A legtöbb sofőr tanulóautóban kezdi, ám mi most az utána következő időszakra térünk ki
A B-kategóriás jogosítvány megszerzésének költségeivel kapcsolatban egyre vadabb számok látnak napvilágot, de sem ez, sem az immár ársapka nélküli benzinár nem szegi a kedvét az autózni vágyó fiataloknak, hiszen a jogosítvány megszerzése mindenki életében mérföldkő. A legtöbben ilyenkor még nem rendelkeznek saját autóval, de a szabadság ígérete, az autózás varázsa, a világ felfedezésének lehetősége szinte semmihez sem hasonlító érzés.
Mit jelent az, hogy valaki kezdő vezető?
A törvényhozók is voltak egykor fiatalok, és talán ezért is gondolták úgy, hogy a járművezető a vezetési jogosultság megszerzésének napjától számított két évig kezdő vezetőnek számít. A
„próbajogosítványt” a hivatalos indokolás szerint azért találták ki, hogy a kevés vezetési gyakorlattal rendelkezőket rábírják a biztonságos és felelősségteljes közlekedésre, a szabályok megtartására, emellett néhány korlátozás is vonatkozik a kezdőkre, például nem vontathatnak pótkocsit. Néhány pontban összeszedtük, hogy mire kell figyelni a frissen megszerzett jogosítvánnyal a zsebben, volánnal a kézben.
Magam is voltam kezdő sofőr egy filléres első autóban, engem a kamionsofőr édesapám segített némi rutinhoz jutni, mielőtt egyedül vezethettem volna
Az első és legfontosabb tanács tehát egyszerű: keressünk magunknak megfelelő útitársat!
Legyen egy tapasztalt utas az autóban az első utakon! Fontos, hogy a bizalom kölcsönös legyen; a
„felnőtt” utas ne akarjon mindenbe beleszólni, inkább egy olyan jóindulatú, gyakorlott sofőrre van szükség ilyenkor, aki egy bonyolult útkereszteződés előtt tippeket ad, kerülve a bántó, kioktató stílust:
„én ilyenkor azt szoktam csinálni, hogy…”. Jó lehetőség a gyakorlásra a várható leggyakoribb útvonalon végig menni, ismerkedni a jobbkéz-szabállyal, felvenni a forgalom ritmusát. Amennyiben gyerekünk a kötelezően előírt 17. életév betöltését követően azonnal megszerzi jogosítványát, érdemes legalább egy ideig kizárólag szülői kísérettel vezetni engedni. Az esetleges hiányosságok így közösen pótolhatóak, javíthatóak, a megfelelő rutin szerzése is garantált, és a kezdeti száguldozás is mérsékelhető. Fontos tudatosítani a kezdő sofőrben, hogy a vezetőülésbe ülve többé nem kizárólag önmagáért, hanem a közlekedésben résztvevő embertársaiért is felelősséggel tartozik: egy esetleges baleset a saját vagy mások életébe, testi épségébe is kerülhet, aminek komoly büntetőjogi-, és anyagi következményei lehetnek.
Gyakoroljunk akár tanpályán is a saját autóval!
Nem szégyen a parkolást és a különleges, esetleg autóspecifikus helyzeteket a tanpályán, vagy más, forgalomtól elzárt helyen, stresszmentesen begyakorolni
Érdemes lehet venni még néhány tanórát a jogosítvány megszerzése után is; a kötelező 30 óra alatt lehet, hogy egyszer sem tudtunk vizes aszfalton vagy extrém síkos – pl. jeges pályán - gyakorolni. A hárombetűs elektronikus segédletek – ABS, ESP és társai – elég sok hibát képesek korrigálni, de mi van, ha olyan autót kell vezetnünk, amibe ezek nincsenek beépítve? Mi történik, ha a járókeretes bácsi féktávolságon belül lép a zebrára, vagy, hogy a méltán népszerű példáknál maradjunk: kigurul a labda az útra, a gyerek meg utána? Hogyan reagál az autó a padlófékre, mit tehetünk, ha a biciklis a zebrán nem tolja a kerékpárt, hanem átsuhan, és még lehetne sorolni. Érdemes mindezt előre megtapasztalni a tanpályán, az oktatóval, vagy egy rutinos öreg rókával.
Még jobb lehetőség a saját autóval benevezni egy vezetéstechnika tréningre
A vezetéstechnikai tréningeken a gyakorlott sofőrök is rengeteget tanulhatnak, hát még a kezdők!
