Teszten a dízel Duster: régi értékek az új logó mögött?

Dacia Duster Blue dCi 115 teszt: vajon 7,9 milliós árcédulával is népautó marad?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Dacia Duster sem marad ki a sorból, a Jogger, a Sandero és a Stepway után ez a modell is megfordult nálunk az új logóval. Dízelmotorral és elsőkerék-meghajtással, igazi vidéki körülmények között teszteltük: vajon tudja még, amiért régen megszerették?

Aligha akad igazi vetélytársa a Dusternek, hiszen korrekt áron, valódi terepképességeket ad, ráadásul még éppen személyautós kényelemmel kombinálva. Mindez az 1,5 literes turbódízellel a leginkább életszerű kombó, amely alacsony fogyasztásával és nyomatékos karakterével szinte biztosan azt adja majd, amit elvársz tőle.
Hirdetés
Nem csak az élmény maradt a régi, a Duster méretei sem változtak a frissítéssel, lényegében a legelső generáció óta azonos az alapelv is. Ez még mindig egy könnyű, viszonylag kicsi SUV, amelynek korrekt beltérméretei mellé hasonlóan jó terepképességek járnak. Ha az árát is hozzávesszük a csomaghoz, akkor aligha akad ellenfele a piacon, de a kor azért látszik a technikán. Még úgy is, hogy az új embléma mellé friss műszerfalat is kapott, a kerek légbeömlők helyett immáron szögletesebb, elnyújtott szellőzőnyílások fogadnak, ám sajnos látvány terén hiába menőbb az új megoldás, a korábbi légbeömlőkkel több lehetőség jutott az utasoknak a beáramló hideget vagy meleget irányítani.
Hirdetés
Az utastér egyes részein jól látszik a kor, rengeteg alkatrész köszön vissza a Daciák második generációjából. Innen ismerős például az ablakemelők kapcsolósora és a tükörállítás is, illetve a műszerfal alsó részének egyes elemei, manapság már más megoldásokat alkalmaz a márka. Az anyagminőség puritán mivolta miatt az érzet mindig "olcsóautós" marad, elsősorban a műanyagok tapintása végett, ám a burkolatok így könnyedén tisztíthatók és a strapát is jól tűrik. A helykínálat megfelelő, a modern, kompakt SUV méreteket könnyen hozza a Duster elöl és hátul is. Ehhez a csomagtartó 471 literje is hozzájárul, maga a nyílás meglepően magas, a kalaptartót is igyekeztek úgy pozicionálni a mérnökök, hogy minél nagyobb tárgyakat lehessen hátra pakolni. Ha még ennél is több kéne, akkor a 60:40 arányban dönthető ülésekkel akár 1504 literes tér is nyerhető.
Hirdetés
Az igazi újdonság azonban a hűtőrács és a kormány, amely felvette a Dacia új logóját, ehhez a trendhez csatlakoztak a kormány és a csomagtérajtó feliratai is. Az autó másik különlegessége azonban a 115 lóerős 1.5 dCi dízelmotor, amely ugyan nem újdonság, de már régen járt nálunk dízel Duster, és tagadhatatlan, hogy az LPG-s háromhengeres, illetve a nyomatékos, összkerékhajtást is kínáló négyhengeres benzines mellett egyre kevesebb rivaldafény jut ennek a változatnak. Pedig a Duster számomra ezzel a motorral az igazi, még akkor is, ha magasabb fordulatszám-tartományokban lomhább, illetve nagyobb sebességnél az erőforrástól függetlenül megnövekvő légellenállás miatt a fogyasztáskülönbség sem annyira látványos. Rengeteg autópályázással is alig sikerült 6 liter alá beérni vele a teszthét során. Könnyű terepen azonban - ami ennek az autónak egyértelműen a fő felhasználási módja - még mindig ez a leghasznosabb változat. Még az elsőkerék-meghajtásos tesztautó is jól szerepelt az alföldi pusztában környékén. A homokos talajon könnyedén húzta ki a szorult helyzetekből is a mindösszesen 1350 kilós karosszériát a dízelmotor 1750 és 2750 közötti fordulatszám-tartományban elérhető 260 newtonméteres nyomatéka. Árak terén látszik ugyan az emelkedés, de nem jelentősebb más márkák árváltozásánál a Dacia új ajánlata: a 6,36 millióról induló modell alapára ezzel a motorral 7,39 millióra nő, ám a legalacsonyabb, Expression szinten már csak a készletről elérhető modelleket lehetett hazavinni a teszt írásakor. A közepes, Journey szinten már 7,89 a belépő ár, ide tartozik a tesztautó is, amely a kért extrákkal együtt már 8,34 millióba kerül, míg az Extreme csúcsfelszereltség esetén kizárólag összkerékhajtással együtt kérhető a dízel, 8,9 millióért. Nem kevés pénz ez, ám azt sem szabad elfelejteni, hogy a Dacia Duster sokaknak egy céleszköz, és akinek tényleg igénye van a terepjárásra, annak az árban következő legolcsóbb, hasonló képességekkel rendelkező, ám ötüléses személyautóként is ugyanilyen jól használható gépért bőven 10 millió forint felett kellene fizetnie.
Értékelés
Pozitív
Korrekt terepképességek, megfelelő tér és kényelem mindkét sorban, megfelelő fogyasztás
Negatív
Autópályán a benzinesek érezhetően erősebbek
Árak
Tesztmodell alapára
7 889 000 Ft (2023.08.01.)
Tesztautó ára
8 339 000 Ft (2023.08.01.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
260 Nm 1750-2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
Végsebesség:
183 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4.8-4.9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4341 mm
Szélesség:
1804 mm
Magasság:
1693 mm
Saját tömeg:
1324 kg
Össztömeg:
1798 kg
Tengelytáv:
2673 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
478 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
260 Nm 1750-2750 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
183 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
CO2-kibocsátás:
127 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4.8-4.9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5.5 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?