Negatív rekord: még sosem volt ennyire öreg a magyar járműpark!

A KSH összesítése szerint rekordöregek a magyar autók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Évről évre egyre öregebb a magyar járműpark, és egyelőre nem is látni, hogy mikor fordulhat meg a negatív tendencia.

2008 óta folyamatosan romlik az magyar járműpark átlagos életkora, az akkor 10,4 éves kor mára 15,8 évre emelkedett, megdöntve ezzel a korábbi negatív rekordot. Jelenleg 5 080 748 gépjármű van forgalomban, köztük 4 168 651 személyautó, 221 391 motorkerékpár, 17 470 autóbusz és 578 906 tehergépjármű. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) márkákra lebontva is közzétette az autók életkorát, ez alapján a legkorosabb palettával a Zastava rendelkezik 38,1 éves átlaggal, de a Wartburg és a Trabant is a mezőny végén szerepel - talán nem is annyira meglepő módon. A legfiatalabb átlagot a Dacia, a Kia és a Lexus tudhatja magáénak, a román-francia márkánál 7,6-os mutatót közölt a KSH, míg utóbbi kettő egyaránt 9-10 év körüli átlaggal áll.
Hirdetés
Akad azonban olyan mutató, amiben nem annyira botrányos a magyar járműállomány helyzete, hiszen az európai járműsűrűségi toplistán (amely azt vizsgálja, hogy hány személyautó jut 1000 főre az adott országban) a 11. helyen áll hazánk 428 autóval, míg az összevetés elején Lenegyelország, Luxemburg és Olaszország áll.
Hirdetés
Európai járműsűrűségi toplista
Ország személyautó/1000 fő
1. Lengyelország 703
2. Luxemburg 695
3. Olaszország 681
4. Ciprus 664
5. Észtország 638
6. Izland 629
7. Csehország 611
8. Németország 586
9. Szlovénia 580
10. Ausztria 574
11. Magyarország 428
Hirdetés

Nem kell sokáig kutatni, hogy miért nem tud fiatalodni a hazai járműpark. A legnyilvánvalóbb ok a sokszor irreálisan magas árak az új autók esetében, de sokakban még aktívan él a 2008-as válság, és ezért nem mernek banki finanszírozással vásárolni. „Addig nem javul az átlagéletkor, amíg nem tud fiatalodni az állomány, de a 10-12 millió forintos új autók jelenleg nem érhetők el reálisan a magyar vevőknek – árulta el Tóth Péter a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. – Amennyiben az emberek nem mernek banki finanszírozáshoz nyúlni, akkor az igényeket kell racionalizálni. Nem ritkán látni olyat, hogy Suberb helyett Octaviát, Golf helyett Polo-t vesznek a vásárlóink, mert nem fér bele a nagyobb autó a büdzsébe. Őszintén: a magyar emberek hitel nélkül még mindig négy-ötmillió forintig tudnak nyújtózkodni, de azzal is remélhetőleg fiatalítani tudják autójukat, mert a fiatalításra szükség van biztonsági és környezetvédelmi szempontból is.”
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?