A Lada leuralta az újautó-piacot Oroszországban, de a kínaiak is kelendőek
Oroszország 2022. februárjában háborút indított Ukrajna ellen, a legtöbb globális márka pedig szinte azonnali hatállyal (az események elítélése mellett) kivonult az orosz piacról. Mára a helyzet annyiban változott, hogy az eurázsiai országban igyekeztek saját márkákkal pótolni a multikat, de az autóiparban így is komoly nehézségeket hozott a nyugati márkák kivonulása és a szankciók kiszabása. 2022-ban az orosz piac közel 60 százalékkal esett vissza az azt megelőző esztendőhöz képest, hiszen mindössze mintegy 700 ezer új autót regisztráltak. A múlt évben úgy tűnik valamelyest javult a helyzet, ugyanis az újonnan forgalomba helyezett személygépjárművek száma ismét meghaladta az egymilliót.
Labdába sem tudtak rúgni az egyre inkább magára találó Lada mellett más márkák
Az oroszok által közzétett adatok alapján ez 69 százalékos növekedést jelent, de még mindig jócskán elmarad a "különleges katonai hadművelet" előtti időszakhoz képest, ugyanis a háborút megelőző évben 1,51 millió autó talált gazdára, míg tavaly 1,06 millió. 2023-ban nem meglepő módon a Lada bizonyult a legnépszerűbb gyártónak, hiszen közel 325 ezer eladott járművel messze leuralták a piacot. A képzeletbeli dobogó további két fokán viszont már kínai márkákat találni: az ezüstérmes a Chery lett 119 ezer értékesített autóval, míg a harmadik helyet az itthon kevésbé ismert Haval szerezte meg 112 ezerrel.
A legkelendőbb márkák között a Haval is szerepel, amely többek között ilyen terepjárókat értékesít Kínában
Modellek tekintetében a Lada vitte a prímet a Grantával, ebből 90 híján 196 ezer fogyott, míg a második helyen a Haval Jolion végzett 55 ezerrel, a harmadik helyre pedig ugyancsak egy Lada, méghozzá a Niva Travel fért oda 47 ezer értékesített példánnyal.
Vajon miért nincs az oroszoknál Tata, Mahindra, Maruti, Proton vagy Perodua, esetleg Luxgen(ami egy ideig jelen is volt náluk)? Abszolúte az orosz igényeknek is megfelelő(nek tűnő) autóválasztékot kínálnak…