Ez lesz a legolcsóbb villanyautó itthon?

Ilyen a Dacia Spring a frissítés után

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem foglal sok helyet, de mégis elférnek benne akár négyen is, plusz némi cókmók. Nem fogyaszt sokat, szóval egy aránylag kicsi akkumulátor-csomag is elég neki, tehát a tömege sem nagy. Így hát fürge és kedvelhető autó. Csak egy jó ár kéne, ugye?

Valahol ott kezdődik a valódi környezetvédelem, hogy képesek legyünk pazarló életmódunkat egy kicsit megfékezni. Például kevesebbet étkezni gyorskajáldában, vagy épp csak olyan mennyiségben vásárolni, hogy ne kössön ki a kukában élelmiszer. Na, meg az unalomig ismételgetett tézisek, hogy ne csöpögjön a csap, ne legyen felkapcsolva feleslegesen a lámpa. Mind-mind közhely, de igaz és ilyen apróságokra figyelve is jót tehet az ember a környezetének. De mi a helyzet az autózással? "Villanyautóra kéne váltani" - mondja a zöld propaganda. "Szívesen tenném, de miből?" - mondja a vásárló és jogosan.

Ugyanis az olcsó, a ténylegesen olcsó villanyautó egyelőre balladai homályba vész.

Habár a Dacia megpróbálta és ideig-óráig lehetett is kapni itthon kb. 4 millió forintért a piactorzító állami támogatással. Állambácsi most is osztogat, igaz egyelőre csak a vállalkozásoknak. Nekik most hatmillió forintért hirdeti a román márka a pici villanyautóját, de aki megnyitja az árlistát, 8,4 millió forinttal találkozik. Persze lóg a levegőben egy újabb támogatás ígérete, amire már magánszemélyek is jogosultak lehetnének. Szóval lehet, hogy pont jókor érkezik a friss Spring? A műszaki alapok egyébként nem változtak, ez még mindig az egykori Renault Kwid villanyhajtású változatának a leszármazottja, ám most már nagyon is látványos külsővel. Teljesen új az orr és a hátsó. Az Y-motívum könnyen felismerhetővé teszi a Daciákat, a Springen is jól mutat, sötétben kimondottan menő. Ugyanígy a hátsó lámpa is, de a márka új arculatához szabott emblémák és a hűtőmaszk-imitáció is jóval komolyabb autónak láttatja a Springet. Hangulatos még a típus nevének felirata a C-oszlopokon és hátul a díszbetétbe nyomott Dacia felirat is, de én még a könnyűfém felniket utánzó dísztárcsákat is értékeltem, mert a szememben ez is egyfajta lázadás a pazarlás ellen. Bent továbbra is olcsó műanyagok várnak, de most már sokkal menőbb tálalásban. Az új kormánykerék ideális méretű, jó fogású, a gombokat is könnyű kezelni rajta. Ahogy a 7 colos digitális műszeregységet is könnyű leolvasni, illetve a legmagasabb felszereltséghez járó érintőképernyőn, pontosabban az infotainment menürendszerében is gyorsan otthonosan barangolhat a felhasználó. A kor követelményeinek megfelelően vezeték nélküli okostelefon kapcsolattal is rendelkezik, létezik külön applikáció is (My Dacia), kapunk két USB-C portot és elektromos ablakemelőket elöl. Örvendetes, hogy a csomagtér megnőtt 290-ről 308 literre, ami a hátsó ülések lehajtásával 1004 literes lesz. Apropó, még az utastérben is kialakítottak szétszórva 33 liternyi rakodóhelyet, és a YouClip rögzítőrendszer ebben az autóban is hasznos lehet.
Hirdetés
Továbbra is 45, vagy 65 lóerős változatok közül lehet választani. Az akkumulátor maradt 26,8 kWh kapacitású, amivel 225 km a gyári hatótávolság érték. A menetpróba tapasztalatai alapján 200 kilométert minden gond nélkül tud, és szándékosan nem is növelték a kapacitást, hiszen a Dacia kutatása alapján a célközönségük átlagosan 37 kilométert autózik egy nap alatt. Így a tömeg is egy tonna alatt maradt, de egy picit nőtt az elődhöz képest. A csúcsfelszereltségű modellek 984 kilogrammot nyomnak. Fürgébb nem lett tehát, hiszen a 65 lovas változat 13,7 másodperc alatt éri el a 100 km/h tempót, de a lényeg amúgy is a városi rugalmasság. 0-50-en és 0-70-en érzésre pont elég erős. A Bordeux környéki forgalomban pont ugyanúgy fittyet hánytak a zöldre váltó lámpákra, mint itthon, szóval, ha észnél vagy mindenkinél előbb érsz a következő kereszteződéshez. De a Spring tényleg kimondottan városi autó. Végsebessége 125 km/h, így autópályán elvérzik, az országút is csak rövidebb távokon a barátja. Vezetni pedig egészen mókás. A vékony kerekeken billeg és a kormányzás is elég steril, ám azokon a rövid távokon, amire hivatalosan is szánják, ez simán megfelel. A kérdés már csak az, hogy mennyiért? A hazai árak majd szeptemberben derülnek ki, az első autók pedig jövő év elején érkeznek meg. Európában eddig a harmadik legkelendőbb villanyautó volt a Spring, amelynek "nyugati" ára már köztudott: 16 900 euró, ami kb. 6,6 millió forintnak felel meg. Ráadásul a kínai gyártás miatt büntetővámokra is számítani kell. Végső soron a Spring pont egy olyan autó, amely képes lehetne tömegeket átmozdítani a villanyautózás térfelére, de a magyar valóságban még erre a 16,9 ezer euróra sem mondhatjuk, hogy olcsó. Szóval súgok állambácsinak: fizesd a felét, és akkor lehet szó üzletről!
Hirdetés

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.07.20. at 23:39
    Permalink

    “Szóval súgok állambácsinak: fizesd a felét, és akkor lehet szó üzletről!” azt nektek! a holdkórosmarsipillangó fizesse ezeknek a duracelles, környezetszennyező hulladékoknak a felét, az adófizetők pénzéből!

  • 2024.07.28. at 23:44
    Permalink

    Tessék – eljött a pillanat, mikor a kis villanyautó nem kerül többe, mint a benzines megfelelője, a Toyota Aygo. A pizzafutár-flotta üzemeltetők tömegével fognak váltani. S ahhoz is kervés kétség férhet, hogy menőbben néz ki, bár én még mindig a sörnyitó Dacia logó pártján állok. Nem véletlen, hogy a Hyundai is hozza a saját kisautóját, az Inster/Caspert, s talán a BYD Seagull bevezetése is pályán van még. A kezdeti, dögunalmas villanyautó formaterveket nézve talán nem is gondoltuk volna, hogy a vidám kisautók reneszánszát is elhozhatja az elektromos forradalom.

    A Spring fogadtatásának fényében verhetük a falba a fejüket a Stellantisnál, hogy mekkora ziccert hagytak ki, mikor a mopedautó gyártásra tették a voksukat egy olcsó A-szegmens villanyautó megalkotása helyett. Vagyis a Bolloré alapú E-Méharival tulajdonképpen már megvoltak. Az nyilván egy trágyadombként vonult be az autótörténelembe, csak hát ahelyett, hogy levonták volna a konzekvenciákat és fejlesztettek volna inkább elvetették az egész ötletet.

Vélemény, hozzászólás?