A legtöbben biztosan meglepődnek azon, hogy melyik szín megy el a legkönnyebben
Kétségtelen, hogy autóvásárláskor – sok egyéb jellemző mellett – meghatározó szempontnak számít a jármű színe is. Az emberek döntéseit nem csak a racionális érvek, hanem az ízlésük is befolyásolja. A magyarországi piacon a bőséges, sőt akár extrém színválaszték ellenére a hazai autóvásárlókra inkább a viszonylagos biztonságra, értéktartásra és eladhatóságra való törekvés, valamint a közízlésnek megfelelő választás jellemző. Évek óta megfigyelhető, hogy a monokróm, vagyis a fekete, a szürke, az ezüst és a fehér színekben pompázó járművek a legkelendőbbek, ami meglehetősen konzervatív attitűdre enged következtetni. A színtrendek ráadásul olyan meghatározók, hogy akár értékcsökkentő vagy -növelő tényezők is lehetnek, de mindenképpen befolyásolják az eladás gyorsaságát. A carVertical utánajárt, mely színek a legkeresettebbek ma Magyarországon, és mire számíthat az eladó, ha egy fekete, egy fehér vagy egy színes járművet kínál eladásra.
Létezik az Indy 500-as versenyeken egy babona, amely szerint az a versenyző, aki zöld autóval indul, tuti nem nyeri meg a versenyt. Na ez a használtautó-piacon pont ellenkezőleg van. Lehet, hogy meglepő, de lényegesen jobbak az esélyei azoknak, akik zöld fényezésű autót kínálnak eladásra. A felmérések alapján a többihez képest jóval rövidebb idő, átlagosan csupán 14,3 nap telik el ilyenkor a meghirdetéstől az eladásig. Jelentős különbség ehhez képest a listán másodikként szereplő ezüstszínű karosszéria – ezeknek az autóknak az eladásához 5 nappal több időre, vagyis 19,1 napra van szükség. Ezt a két variánst követi a szintén népszerű kék, mely nem sokkal marad el az ezüstszínű autók mögött: jellemzően 20,2 nap, míg gazdára találnak.
Színek eladhatósága skálán
Érdemes megnézni, mit jelent ez egy konkrét típus esetében. Vegyünk példának okáért egy Volkswagen Golfot, mely nemcsak hazánkban, de az egész világon az egyik legnépszerűbb autó. Az átlagos idő, amely alatt egy VW Golf eladható ma Magyarországon, az ezüstszínű autóknál 18,9, a zöldeknél 20,3 nap. Nem sokkal maradnak el mögöttük a szürke modellek, melyek eladásához mintegy 20,7 nap szükséges. A fekete autók viszont már csak 21,4 nap elteltével, az ezüsthöz képest három nappal később találnak gazdára.
„
Világosan látható, hogy Magyarország kivételt jelent a régióban azzal, hogy a zöld szín a toplistás az autóeladás gyorsasága tekintetében. Még a környező országokkal, például a Cseh Köztársasággal összehasonlítva is szembeötlő, hogy a zöldszínű autók fogynak a leggyorsabban. Míg Magyarországon egy zöld autó eladásához nagyjából két hét szükséges, Csehországban az adásvétel túlnyomórészt csak három hét múlva bonyolódik le” – árulja el Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.
Persze a szürke továbbra is nagyon népszerű
Általánosságban elmondható, hogy az élénk színű járművek iránti kereslet mára jelentősen visszaesett. A valaha nagy népszerűségnek örvendett, feltűnő színeket most már inkább csak egy szűk réteg részesíti előnyben, és kizárólag bizonyos ritkább modellek esetében. Hazánkban ma a sárga az a szín, amelyért a legkevésbé sietnek az érdeklődők. Átlagosan 23,7 nap az, amit rá kell szánni, hogy vevőt találjanak rá.
A sárga színű autókat a legnehezebb eladni
Minimálisan ugyan, de a sárga autóknál a barna és a fehér színű járművek iránt is nagyobb az érdeklődés. Bár továbbra is népszerűek és nagy számban futnak az utakon, az eladás gyorsasága szempontjából a barna és a fehér színek is a sor végén kullognak, 22,4 napos átlaggal. Ez azért is meglepő, mert nem is olyan régen a fehér autók még az eladási lista élén álltak.
A már említett Volkswagen Golf esetében Magyarországon 22,9 napra van szükség ahhoz, hogy egy sárgaszínű verzió elkeljen. Ugyanennek a típusnak a zöld változata viszont 20,3 nap elteltével jó eséllyel gazdára talál. Meglepő módon az egyébként oly népszerű fehér fényezés a VW Golfok eladási listáján az utolsó előtti helyen áll. A 22,8 napos átlag egyértelműen arról árulkodik, hogy már nem tartozik a legvonzóbb alternatívák közé. Ugyancsak csökkenő kereslet mutatkozik a barna Golfok iránt, melyek az átlagosan 22,4 napos eladási idejükkel hátulról a harmadikak a népszerűségi listán.
Típusonként is változhat a színek népszerűségi indexe. A Golfoknál például az egyébként kedvelt fehér nem annyira kelendő
„
A sárga az egyik legritkább autószín, melyet általában csak a kifejezetten extrovertált személyek választják, akik nem tartanak attól, hogy feltűnést keltenek. Ráadásul az autóvásárlók ezt a színt is inkább a speciális, szívükhöz személyes okokból közel álló járművekhez hajlamosak választani, legyen szó kabrióról, kupéról vagy egzotikusnak számító autóról. Ezeket a járműveket általában nehezebb is eladni, mivel lényegesen kevesebben engedhetik meg maguknak őket” – magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.
