Tényleg olcsóbban vehetnek új autót az amerikaiak a magyaroknál?
Sokat drágultak az autók az utóbbi években, de vajon még mindig Amerika az olcsó autók hazája?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az átlagos családi autók ára Európában a 10-20 milliós tartományba csúszott, ami sokakat egyre távolabb lök az autószalonoktól. Körbenéztünk a tengerentúlon, hogy ott mennyiért mérik az idehaza is forgalmazott modelleket.
Hajdanán az olcsó izomautókról és a filléres üzemanyagról szólt Amerika. A jelenlegi 340 forint körüli benzinár ugyan még mindig kedvező, de mi a helyzet az autókkal? A globalizációnak hála számos modellt forgalmaznak idehaza és a tengerentúlon, így könnyen utánjárhatunk, hogy hol mérik olcsóbban az adott típust. Az összehasonlítás során a motornak (akkumulátornak) egyeznie kell, azonban a felszereltségi szintek és csomagok országonként/régiónként jellemzően eltérnek, így ezzel most nem foglalkozunk. Az amerikai weboldalakon az autók nettó árait tüneteik fel, mivel államonként változik az ÁFA mértéke. Mi is a nettó árakat (360 forintos árfolyamon számolva) közöljük, mert az USA-ban több olyan állam is van, ahol nincs forgalmi adó, így valóban ennyiért elvihető az adott autó. Az általános forgalmi adó országos átlaga egyébként 5%, így aki a bruttó árakra kíváncsi, annak ennyivel érdemes szoroznia.
Ford
A leghíresebb amerikai gyártó jellemzően teljesen eltérő európai kínálatot tartott fent, azonban az utóbbi években egyre több a hasonlóság, ami a One Ford stratégiának köszönhető. Az ottani belépő SUV az Escape, amit itt Kuga néven árulnak. Az alapmotor 1,5 literes EcoBoost, amelynek hazai listaára 13,6 millió forint, az ottani pedig 10,6 millió. Itthon feltüntetnek egy 10,9 milliós kedvezményes árat, ami minimálisra csökkenti a különbséget. Aki igazi amerikai nagyvasra vágyik, annak itthon is elérhető az Explorer. A listaár 35,5 millió (a kedvezményes 29,5), ezért háromliteres turbómotor jár. Odaát egészen az ST szintig kell fellépni a motoregyezőség miatt, alatta csak a 2,3-as kapható. Az ottani vásárlók így is sokkal jobban járnak, a háromezres Explorer 20 millióba kerül. Nem lehet megkerülni a Mustangot, amelyből nálunk csak a V8-as kapható. Amerikában létezik 2,3-as verzió is, ám azzal most nem foglalkozunk, az ötliteres ára 15,4 millió, ugyanez nálunk 24,1 millió. Az egyetlen közös villanyautó a Mach-E, amit a magyar kereskedők listaáron 24,2, kedvezményesen 18 millióért adnak 72 kWh-ás akksival. Az óceánon túli alapár 14,4 millió forintnak felel meg.
Mercedes-Benz
Kezdjük rögtön egy villanyautóval, nézzük a négyajtós EQE-t. Nálunk a 300-as verzió az alap, Amerikában viszont a 350, így feljebb kell lépni. Az alapár 27 millió forint, itthon pedig 30, ami ebben a kategóriában nem olyan jelentős különbség. A másik véglet a G-osztály, ahol csak a G 63 csúcsverziónál egyezik a motor. A négyliteres V8-as itthon 80,1, odaát 65,9 millióba kerül, ami azért jelentős spórolás. Nézzünk egy klasszikus szedánt, ez legyen az E-osztály. Amerikában szükebb a variációs lehetőség, a beugró az összkerekes E 350. Ehhez itthon az E 200 4MATIC áll a legközelebb, mindkét modellt kétliteres benzines hajtja, bár az amerikai verzió picit erősebb. A hazai alapár 26,2 millió, az ottani 22,4.
BMW
Elsősorban Amerikának készült az X7, amivel már nyugodtan oda lehet állni a helyi SUV-k mellé, nem fog eltörpülni. Mindkét országban az xDrive40i az alap, ehhez háromliteres sorhatost adnak. Itthon 39,3 milliót kell összespórolni, odaát elég csak 30-at. A másik véglet az X1, ami ott az xDrive28i verzióval indul. Nálunk ez leginkább az xDrive23i-nek felel meg, mindkét autót kétliteres benzines erőforrás hajtja, az amerikai verzió valamivel erősebb. A tengerentúlon 14,6, itthon 18,9 az alapár. Ha nincs szükség az SUV-re, akkor érdemes körülnézni a szedánok között, a középkategória csúcsa az M3 a BMW-nél. A háromliteres hathengerest idehaza 32,1 millióért vehetjük meg, Amerikában 27,4 millióért adják oda a 480 lóerős verziót.
Toyota
Amerikában is szépen muzsikál a Toyota, a kínálat legolcsóbbja a négyajtós Corolla. Az alapmotor nem egyezik a hazaival, itthon a másfél, ott a kétliteres a belépő, az 1,8-as hibrid viszont mindkét piacon elérhető. A hazai árlistában kedvezménnyel 10,6 milliót ér a Corolla, ott pedig 9 millió a legolcsóbb hibrid. A Corolla Cross szintén elérhető a tengerentúlon, az alapmotor sima szívó, ami nálunk nincs. A kétliteres hibrid viszont egyezik, ami itthon 12,7, az Egyesült Államokban 10,2 millió. Mi sem amerikaibb mint a Camry, amiért itthon 16,6 milliót kérnek, ennyit ér a 2,5 literes hibrid. Ugyanezzel a motorral a tengerentúli indulóár 10,2 millió.
Fiat
Marginális szereplője az amerikai piacnak a Fiat, ennek ellenére már több mint tíz éve jelen vannak. A modellpaletta szűkös, csak az elektromos 500 és az 500X kapható. Az 500e az Egyesült Államokban a 117 lóerős verzióban érhető el, ennek ára 11,7 millió. Nálunk létezik gyengébb verzió is, az egyezőség miatt viszont feljebb kell lépni, a 117 paripáért 13 milliót kérnek. Az 500X esetében nincs azonos motor, Amerikában az 1,3-assal, itthon a 1,5 literes hibriddel árulják az autót. Ebben a felállásban a kedvezményes árat is figyelembe véve a magyar vevők járnak jobban.
Lexus
Amerika keltette életre a Lexust, az ottani jómódú réteg kiszolgálására készült el az LS400 1989-ben. A márka iránti vonzalom töretlen, a luxusautók mellett a kisebb kategóriában is versenyeznek a japánok. A legkisebb modell a B-szegmensig is lemerészkedett, azonban az LBX nem kapható odaát, így a belépő az UX. Ennek hazai kedvezményes ára 13,5 millió, ami szinte forintra egyezik az amerikai árral. Régi motoros az RX, az SUV 1998 óta tagja a Lexus kínálatának. Az ötödik generáció két éve készül, jelenleg a hazai minimum ár 31,3 millió. Dörzsölhetik a tenyerüket az amerikai varázslók, ott az RX 350 h 18,8 millióba kerül, a sima, ám itthon nem kínált benzines ennél egy hajszállal olcsóbb.