Az országban az elmúlt években sokfelé épült gyakorlásra is alkalmas tanpálya, ezeket változatos árakon és feltételekkel lehet igénybe venni. Van, ahol nem engedik meg a saját gépkocsi használatát, van, ahol viszont ragaszkodnak ehhez, mi inkább az utóbbit javasoljuk, hiszen ezt a járművet fogja vezetni a kezdő sofőr is az utakon. Ne feledjük, minden egyes autón másként tapadnak a gumik, máshogy fognak a fékek, és ezerféleképpen avatkoznak be a vezetéssegítő rendszerek. Tekintsünk úgy a tanpályán vagy a tréningen, ideális esetben hivatásos oktatóval eltöltött órákra, mint egy befektetésre, ami egész hátralévő életünket befolyásolja. Aki már régóta vezet, az tudja: a kezdet kezdetén rögzülő, sokszor helytelen mozdulatokat később szinte lehetetlen korrigálni.
Fordítsunk elég figyelmet az autó állapotára indulás előtt!
Mindenképp jól jön, ha a motortér különböző, létfontosságú folyadékjait megtalálod és ellenőrizni, netán utántölteni is tudod
A kerekeket sem árt ellenőrizni, fontos az évszaknak megfelelő, használható állapotú abroncsok felismerése és a nem megfelelő gumik mielőbbi cseréje is
Akár friss a jogosítványunk, akár sok ezer kilométer van mögöttünk a volán mögött, az indulás előtti alapvető teendők elvégzése kulcsfontosságú biztonságunk érdekében. Ezeket is érdemes tudni és begyakorolni kezdőként. Bizonyára emlékszünk még az első lépésekre: motorolaj-, hűtővíz-, ablakmosófolyadék-, és üzemanyag szintjének ellenőrzése. Mindez típusonként eltér, így érdemes megismerkedni ezekkel a folyamatokkal a gyakran használt autókban. Az abroncsok megfelelő állapotának vizsgálata – évszaknak megfelelő mintázat, nyomás, pótkerék megléte –, legalább ennyire fontos, ez minden jármű esetében nagyon hasonló. Ha nem kölcsön autót használunk, barátkozzunk meg a gondolattal, hogy az abroncsok karbantartása az egyik legjobb befektetés, hiszen ezekkel kapaszkodik az úthoz az autó, akár az életünk is múlhat a megfelelő gumikon.
Ne becsüljük alá az éjszakai vezetés nehézségét!
Örülhetsz, ha látsz ennyit az útból éjjel: ne vedd félvállról az éjszakai vezetést!
Rugalmasnak és mobilnak lenni hihetetlenül jó érzés. Különösen a fiatalok élvezik az újonnan felfedezett szabadságot, és a frissen szerzett jogosítványt arra is használják, hogy szórakozni menjenek. A sötétben történő vezetés rutin hiányában különösen fárasztó lehet. Az alkohol abszolút tabu; ez a próbajogosítványosok esetében még azon országokban is tiltott, ahol egyébként megengedett a mérsékelt alkoholfogyasztás a vezetés előtt. Nem érdemes játszani: ittasan vezetni balesetveszélyes, és egy rendőri ellenőrzés egyenes következménye, hogy a kétéves próba terminus újabb két évvel meghosszabbodik.
A nagy távolságok megtétele kemény munka
Sokáig autópályázni nem könnyű, mindenképp érdemes kellő felkészültséggel, kipihenten nekivágni az útnak és célszerű nem rögtön egy 1500 kilométeres túrával kezdeni
Az autópályán egyszerre megtett több száz kilométer monoton munkát, folyamatos koncentrációt és szélsőséges esetben mikroalvásokat eredményezhet. Ilyenkor jöhet jól egy szórakoztató útitárs, aki szükség esetén a kormánykereket is át tudja venni. Nem egy féléves próbajogosítvánnyal kell bebizonyítani, hogy egyedül is le tudunk vezetni az Adriára, még akkor sem, ha az óránként közbeiktatott torna, kis levegőzés, kávészünet ideiglenesen mérsékeli is a fáradtságérzetet.
Ha ezeket a tanácsokat megfogadod, akkor könnyebben, zökkenőmentesebben kezdődhet az autós pályafutásod. Egy próbát megér, nemde?