Az ENSZ főtitkára betiltaná a benzinkutak reklámjait

Az üzemanyag is a dohánytermékek sorsára juthat, már ami a reklámokat illeti

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyes városokban már most is tilos hirdetni a fosszilis üzemanyagokkal foglalkozó cégeknek, ám mindezt világszintre emelné az ENSZ. A javaslat szerint a dohánytermékekhez hasonlóan be kellene tiltani az üzemanyaggal kapcsolatos reklámokat is.

António Guterres, az ENSZ főtitkára arra kérte a világ országainak vezetőit és a különböző médiatermékeket, hogy ne fogadják el a továbbiakban a fosszilis üzemanyagokkal foglalkozó iparágak pénzét, ne reklámozzanak ilyen tevékenységi köröket. Az ENSZ ugyanis azzal vádolja az energetikai cégeket, hogy "eltorzítják az igazságot és kételyeket keltenek" a klímaváltozás ügyében. A szervezet vezetője így fogalmazott: "Ne hagyjuk, hogy ezek az őrültek tovább táplálják ezt az őrültséget!"
Hirdetés

Nehéz nem a dohánytermékek, illetve az alkohol esetéhez hasonlítani az elképzelést, ám fontos megjegyezni, hogy ezen termékek hirdetéseit a fiatalkorúak befolyásolhatósága miatt korlátozzák.

A gyerekek védelme a fosszilis üzemanyagok esetében aligha nevezhető valódi aggálynak, ez az intézkedés a felnőtt lakosság vásárlói magatartását kívánja befolyásolni. A javaslat tartalma azonban egyáltalán nem példa nélküli. Franciaországban már most is létezik ezzel kapcsolatos szabályozás, míg Amszterdamban, Sydney-ben és Edinburgh-ban is korlátozzák a magas emissziójú cégeknek kiosztható reklámhelyeket. A médiában a Guardian, a Vox, illetve a francia Le Monde sem jelenteti meg az olajjal és üzemanyagokkal foglalkozó vállalatok hirdetéseit. Mindez persze még nem jelenti, hogy holnaptól már jön is a változás. Amíg egyes országok vezetői nem látnak problémát a javaslattal kapcsolatban, mások egyenesen alkotmányellenesnek nevezik. Az Egyesült Államok álláspontja például, hogy az olajcégek hirdetéseinek teljes betiltása ütközik a szólásszabadsággal, ellenben kizárólag a hamis kijelentések és félrevezető reklámok korlátozásának illetve szigorú büntetésének semmi akadálya sincs. Mindez persze egy sokkal fontosabb kérdést is felvet: vajon valóban kevesebbet tankolnánk társadalmi szinten, és mindenkinek csökkenne a károsanyag-kibocsátása, ha nem reklámozhatnának az olajcégek és a töltőállomás-hálózatok? Várjuk a véleményeteket a kommentmezőben!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.06.24. at 17:24
    Permalink

    A prémium üzemanyagos lehúzó reklámok elvesztése talán kiheverhető érvágás a nyugati kultúrának.
    Viszont ha szűken értelmezem a felszólítást akkor hotdogot, pontgyűjtőkártyát meg autómosást nyugodtan reklámozhat a benzinkút hálózat továbbra is amíg az üzemanyag megemlítését ki tudja hagyni.

Vélemény, hozzászólás?