A nagy Golf-körkép: melyik generáció a legjobb vétel?

A veterántól az új autókig: íme az összes Volkswagen Golf generáció árai és értékei!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Közel 50 éve lépett a piacra a Volkswagen Golf, az első és az utolsó generációt egymás mellé téve aligha lehet ráismerni a hasonlóságokra. Megnéztük, hogy melyik Golf mit tud adni 2023-ban, illetve azt is, hogy mennyiért: neked melyik éri meg a legjobban?

Sokak kedvence a Volkswagen Golf. Ez a tavalyi év külföldről behozott használtautóinak listájából is egyértelműen kiolvasható, hiszen ez volt a legkeresettebb modell 2022-ben. Külföldről az ötödik generációt vesszük a leginkább, ám a közvélemény nem hirdet ilyen egyértelműen győztest. mindenki arra esküszik, amelyik éppen van, vagy volt neki, legyen az egy 30 éves emlék, vagy épp egy frissen kihozott szalonautó. A '70-es évek óta azonban rengeteg idő telt el, amelyhez a németek kompaktja is generációról generációra alkalmazkodott. Éppen ezért végigjártuk, hogy mennyiért kaphatunk belőlük, illetve arra is rápillantottunk, hogy melyik változat mit nyújt, mire kell figyelni vásárláskor, illetve kinek ajánlható. Itt az ideje hát lendíteni egy nagyot, és elütni azt a fránya fehér labdát egészen 1974-ig, amikor is az első generációt bemutatták.
Hirdetés

Golf I (1974-1983) Az első Golf még olasz dizájnnal, de vérbeli német technikával és megbízhatósággal készült, a bogarat leváltó kompakt lényegében bármelyik motorral ajánlható, ha az elpusztíthatatlanság a cél. Ha ki kellene emelnem valamit, akkor vagy az 1,6 literes, 54 lóerős dízelt, esetleg ínyencebbeknek az 1,6-1,8 literes, injektoros benzinmotorral szerelt GTI-t mondanám. Előbbi nyilván a kor hétköznapi népautójának élményét adja át, jóval nyersebb, de nyomatékosabb is az alap benzineseknél, ráadásul valóban el tud járni 4,5 literrel. A GTI a kor legendás sportmodellje, és bár ma már viccesnek hat a 110 vagy 112 lóerő, ne feledjük, hogy ez a motor egy 1000 kiló alatti karosszériában, a '70-es évek analóg technikájával és zajszigetelésével érkezik, igazi élményautó. A Használtautó.hu keresőjét felcsapva gyorsan ki is derül a csapda: sokak szemében értéktelennek tűnik az első Golf, ám már elmúltak azok az idők, amikor minden sarkon kettő állt belőle. Szépen csendben eltűntek az utakról és ez az árukon is látszik: összesen 11 találatot dob fel a kereső, amelyből a legolcsóbb, erősen kérdéses állapotú egyesekért félmillió feletti árat kérnek, műszaki nélkül. Tagadhatatlanul jó kaland ezeknek a felújításába belevágni, ám a végösszeg rengeteg munkaóra mellett is milliókban mérhető tétel lesz: tapasztalatból mondom, végigcsináltam egy ilyen Golf talpra állítását.

Egy rendesen kilakatolt, motorikusan is felújított, karbantartott, szép példány nagyjából 1,5 millió forintot is megér a hazai piacon.

