Úgy frissült a Yaris Cross, hogy az kintről nem látszik
Egy pillanatig sem volt kétséges, hogy jó ötlet-e a kis Yarisból városi terepjárót faragni, hiszen minden gyártó tudja, hogy manapság micsoda SUV-láz tombol. A Yaris Cross pedig be is váltotta a hozzá fűzött reményeket, rövid idő alatt rengeteget adtak el belőle. Ám a Toyota így sem ül a babérjain, elküldte frissítésre a típust, de nem plasztikai sebészhez. Nem-nem, most a külsejéhez nem nyúltak, az újdonságokat a lemezek alatt kell keresni.
Új szín jelent meg a palettán
A Toyota várakozásai szerint a hibrid járművek 2024 és 2026 között a B-szegmens mintegy 80 százalékát teszik majd ki, ami körülbelül négymillió eladott autónak felel meg évente. Úgyhogy a Yaris Cross köszöni szépen, de marad a full hibridségnél, abból viszont megkapta az ötödik generációt. Az új hajtáslánc a Hybrid 130 nevet viseli, orrában a már jól ismert 1,5 literes, háromhengeres benzinmotorra épülő hibrid rendszer dolgozik, ami új transaxle egységet kapott, nagyobb és erősebb villanymotorral. Így tornázták fel 12 százalékkal a rendszerteljesítményét, ami ahogy a neve is mutatja 130 lóerő a korábbi 116 paci helyett.
Erősebb hajtásláncot kapott
A maximális nyomaték 30 százalékkal, 141-ről 185 Nm-re emelkedett, így a 0-100 km/órás gyorsulási idő fél másodperccel, 10,7 másodpercre csökkent, de ennél fontosabb, hogy a 80-120 km/órás gyorsulás 0,4 másodperccel, 8,9 másodpercre javult, szóval sokkal bátrabban lehet vele például előzésekbe belekezdeni. Az e-CVT váltó is szebben dolgozik, csökkent a fokozatnélküli váltókra jellemző „bőgés” az erőteljes gyorsításokkor. Egyszerűen sokkal harmonikusabb lett az autó.
A GR Sport dögösebben néz ki
A futóművét pedig meglepően ügyesen hangolták. Kellőképp feszes, már-már sportos a kormány pontosságával összedolgozva, de mégsem túl feszes, nem rázza le valószínűleg a vesénket, bár a hazai utak lesznek majd a puding igazi próbája. A fogyasztást a gyáriak 4,5-5,2 liter/100 km közé ígérik, de erről nem tudtunk teljesen pontosan meggyőződni. Az mindenesetre jó előjel, hogy a fedélzeti rendszer 4,4 literes átlagot írt ki, amikor a limitált szériás Premiere Edition modellt nyúztuk, és amikor a GR Sport modellt elvittem egy kicsit vadulósabb körre, ott sem ment 5,5 liter fölé az érték.
Csökkent a motorzaj, négy kulcsfontosságú területen történt javítás: a bal oldali motortartó bakhoz dinamikus csillapítót építettek, a szívócsőre rezonátort szereltek, a műszerfal belső hangtompítóját egyrétegűről háromrétegűre cserélték, a motorháztető felső hangtompítóját pedig egy plusz filcréteggel látták el
Ha a már szóba jött a Premiere Edition modell, amkor érdemes elmondani róla, hogy ez az új hajtáslánc bevezetésekor, limitált ideig elérhető felszereltség. Kéttónusú, barnászöld fényezéssel és új, 18 colos, sötétszürke, ötküllős könnyűfém keréktárcsákkal kínálják. Belül a zöld karosszériaszínhez illeszkednek a kárpitok öltései és a műszerfalon, illetve az ajtókon található díszítések.
Csak limitált szériában kapható a Premiere Edition
A digitalizációról sem feledkeztek meg, felszereltségi szinttől függően a műszeregység 7 vagy 12,3 colos képernyő lehet lehet, míg a multimédiás érintőképernyő 9 vagy 10,5 colos. A vezető négyféle stílus közül a hangulatához, vagy az utazás típusához igazíthatja a kijelző megjelenését: Smart, Casual, Sporty és Tough közül. Emellett a vezetőn múlik, hogy egy vagy két kör alakú mutató jelenjen meg a képernyőn, vagy ne legyen ilyen egyáltalán. Így összesen 12 variáció áll rendelkezésre, valamin t a háttér színe a kiválasztott vezetési módnak – Normál, ECO vagy Sport – megfelelően változik.
A szoftver megnövelt számítási kapacitásának köszönhetően gyorsabban reagálva parancsokra, alapfelszereltség részeként kínál felhőalapú navigációt élő adatokkal, illetve hangvezérléssel is működtethető. Végül a Toyota T-Mate név továbbra is olyan gazdag biztonsági felszereltséget takar, amely párját ritkítja a kategóriában, tehát a B-SUV-ok között.
A GR Sport modelleket vörös varrás bolondítja meg az utastérben
Persze megmaradt a 116 lovas hajtáslánc it, ezzel a legkedvezőbb a Yaris Cross ára, hiszen 700 ezer forintkedvezménnyel most 9,24 millió forintról indul. Az új, erősebb hajtáslánccal, a már említett, limitált kiadású Premiere Edition felszereltséggel 12,61 millió forint az alapára a kedvezmény levonása után. A GR Sport egy kicist olcsóbb a maga 12,14 millió forintos indulóárával, ám hozzá kell tenni, hogy ezek a fronthajtású modellek. Az összkerékhajtásnak már vaskos felára van, bár ezekre a modellekre is él a 700 ezer forintos kedvezmény, de minimum 12,69 millió forintot elkérnek érte, a Premiere Edition modellekért pedig minimum 13,76 millió forintot.
Nem olcsó mulatság már egy B-SUV sem
Városi autó, Budapesten a legjobb választásnak tartom, mert jó a fogyasztása városban.
Autópályás tempón (Magyarországon) nagy a motor és szélzaj, ezért csak lassabban haladhat, akit ez zavar. Azért meglepődtem, amikor megnéztem milyen sok országban nem lehet olyan gyorsan menni, mint nálunk.
https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/34fa3a4e-d723-4ebb-8a5f-4a111391047d.jpg