Cápaorr az új divat a Cupránál!

Teljesen új arcot kapott a Formentor

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Minden autó életében eljön a ráncfelvarrás ideje, ám a formatervezőknek sokka nehezebb a dolga azokkal a modellekkel, amelyek életciklusuk felénél még mindig frissnek, egyedinek hatnak. A Formentor esete is ilyen. Érdemes volt átszabni?

Érdekes kontrasztot alakítottak ki a leköszönő Formentoron, hiszen a rengeteg vonalzóval rajzolt ív mellett akadt néhány kerekded forma. Legemlékezetesebb az osztott fényszórók esete és ezt a kialakítást a frissítés során sem engedték el, csak épp a kerek helyett a hárömszöget alkalmazták, ahogy az új fényszóróknál is. A lényeg az, hogy a Cupra aktuális formanyelvéhez igazították a Formentort, ami azt jelenti, hogy cápaorrot is kapott, de a sci-fi rajongók szerintem a Predator filmek idegenjének csápos száját is beleképzelhetik az új első lökhárítóba.
Hirdetés
Egyébként az egész autó egy áramvonalas cápa formáját idézi, szóval ez egy igazi ragadozó, ami sportos autó lévén jól is áll neki. Oldalról leginkább az új 18 és 19 colos felnik tűnhetnek fel, hátul pedig a világító embléma a legnagyobb és leglátványosabb újdonság. Persze a VZ modellek még sportosabb díszeket kapnak és a kamu kipufogók helyett Akrapovic kidurrogók gondoskodnak a megfelelő hanghatásról. Emltést érdemel még a két új szín is, amelyek tökéletesen kiemelik a Formentor vonalait. Egy bronz és egy szürke árnyalatról van szó, utóbbit a Szaturnusz egyik holdjáról az Enceladusról nevezték el. De rajtuk kívül még hat szín választható. Bent a digitalizáció és az újrahaszonsított anyagok jelentik a nagy újdonságot. A digitalizáció nagyobb érintőképernyőt jelent, ami 12,9 colos, illetve az oda költöztetett klímakezelést is. Ez eddig senkinél nem lett jó megoldás, itt sem az, de legalább az infotaimnent rendszer többi részének kezelése könnyen megszokható. Az újrahasznosított anyagok pedig szinte mindenhol jelen vannak. Úgy a műanyag burkolatokon, mint az ülések kárpitjaiban. Apropó ülések: a VZ változat kagylósított sportülése párját ritkítja az autóiparban. Tökéletesen tartja a vezető testét úgy a combtájékon, mint a derék környékén. A kormánykerék szintén zseniális, az üzemmódválasztó és a motorindító gombok továbbra is látványosak.
Hirdetés
Motorból szerencsére mindenféle van. Benzin, dízel, hibrid, szóval mindenki megtalálja a neki megfelelőt. Az alapmotor az 1.5 TSI 150 lóerővel és 6 fokozatú manuális sebességváltóval. Aki nagyobb erőre vágyik, választhatja a 2.0 TSI benzinmotort is 204 lóerővel és 7 fokozatú automatikus (DSG) sebességváltóval, ami mind a négy kerékhez eljuttatja erejét. Ezek mind négyhengeres egységek és a legerősebb sem kapja már meg az öthengerest, de azért drukkolunk, később hátha érkezik a VZ-nél még fickósabb változat. Persze a csúcsmodell 333 lóereje sem kevés. Akár pályanapokra is lehet vele járni, igaz akkor biztosan gyorsan megeszi az amúgy fantasztikus Akebono fékeket, de legalább lehet élvezni a nyomatékvektor-szabályozást és a kikapcsolt menetstabilizálót. Mi is ezzel a modellel töltöttük a legtöbb időt, ugyanis elképesztően jó móka, igazi benzinvérűeknek szánt modell. Elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futómű, összkerékhajtás, adaptív lengéscsillapítás, van itt minden az örömautózáshoz, és bár továbbra is azon a véleményen vagyok, hogy SUV-ból nem lehet igazi sportautót csinálni, a Cupra nagyon közel került hozzá a Formentor VZ-vel. Hiába a magas építésmód, elképesztűen tapad, és normális közlekedési viszonyok között soha nem fogod érezni a karosszéria dőlését. Nekünk szerencsére lezártak egy körülbelül 5 kilométeres szakaszt a hegyi szerpentineken, ahol Jordi Genét kellett követni és ezt naphosszat ismételgettem volna, egyszerűen csodálatos élmény a Formentort tempósan terelgetni.
Hirdetés
Na, de folytassuk a hajtásláncokkal. Szerepel még a palettán eTSI néven lágy hibrid is 150 lóerővel, 48 voltos indítógenerátorral, de aki még spórolósabb alkat az eHybrid modellben találhatja meg a hű társát, hiszen ez egy konnektoros hibrid. Az 1,5 literes benzinmotorra épül, rendszerteljesítménye 204 lóerő, a 19,7 kilowattos akkumulátor pedig 100 kilométernyi tisztán villanyos kilométert ígér. Ráadásul ez az akksi már 50 kilowattos villámtöltésre is alkalmas a sima 11 kilowattos fali töltős mellett. Aki pedig a sportosságot és hatékonyságot szeretné valahogy közös nevezőre hozni a VZ e-Hybrid 272 lóerejével próbálkozhat. Nem feledkeztek meg a sokat autózókról sem, hiszen dízelmotorral is létezik Formentor, igaz ezt nem minden piac kapja meg. A 2.0 TDI 150 lóerős, és 7 fokozatú automatikus sebességváltó jár hozzá. Már itthon is rendelhető a friss Formentor. Indulóára az 1,5 literes, lágy hibrid hajtáslánccal 14 634 010 Ft, a VZ viszont 20 387 310 forintról indul.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.07.04. at 23:07
    Permalink

    egy szó van rá, csúf. miért kellett egy szinte tökéletes orrot elcseszni???? nem lett volna elég egy facelift? egy csináltak egy bűnronda frontot…gratula. lehet vw leszolt, mert túl jól fogytak a cuprátk, vagy mi az isten haragja.

  • 2024.07.10. at 18:56
    Permalink

    Nekem tetszik. Szerintem sokkal jobb, mint az előző. Az még túlságosan hasonlított a Seatra. Ez meg a Lamborgini Urusra hajaz egy kicsit. Van akinek tetszik, van akinek nem, ez ilyen. De az biztos, hogy nem ártott egy kis megújulás.

Vélemény, hozzászólás?