A már említett GTI ára pedig joggal ér fel az égig, legalábbis érne. Merthogy jelenleg egy találat akad, az sem a gyári belsővel, még úgy is 4,5 millió forintért. Külföldről behozva azonban még magasabb az ár, így ebben az esetben érdemes lehet fórumokon, illetve kimondottan a Golf I csoportokban is nézelődni. Ha ilyesmit tervezel, akkor fontos megjegyezni, hogy ezekre a gépekre már nem napi használatú autóként, hanem hobbieszközként kell tekinteni, még akkor is, ha megfelelő állapotban 40+ évesen is oda fognak érni, ahová elindulsz velük. Ha bele is vágsz, akkor mindenképp előre keress karosszérialakatost, és vidd is magaddal a vásárláskor, mert a rozsda komoly probléma lehet ezeknél az autóknál.
Golf II (1983-1991) Ha csak az élmény kell, a kultusz annyira nem érdekel, akkor remek megoldás lehet a második generáció, ami lényegében az első Golf kissé felpumpált, ám műszakilag nagyon hasonló megoldásokkal dolgozó, továbbfejlesztett változata. Az 1,1 literes alapmotor kikerült a kínálatból, a leggyakoribb így az 1,3 literes benzines és az 1,6 literes dízelek. Élmény terén egy korai, fapados példány nagyon hasonló az elődjéhez, így főleg a frissítés utáni, magasan extrázott autóknál ütközik ki, hogy kifinomultabb, modernebb gép. A GTI változat is hasonlóan remek, ám itt volt hová fejlődni: a korábbi 1,8 literes motor 16 szelepes változata a legerősebb lehetőség. Árak terén jön a kellemes meglepetés: a második generáció még csak most kezdi kinőni értékvesztése csúcsát. Ezekből ugyanis - bár egyre kevesebben - de még köztünk járnak a katasztrofális állapotú, lelakott példányok, ráadásul árulják is őket, ezek pedig a jobb állapotú kettesek árát is a földön tartják.

Előre szólok viszont, hogy az olcsó autót keresőknek meg se forduljon a fejében ilyet venni.

Hiába golyóálló a technika, itt is komoly probléma a rozsda, és ha nem tartották karban, akkor bizony a motor is csak komolyabb pénzinjekció után lesz megbízható. Összességében elmondható: ha olcsóbban megkapod, mint egy jó állapotú hármast, akkor komoly problémák vannak az autóval. A láthatóan rozsdás, gondozatlan, okkal műszaki nélküli példányok ugyan már 200 ezer forint alatt elkezdődnek, de a valóban használható Golf II-esek 400 ezer forint felett kezdenek megjelenni. Valóban szépnek tűnő, megmentésre érdemes autókat 550 ezer forinttól hirdetnek, 1 és 1,5 millió között pedig azokból böngészhetünk, amikre már tényleg nem kell költeni a kiemelkedő állapothoz. GTI-t is találni jelenleg 1,5 millió forint környékén, korrektnek tűnő állapotban, ám a kínálat teteje itt a megőrzött, valóban újszerű állapotú, mindösszesen néhány tízezer kilométert futott autók, muzeális minősítéssel: ezekért akár 3,5 millió forintot is elkérhetnek. Árak terén a legfontosabb különbség, hogy itt - amennyiben ügyes vagy és láttál már ilyet - kijöhetsz olcsóbban, ha egy korrekt állapotú alapot veszel és felújítod magadnak, az első generációnál ez a hajó már elúszni látszik.
Golf III (1991-1999) Teljesen új műszaki megoldásokkal érkezett, új dizájnt és új kényelmi szintet hozott a harmadik generáció a Golfok világában. Egy-két helyen láthatóan olcsóbb megoldásokkal dolgozik azonban a kettesnél, jó állapotban mégis kényelmesebb, élhetőbb autó. Itt is igaz azonban, hogy az alapmotoros, gyérül extrázott példányok nem jelentenek túl nagy lépést az elődhöz képest. Jól felszerelve azonban szervokormányos, digitklímás, elektromos ablakokkal kínált példányok is akadnak: a Golf III ennek függvényében egyaránt tűnhet kőkorszaki gépnek vagy modern autónak. Motorok terén már valamelyest fejlettebb a kínálat, ám a megnövekedett tömeghez zárkózott csak fel az erő és a lökettérfogat is. 1,4 literes, 60 lóerő feletti például az alapmotor, dízelfronton pedig 1,9 literes megoldásokkal találkozhatunk. Modern hatást keltő, nyomatékos megoldás a legendás, 90 lovas TDI, de még az is találhat kedvére valót, aki a régebbi, szívódízel megoldást kedveli. GTI fronton is komoly előrelépés történt, ám már messze nem az a csúcs: ezzel a generációval érkezett meg az első igazán erős Golf, a hathengeres VR6. A Használtautó.hu kínálatát böngészve egyértelművé válik, hogy miért űztem el az előző generációtól a filléres autót keresőket, 150 ezer forint környékéről indul a Golf III, hasonló állapotban az elődhöz. Itt viszont még nem jelent meg a nosztalgiafaktor a korrekt állapotúak árazásában:

a kisebb benzinmotorokkal már 300 ezer forint környékén találhatunk tartósan, akár éveken át megbízható autót.

