Jó eséllyel nem a reklámok miatt tudja szinte mindenki Magyarországon, hogy mi az a MOL
António Guterres, az ENSZ főtitkára arra kérte a világ országainak vezetőit és a különböző médiatermékeket, hogy ne fogadják el a továbbiakban a fosszilis üzemanyagokkal foglalkozó iparágak pénzét, ne reklámozzanak ilyen tevékenységi köröket. Az ENSZ ugyanis azzal vádolja az energetikai cégeket, hogy
"eltorzítják az igazságot és kételyeket keltenek" a klímaváltozás ügyében. A szervezet vezetője így fogalmazott:
"Ne hagyjuk, hogy ezek az őrültek tovább táplálják ezt az őrültséget!"
A Shell egyes benzinkútjait egy az egyben villanyautó-töltőponttá alakítja, akkor ezt sem lehetne reklámozni a jövőben?
Nehéz nem a dohánytermékek, illetve az alkohol esetéhez hasonlítani az elképzelést, ám fontos megjegyezni, hogy ezen termékek hirdetéseit a fiatalkorúak befolyásolhatósága miatt korlátozzák.
A gyerekek védelme a fosszilis üzemanyagok esetében aligha nevezhető valódi aggálynak, ez az intézkedés a felnőtt lakosság vásárlói magatartását kívánja befolyásolni. A javaslat tartalma azonban egyáltalán nem példa nélküli. Franciaországban már most is létezik ezzel kapcsolatos szabályozás, míg Amszterdamban, Sydney-ben és Edinburgh-ban is korlátozzák a magas emissziójú cégeknek kiosztható reklámhelyeket. A médiában a Guardian, a Vox, illetve a francia Le Monde sem jelenteti meg az olajjal és üzemanyagokkal foglalkozó vállalatok hirdetéseit.
Akadnak olyan helyek és olyan médiatermékek, ahol már most sem hirdethetnek az olajcégek
Mindez persze még nem jelenti, hogy holnaptól már jön is a változás. Amíg egyes országok vezetői nem látnak problémát a javaslattal kapcsolatban, mások egyenesen alkotmányellenesnek nevezik. Az Egyesült Államok álláspontja például, hogy az olajcégek hirdetéseinek teljes betiltása ütközik a szólásszabadsággal, ellenben kizárólag a hamis kijelentések és félrevezető reklámok korlátozásának illetve szigorú büntetésének semmi akadálya sincs. Mindez persze egy sokkal fontosabb kérdést is felvet: vajon valóban kevesebbet tankolnánk társadalmi szinten, és mindenkinek csökkenne a károsanyag-kibocsátása, ha nem reklámozhatnának az olajcégek és a töltőállomás-hálózatok? Várjuk a véleményeteket a kommentmezőben!
Szerinted lenne valódi haszna egy ilyen intézkedésnek?
A prémium üzemanyagos lehúzó reklámok elvesztése talán kiheverhető érvágás a nyugati kultúrának.
Viszont ha szűken értelmezem a felszólítást akkor hotdogot, pontgyűjtőkártyát meg autómosást nyugodtan reklámozhat a benzinkút hálózat továbbra is amíg az üzemanyag megemlítését ki tudja hagyni.