Már az előd is formabontó vonalakkal büszkélkedett, de sikerült felülmúlni az első generáció különcségét is
Hawaii térsége a legtöbb ember fejében a nyugalom és a béke szimbólumaként él, a legnagyobb sziget nyugati része pedig valóságos üdülőparadicsom. De mi köze a közkedvelt nyaralási célpontnak a Hyundai újdonságához? Nos, az említett terület a Kona nevet viseli, csakúgy, mint a márka crossovere, amely immár második generációjához érkezett. A SangYup Lee vezette tervezőcsapat kitartott az első nemzedékre is jellemző merészség mellett, és az elődhöz hasonlóan most is sikerült valami újat, különlegeset alkotni.
LED-csíkok elöl és hátul. Ezeknek köszönhetően egyedi marad még az éjszakában is
A rengeteg geometriai formával megbolondított Kona csak első ránézésre tűnik merő káosznak, közelebbről szemlélve nagyon is tudatos minden vonal. Elölről és hátulról egyaránt az egész lökhárítón végigfutó LED-csíkokon akad meg a szem, oldalról viszont az átlósan kettéosztott ajtópanelek csempésznek némi izgalmat a formatervbe. Az oldalsó ablakok alatt lévő krómozott dísz is csak elegánsabbá teszi, nem fordul át giccsbe, tényleg olyan, mintha patikamérlegen mértek volna mindent a formatervezők. Ugyanakkor a fényszórók és a hátsó lámpa is túlságosan sérülékeny helyre került, de néha áldozni kell a dizájn oltárán.
Jutott azért rá rendes fényszóró és lámpa is
Az első generációhoz képest jóval nagyobb crossover lett a Kona. 4,36 méteres hosszával csaknem két centiméterrel előzi elődjét, de 1,83 méteres szélességével, és 1,58 méteres magasságával is a korábbi nemzedék fölé nőtt, de városi környezetben még így is könnyű vele a közlekedés, nem akar kimászni a saját sávjából, és a parkolás sem jelent gondot. Még a kamerák nélkül is érezni meddig lehet vele menni, ez pedig nagyrészt a remekül kialakított hátsó ablakoknak köszönhető, amelyek alig takarnak, annak ellenére, hogy a C-oszlop vastagra sikerült.
Nagyobb lett elődjénél, de ezt szépen elrejtették a szögletes vonalakkal
Az utastér jelentősen átalakult az elődhöz képest. A második generációban felszámolták az analóg óracsoportot, helyét egy 12,3 colos digitális műszeregység vette át. Szorosan mellette, kissé a sofőr felé döntve egy azonos méretű multimédiás érintésérzékeny képernyő nyújtózkodik. Szerencsére ezen nem kell sokat művészkedni, ugyanis rengeteg funkció kapott saját gombot a műszerfalon. A klíma vezérlése valóságos felüdülés a mai trendek között, hiszen a fontos beállítások – mint a szélvédő fűtés, az ülésfűtés, vagy éppen a kormányfűtés – külön kapcsolót kaptak. Persze a multimédia is rendben van, a menü szélvészgyors, logikus felépítésű, még a prémium szegmens szoftvereivel összevetve sem lassú.
A két 12,3 colos kijelző egymás mellé került, ezzel egy kicsit felhasználóbarátabbá téve a kezelőfelületeket
Rengeteg gomb a műszerfalon, nagyban megkönnyítik az életet
Az anyaghasználatba azért bele lehet kötni: még az ajtók kartámaszára is kopogós műanyag került
Cserébe jár elektromosan állítható napfénytető
Az ülésekre szintén nem lehet panasz. Megfelelő a tartásuk, a combtámaszok nem túl vaskosak, kényelmes a beszállás, és a tempósabb kanyarokban is a helyén marad a sofőr. A méretnövekedés hátul érezhető igazán, hiszen rengeteg hely áll rendelkezésre a második sorban, nem csak gyerekek számára lehet ideális, hanem akár felnőtteknek is. A csomagtér is jóval nagyobb lett az első generációhoz képest, hiszen az akkori 332 liter helyett alapból 466 áll rendelkezésre, az ülések ledöntésével pedig mindez 1300 literig bővíthető.
