Érkezik a megoldás a villanyautó-akkucsomagok újrahasznosítására

A lítium-ion akkumulátorok újrahasznosításán dolgozik a Toyota

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Toyota egy szakértő partnerével együtt arra keres megoldást, hogy miként lehetne hatékonyan újrahasznosítani a modern villanyautók akkumulátorait.

A Toyota észak-amerikai kutatás-fejlesztési intézete és az USA energiaügyi minisztériumának Argonne nemzeti laboratóriuma kutatási és fejlesztési együttműködési megállapodást írt alá, amelynek célja, hogy kidolgozzanak egy eljárást a villanyautók nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátorainak a közvetlen újrahasznosítására. A feladat már most is aktuális, az elkövetkező években pedig várhatóan exponenciálisan növekedő mértékű problémát fog jelenteni, hogy mihez kezdjenek a hálózatról tölthető járművek élettartamuk végére ért, vagy egyéb okból hulladékká vált - például balesetes járművekből kiszerelt vagy gyártási selejtnek minősülő - akkumulátoraival.
Hirdetés
Az Argonne kutatói laboratóriumi szinten már értek el eredményeket, a Toyota segítségével azonban pontosabban feltérképezhetik, hogy ipari léptékekben működik-e az általuk kifejlesztett, úgynevezett közvetlen újrahasznosítási eljárás. Ennek lényege, hogy a hulladékká vált akkumulátorokból nem a nyersanyagokat nyerik ki, hiszen azokból csak újabb költséges, energiaigényes folyamatok során lehetne ismét összeállítani az akkumulátort, hanem a katódot egészben emelik ki, és újra felhasználják. A Toyota és az Argonne együttműködése mindenekelőtt a nikkel, mangán és kobalt összetételű katóddal szerelt akkumulátorokra fókuszál. Saját kutatóinak tapasztalatai mellett a Toyota vadonatúj, illetve elhasznált lítium-ion akkumulátor-csomagokat ad át a laboratóriumnak.

Ha minden a tervek szerint alakul, az eljárás jelentősen csökkentheti az akkumulátorok egész élettartamára vetített költségét, illetve szénlábnyomát, továbbá a gyártással járó hulladék mennyiségét.

A Toyota már 2015-ben meghirdette 2050-es környezetvédelmi kihívását, amelyben nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy az évszázad derekára járművei teljes életciklusukat tekintve elérjék a szénsemlegességet. A mostani együttműködés szorosan kapcsolódik ehhez az ambícióhoz, hiszen az akkumulátorok nyersanyagainak kitermelése, illetve maga a gyártási folyamat jelentős energiaigényű, komoly környezeti terheléssel járó eljárások, így minden olyan folyamat üdvözlendő, ami legalább részben szükségtelenné teszi ezeket a lépéseket. Forrás: Smarter Média
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.06.07. at 10:47
    Permalink

    Amennyire én hallottam, a Tesláknál ez már megoldott: a kiemelt elemek péládul házak napelem-rendszereibe kerülnek be mint tárolók. Persze értem hogy a cikkben egy más szinten zajló újrafelhasználás áll, amiben a Toyota a hibridekkel korábban szerzett előnye miatt talán előbb is szembesül. De attól még nem látszik hogy ez miben több vagy jobb mint amit mindenki más csinál már az iparágban.

  • 2024.06.07. at 16:04
    Permalink

    Valószínűleg nem darálják le a cellát, hanem valamelyik desztillációs eljárással kinyerik az elektrolitot és a cellát ezt követően szétszerelik. A katódfólia egy ugyanolyan kémiájú akkumulátorcellában hasznosítható és nem kell végiogmennie a nagyon anyag és energiaigényes folyamatokon.
    A cella többi része nyilván megy a darálóba.
    A hátrány, hogy ugyanolyan cellába lehet csak visszahelyezni. És a gyártás gépesítése is nyilvánvalóan alacsonyabb fokú lesz.

  • 2024.06.08. at 09:35
    Permalink

    “mihez kezdjenek a hálózatról tölthető járművek élettartamuk végére ért, vagy egyéb okból hulladékká vált – például balesetes járművekből kiszerelt vagy gyártási selejtnek minősülő – akkumulátoraival”
    Le sem kell gyártani.
    Extrazöld!

Vélemény, hozzászólás?