Kevesen választanak különleges színű autót
A carVertical cég által ellenőrzött, többnyire eladásra vagy vételre váró autók adatbázisából is egyértelműen kirajzolódik, hogy melyek jelenleg a legkedveltebb színek a magyarországi autópiacon. A legtöbb vásárló a fekete autók mellett teszi le a voksát, melynek számos oka lehet. A népszerűség feltűnően magas aránya utalhat arra, hogy ez a szín tradicionálisan az erőt, a magasabb státuszt szimbolizálja, és kétségtelenül felhívja magára a figyelmet. Bár balesetmegelőzés szempontjából nem a legjobb választás, nem elhanyagolható, hogy esztétikai szempontból a fekete szín gyönyörűen kiemeli az autó formáját, viszont kevésbé feltűnők rajta a karosszéria apróbb hibái. Nem csoda, hogy a negyedik a sorban azok között az autók között, melyek a leghamarabb, 20,6 nap alatt kelnek el.
A fekete a negyedik az eladhatósági rangsorban
A második legnépszerűbb autószín hazánkban a szürke. A vásárlók 22,7%-a dönt emellett, ami nem meglepetés a korábbi évekhez képest. Előnyükre válik, hogy könnyen javíthatók, és túladni is egyszerűbb rajtuk. Nem tűnnek ki a tömegből, és az utakon sem keltenek feltűnést. A szürke autók iránti érdeklődés Magyarországon 22,7%, a kelendőségük pedig az 5. helyen áll: átlagosan 21,6 nap alatt lehet őket eladni.
A szürke a második legkönnyebben eladható szín
A harmadik leggyakoribb színválasztás a fehér. Bár a jó láthatóságú, sőt nyáron különösen előnyös tulajdonsággal bíró járművek látványosabban koszolódnak, viszont jól matricázhatók, így sok cég is ebből a színből tölti fel a flottát. Hazánkban az utakon futó autók 18,5%-a fehér, de ami az eladáshoz szükséges napok számát illeti, csak a nyolcadik helyen áll. Várhatóan 22,4 nap telik el a meghirdetéstől az adásvételig.
A kéttónusú fényezésekről nem esik szó a carVertical vizsgálatába
A hazai helyzet tehát egyértelműen azt mutatja, hogy visszafogottak az emberek a jármű színének kiválasztásakor. Ám valójában ez nem áll ellentétben az összesített európai trenddel, melyben a listavezető három szín – a fekete, a szürke és a fehér – ugyancsak dominánsnak számít.
Te milyen színű autót választanál?
Forrás: carVertical
Húsz évvel ezelőtt mondta egy ismerősöm, aki autók behozatalával eladásával, bontásával foglalkozott, vagyis klasszikus “mezítlábas” nepper volt, hogy piros és fehér autót soha nem vesz meg, mert azt nagyon nehéz eladni.
Szerintem azóta a fehér megítélése pozitív irányba mozdult el, köszönhetően annak is, hogy vannak nagyon szép fehér fényezések (pl. BMW), mert ugye két fehér sem egyforma. Mint ahogy más színek között is vannak különbségek. Ha azt mondjuk, hogy zöld, akkor az alatt érthetjük a képeken láthatón I-es Goilf zöld színét is, ugyanakkor a nagyon sötét metál zöld szín is zöld, pedig óriási a különbség. A piros esetében nagyon nem mindegy, hogy milyen típusú autó piros. Mert pl. a Clio IV esetében előny (sőt feláras szín), ha piros, míg egy piros A6-os Audi kb. az eladhatatlan kategória.
Ami nekem soha nem tetszett, pedig egy időben divatos volt, az a sötétbarna autó. Ilyet sosem vennék, pedig sokaknak tetszett. Mára azért elég jól kikopott az új autók választható színei közül.
Arról van statisztika, hogy a vásárláskori szín felár eladáskor részben még érvényesíthető, vagy egyáltalán nem? Amúgy a pár nap ide, vagy oda nem igazán érdekes (abból kiindulva, hogy évekig a tulajnál volt).
Nagyjából az autó értékével arányosan veszít az egyedi szín felára az értékéből. De mivel a feláras szín sok esetben egyenlő a metál fényezéssel ezért megmarad.
Fehér szín optikailag nagyít, fekete kicsinyít.Így kisautóknál előnyösebb lehet a fehér, mint a sötét.Hozzátenném még, hogy lassan mediterrán éghajlatunk lesz, némi sivatagos beütéssel, ez megint nem előnyös a sötét autóknak, különösen a feketéknek.Közel-keleten például autók fele fehér az éghajlat miatt.
Az érme másik oldala: fehér nagyon nehezen javítható.Szinte minden javított lökhárító eltérő tónusú lesz, de sőt, gyakran már gyárilag eltérő.Szerintem itthon újonnan megvehető autókból a legtöbbnek a Subaru-kék áll jól. Egy jó kompromisszum.Legjobb, ha nem kell dönteni a színről.Ha van egy jó ajánlat (újautónál) nekem egyáltalán nem számít a szín…