Elöl és hátul is elfogadható a helykínálat
A csomagtér 446 liter, a 40-20-40 arányban dönthető ülésekkel viszont 1300 literig is bővíthető
A crossover a márka saját fejlesztésű K3 nevet viselő platformjára épül. A felépítmény többféle hajtáslánc befogadására is alkalmas, így a Kona rendelhető kizárólag belsőégésű, vagy villannyal megtámogatott hibrid benzinmotoros változatban is. A tesztpéldányban viszont egy 156 lóerős, 255 newtonméteres nyomatékra képes villanymotor felel a karosszéria mozgatásáért, az energiát pedig egy 48,4 kilowattórás akkumulátor tárolja, amely a WLTP ciklus szerint 377 kilométernyi hatótávot képes elraktározni. A 150 kilométeres városi használat során 40 százalékot merült az akkumulátor, így a valóság is valahol a gyári érték körül mozoghat. A felhasznált energiát 22 kilowattos nyilvános oszlopról szűk öt óra alatt sikerült visszatáplálni, a rendszer 20,7 kWh/ 100 km-es fogyasztást írt, a valós érték valamivel efölött volt, egészen pontosan 22,07.
Jó helyre került a töltőnyílás, és szerencsére a kábelek sem foglalják a helyet a csomagtérben, hiszen az elválasztó alá rejthetőek
A belsőégésű motor helyén egy 27 literes frunk
Vezetés közben felemás érzések kavarognak bennem. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű remekül teszi a dolgát, a nagyobb úthibákon sem kellemetlen átmenni, magasabb tempónál is remek úttartással bír. A kizárólag az első kerekekre érkező nyomatékkal rendesen küzd a kipörgésgátló, de végső soron megoldja. Néhány vezetősegéd talán kicsit túlbiztosított, ugyanakkor inkább ilyenek legyenek, mint túl engedékenyek. Gondolok itt az érzékeny vészfék-asszisztensre vagy a táblafelismerőre. Az Európai Uniós előírásoknak megfelelően már a Kona is csipog a sebességtúllépések miatt, akár 1 km/órás „gyorshajtás” után is, de ez ma már nem újdonság. Útitársként az éberségfigyelő is jár, ez meglepően jól teszi a dolgát, pár másodpercnyi bambulás után már villog is a piros szem a műszerfalon, ha pedig többször kap a rendszer fantáziáláson, akkor a sárga kávé ikon is felvillan.
Könnyű közlekedni vele, mindenben fogja a sofőr kezét, néha túlságosan is...
A Kona a kompakt szabadidő-járművek piacán mind megjelenésében, mind tudásában a vetélytársai fejére nőtt, de mégis mennyit kérnek ezért? A belépő szintű Premium felszereltséggel jelenleg 14 499 000 forintról indul a 48,4 kilowattórás akkumulátorral ellátott Kona, míg a nagyobb hatótávot kínáló 65,4 kilowattórás tárolóval már 16 199 000 forintról kezdődhet a kalkuláció. A kínálat tetejét az Executive csomag jelenti, ez kizárólag a nagyobb akkuval érhető el, és ezért már közel 20 millió forintot kell a kereskedésben hagyni.
Szerinted megér 14 milliót a Hyundai Kona Electric? Várjuk a véleményeiteket kommentben?
Értékelés
Pozitív
Bátor formák, nagyszerűen kialakított utastér
Negatív
A váltókar kialakítása
Árak
Tesztautó ára
0 Ft (2023.11.14.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
114 kW (155 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,8 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
Crossover
Motor és váltó
Sebességváltó:
irányváltó
Teljesítmény:
114 kW (155 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,8 s
“Terhelhetőség: 300 kg” ?
Akkor csak 3 személyes?
(80 kg/személlyel számolva)
“Saját tömeg:1690 kg
Össztömeg:2110 kg”
Milyen matematikai művelettel jött ki neked a 300 kg?
A cikkben volt, azóta elegánsan törölték.
(Amúgy egy 5 személyes autónak 420 is karcsú.)
Egy csomó sárnehéz villanyautónak kisebb a terhelhetősége, mint egy kis benzinesnek. Persze a híveket ez nem zavarja.
Valaha, ha jól tudom, az autóipari szabvány szerint 80 kg volt egy átlag személy terhelhetőségnél számított tömege+10 kg csomag tömeg személyenként, ezért sütöttem el poénként a hozzászólást.
A 15 éves fiam 90 kg és 190 cm, (nincs elhízva!) és nem ő a legmagasabb az osztályban, a tanárokra “lenéznek”.
Akkor a tehenet ne ebben szállítsd!