A tehetősebb társadalmi réteg jobban szennyezi a bolygót egy tanulmány szerint
Egy klímavédelmi szervezet által készített tanulmány szerint szoros összefüggés van a jövedelem és a nagy SUV birtoklása között, ami megalapozott érv lehet a járműméret alapján kivetett "környezetszennyezési-adó” mellett. Az angliai adatokból kiderült, hogy a jövedelmi osztályok alapján a felső 20%-ba tartozó háztartások 81%-kal nagyobb valószínűséggel rendelkeznek nagy károsanyag-kibocsátású autóval, mint a többi 80%-hoz tartozó járműtulajdonosok. A felső 20%-ba tartozó autótulajok háromszor annyi kilométert tesznek meg évente, mint az alsó jövedelmi osztályba tartozók.
A tanulmány szerint a leggazdagabbak szén-dioxid-kibocsátása jobban károsítja az éghajlatot, mint "a legszegényebbeké". A gépkocsi-tulajdonlási adatok alapján például London leggazdagabb részén a gépkocsik közel negyede tartozott a nehéz SUV-ok közé egy kevésbé tehetősek lakta kerületben viszont csak 5%.
Bár a SUV meghatározása eltérő lehet, az Egyesült Királyságban eladott autók között egyötödről közel egyharmadra nőtt az elmúlt években az ilyen kategóriába tartozó autók aránya. A felmérés kimutatta azt is, hogy az Egyesült Királyságban újonnan vásárolt SUV-ok háromnegyedét városi területeken élő emberek vásárolták, tehát valószínűleg nem azért vették, mert egy kiváló terepjáróra volt ténylegesen szükségük.
A tanulmány számításai szerint egy 2023-ban vásárolt átlagos méretű, belsőégésű motorral felszerelt SUV szén-dioxid-kibocsátása magasabb, mint egy 2013-as évjáratú hagyományos autóé. Eközben Londonban az alacsony károsanyag-kibocsátású zónákból azokat az idősödő járműveket tiltanák ki, amelyeket a kevésbé tehetős emberek használnak, ám az új jelentés szerint a magas üvegházhatású gázkibocsátás gyakran annak köszönhető, hogy a gazdagabb emberek hatalmas SUV-okkal járnak, pedig, megengedhetnék maguknak a drágább elektromos autókat is. A tanulmány szerzői tehát a társadalmi igazságosság érdekében egy új adóztatási rendszer kialakítását javasolják kibocsátáson alapuló parkolási és úthasználati díjak mellett.
Józan paraszti ésszel is kikövetkeztethető, hogy egy SUV szennyezőbb, de most számokkal is bizonyították
Egy másik érdekes összefüggés pedig az USA-ból származik, ahol a feleslegesen nagy divatterepjárókat még nagyobb arányban vásárolják. Ám ezzel megnőtt a halálos gyalogosgázolások aránya is. Jelenleg évente 7500 életet követlenek ezek a balesetek, ami 1981 óta a legnagyobb szám.
Az USA-ban nem kevésbé kis problémát okoznak