A világból is kimennek majd a Porsche villanyautói

1300 km-es hatótávval számol a Porsche, intenzíven kutatják az új akkumulátortechnológiákat

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Sokkal több alkatrész van az akkumulátorokban, mint gondolnánk, melyek fejlesztése hatalmas potenciált rejt a hatótávot és a töltési időt illetően.

A villanyautók még viszonylag új jelenségnek számítanak az utakon, ebből következik, hogy fejlettségük is kezdeti szakaszban jár. Mint ahogy bő egy évszázada a belsőégésű motoros autók, úgy most az elektromos modellek is még gyerekcipőben járnak. Bár gyakran említett jellemzője az akkumulátoroknak, hogy sokkal kevesebb alkatrészből állnak, mint a belsőégésű motorok, és emiatt kevesebb fejlesztési potenciál is van bennük (elvégre nem nagyon van mit módosítani), a Porsche és a velük partnerségben álló Cellforce nem így gondolják: számos lehetőséget látnak arra, hogy jelentősen javuljon az energiakapacitás és a töltési idő.
Hirdetés
Az akkumulátorokban a Porsche szerint az egyik legfontosabb alkotóelem, amit fejleszteni kellene, az anód. Ideális esetben ez színtiszta lítiumból állna, az tudja legjobban felvenni a lítiumionokat. Biztonsági okokból viszont a lítium helyett grafitot használnak jelenleg a lítiumion-akkumulátorokban. A lítium után a szilícium a második legjobb opció, a Porschénál ennek alkalmazását kutatják. A szilícium anódok használatával az újratöltési életciklus kellően hosszúra nyújtható: 1500-3000 töltést is kibír az akkumulátor, mire 80%-ra csökken a kapacitása, ami jónak számít. A töltési idő is rövidíthető szilícium anódokkal: a Porsche Taycan most 5%-ról 80%-os töltöttséget 22 és fél perc alatt tud elérni, ezzel az anyaggal viszont ez 15 percre is rövidíthető. A szilícium ráadásul a természetben gyakran előforduló elem, így igazából már csak egy probléma marad velük: a litiumionok beszippantásával térfogatuk négyszeresére nő, így közben megsérülhetnek, elfáradhatnak, az akkumulátor időtállósága tehát csökken. Az arany középút a 80%-ban szilíciumból álló anód lenne, most ezzel kísérleteznek. Közben viszont a katódnál is van lehetőség további fejlesztésre: a jövőben minél több nikkel kerülne bele, ez szintén a töltési sebességet befolyásolná pozitívan. Emellett a cellák elrendezése, illetve az anódot és katódot elvélasztó szeparátorok vékonyabbra cserélése is növelheti az energiasűrűséget, azaz adott teljesítmény kisebb akkumulátorral is elérhető. A Porsche szerint, ha megvalósulnak a fenti fejlesztések, a közeljövőben akár 1300 km-es hatótávú villanyautók is forgalomba kerülhetnek. És akkor még nem is említettük a szilárdtest-akkumulátorokat, melyeket szintén intenzíven kutat a Porsche. Ezekben az elektrolit nem oldat (pl. sav), hanem szilárd halmazállapotú, ami nagyságrendekkel növeli az energiasűrűséget, és az energiatároló lobbanékonyságát is csökkenti. Bőven van még tehát fejlesztési potenciál az akkumulátorokban, de persze a hatalmas energiaigényhez és az ultragyors töltési időkhöz fel kell nőnie a villamoshálózatoknak és a töltőinfrastruktúrának is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?