenést prognosztizálnak, egyesek még azt is ki merik jelenteni, hogy 2027-re olcsóbbá válhatnak a villanyautók, mint a belsőégésű motoros konkurenseik. Pezsgőt bontani azonban még nem érdemes az erdőben vígan szaladgáló medve bőrére: ebben az előjelzésben a legtöbb gyártó olyan keresletnövekedéssel számolt, amit esélytelennek látszik, hogy tartani tudnának. Persze, a technológia fejlődése még hozhat kellemes meglepetéseket, ám a filléres villanyautók kánaánja inkább csak álom marad továbbra is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?