Ez az XC90-es jelen állás szerint minden idők utolsó dízelmotoros Volvója
Tavaly szeptemberben jelentette be a Volvo, hogy végleg felhagy a dízelmotoros autók gyártásával, az utolsó példányok pedig 2024 elején fognak legördülni a szalagról. A még 2013-ban bemutatott 2,0 literes, soros, négyhengeres motor tehát 11 évig húzta, amelyet 148 vagy 232 lóerős kivitelben lehetett megvásárolni (természetesen lágy hibrid rásegítéssel). Egy ilyen erőforrás került abba a kék XC90-esbe is, amely a márka utolsó dízelautója lett, és a svédországi Torslanda városában készült el. Talán nem is olyan meglepő, hogy ezt az autót nem fogják értékesíteni, helyette az idén megnyíló World of Volvóban (vagy magyarosabban a Volvo Világában) fogják kiállítani, ugyancsak a svéd Göteborgban.
Svédországban gördült le a szalagról egy 2,0 literes, négyhengeres dízelmotorral az orrában
Habár az utolsó "mohikán" egy saját fejlesztésű motorral vonul be a történelembe, a Volvo az első dízeles járművet, a 244 GL D6-ot egy hathengeres Volkswagen motor hajtotta. 2001-ben egy saját fejlesztésűt is piacra dobtak, de 2008-ban ugyancsak "külsős" erőforrást választottak az akkori PSA (mára Stellantis) 1,6 literes erőforrásának képében. Ez a motor akkoriban nem csak az 1300 kilométeres elméleti hatótávja miatt szólt nagyot, de annyira kedvező volt az károsanyag-kibocsátási mutatója, hogy Svédországban zöld minősítést kapott.
A Volvo mindent feltett egy lapra, a villanyautók mellett tették le a garast
Azóta eltelt közel két évtized, és a környezetkímélő fogalom egészen más kontextusba került az autóiparban. A Volvo 2017-ben júliusában jelentette be, hogy befejezi a dízelmotorok fejlesztését, és minden erejükkel a villanyautókra koncentrálnak, majd 2030-tól kizárólag elektromos járműveket értékesítenek. Az átállás már most is jól kirajzolódik az eladásokon: 2012 és 2016 között a globális eladások több mint feléért a dízelek feleltek, 2023-ban viszont mindössze 8,9 százalékot adtak a közösbe.