Búcsúzz el az egyik legkülönlegesebb 12 hengeres motortól

Elkészült a Bentley utolsó W12-ese, a Continental GT-ben 21 éve debütált nyomatékszörny

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Continental GT-ben, a Bentaygában és a Flying Spurben is dolgozott a W12-es motor, amit 21 éves pályafutása után egy hibrid V8-as meghajtás követ.

Elkészült az utolsó W12-es motor a Bentley otthonában, a Crewe-ban található gyárban. Legendás karriert futott be az erőforrás, az egyetlen tizenkéthengeres motor volt ez, ami W-alakban volt elrendezve. Sőt, a tizenkéthengeresek történelmében ez volt a legsikeresebb darab, 100.000 példánynál is több készült belőle, ráadásul mindegyik kézzel. Körülbelül hét óráig tart összeszerelni egy Bentley W12-est, a munkában részt vevők és az erőforrás fejlesztéséhez köthető alkalmazottak egy ünnepi ebéd keretein belül mondtak búcsút a motornak.
Hirdetés
2003-ban, a Bentley Continental GT bemutatásával a brit luxusautó-márka célja egy olyan erőforrás kifejlesztése volt, ami szinte bármilyen fordulatszám-tartományban Bentley-hez méltó erőt nyújt, és ami elfér egy elegáns túrakupé orrában. Egy V12-es motor túl hosszú ahhoz, hogy egy 2+2 üléses, szép arányokkal megáldott autó elejében elférjen, így gondolták ki a Bentley mérnökei, hogy inkább két V6-ost egyesítenek. Az új W12-es így 24%-kal rövidebb egy hagyományos tizenkéthengeresnél, a szélesség pedig nem okozott gondot, a Continental GT a helykínálata miatt eleve egy terebélyes autó volt. A több mint 2600 alkatrészből álló motort addig finomították, míg át nem ment a híres érmeteszten, azaz a motornak olyan simán kellett járnia, hogy egy pénzérmét meg lehessen állítani a tetején. 552 lóerejével 21 évvel ezelőtt rendkívül erős autónak számított, a hatliteres blokk 650 Nm-es maximális forgatónyomatéka ráadásul 1600 és 6100 fordulatszám/perces tartományban, tehát nagyjából végig rendelkezésre állt.
2015-ben aztán a Bentayga megjelenésével a W12-est jelentősen átdolgozták, az új turbóknak köszönhetően még robbanékonyabbá vált, és az off-roadozási képességek miatt minden irányban 35 fokos döntéssel is tesztelték. Addigra kritikussá vált a takarékosság, az új motor már képes volt vitorlázni lekapcsolt hengerekkel. Az erőforrás a Bentley összes modelljében elérhető volt, segített rekordokat is dönteni (jégen, homokban vagy a Pikes Peak hegyi felfutón). A W12-es történetének csúcsa végül a legritkább Bentley-ben, a 12 példányban készült Bacalarban, illetve az erőforrás legerősebb változatát használó, szintén limitált szériás Baturban következett be, utóbbiban már 740 lóerőssé vált. 120 Bentley-vásárló a Bentaygára, a Continental GT-re és a Flying Spurre elérhető Speed Edition 12 különkiadás egy-egy darabjával vehetett búcsút a W12-estől. Utódja egy villanymotorral kiegészített V8-as motor, ami 770 lóerejével és 1000 Nm-es maximális forgatónyomatékával ugyan nem szűkölködik az erőben, de annyira különleges talán sosem lesz, mint egy W12-es.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?