A jól felszerelt, szép állapotú, akár nagyobb motoros példányok is megjelennek már bőven egymillió forint alatt, ráadásul a legszebb, legértékesebb példányok ára sincs annyira elszállva: GTI is kapható már 1,1 millió környékén. Mindez arra vezethető vissza, hogy nem elég öreg, de nem is elég fiatal: hiába léptek már veterán korba a legidősebb példányok, stílusa nem kelt klasszikus hatást, az utódja mellett pedig kőkorszakinak hat napi használat esetén.
Golf IV (1998-2006) Éppen ezért ugyanennyire logikus döntés lehet olcsó autó fronton a negyedik generációt választani, amely sokak szerint az utolsó "igazi" Golf. Formája ugyanis még megtartotta az eredeti jellegzetességeket, ám színvilága és épp kellően lekerekítettsége, valamint ügyesen kidolgozott részletei sokkal látványosabbá teszik az elődjénél. Motorok és elektronika terén is komoly az előrelépés, ami ebben a korban már kétélű fegyver. Több 16 szelepes megoldással is találkozhatunk, dízelfronton pedig már a 110 lóerős, változó turbógeometriás 1.9 TDI is megjelenik, később pedig a modernebb, csendesebb és kulturáltabb járású PD TDI is. Az erős autót keresők is minden eddiginél könnyebben találhatnak kedvükre valót, az 1,8 literes, hengerenként öt szelepes, 150 lóerős turbómotorral ugyanis már korrekt dinamikát tud a Golf IV, de az öt-és hathengeres változatok is fel-felbukkannak néha. Mindenre kitérni azonban túl hosszú lenne, összesen 35 féle hajtáslánccal árulták ugyanis a modellt. Kényelem terén még léteztek a nagyon puritán, fapados alapmodellek, ahogy az őskorinak tűnő szívódízel is, összességében viszont egy jóval finomabbra, modernebbre hangolt autó, ami megfelelő felszereltséggel, korrektül extrázva már teljesen kielégíti a hazai igényeket. Mindezt az árak is tükrözik: érvényes, hazai műszakival nagyjából 400 ezer forint környékétől indulnak a használhatónak kinéző példányok, míg a kínálat katasztrofális, porrá rozsdált alsó rétege lényegében megszűnt. Ebben az is közrejátszik, hogy a Golf IV sokkal jobb rozsdavédelmet kapott az elődjeinél, ám ez nem jelenti azt, hogy ne kellene erre odafigyelni. Alattomosan ugyanis tud porladni ez is, ennek első jeleit a küszöbök elejénél, illetve az első sárvédőkön fogjuk észrevenni. A szebb, rozsdamentes, korrektül extrázott példányokat is megtalálhatjuk már 600 ezer forint környékén, akár még dízelmotorral is. Így éppen ezért, ha valaki egy modernebb autót keres olcsón, akkor már inkább ez a generáció ajánlható, nem pedig az elődje. 1.8T GTI változatot jelenleg egyetlen darabot hirdetnek egymillióért, ezen a határon túl pedig a valóban gyönyörű állapotú, keveset futott példányok tengere fogad a kisebb motorokkal. A kínálat csúcsa az újszerű, alig néhány tízezer kilométert futott autókkal persze már beleér a kétmillióba, ám ennél a modellnél már tényleg minimálisra szűkül az a réteg, aki kiállítási darabot keres.
Golf V (2003-2008) Ezzel a végére is értünk egy korszaknak, a Golf ötödik generációja ugyanis a legkomolyabb lépés az elődökhöz képest. Amíg ugyanis az elődmodell modern hatást keltett, de arányok, forma és sziluett terén hű maradt az egykori kompaktokhoz, addig az ötödik generáció hatalmasat nőtt, kint és bent is érezhetően más tervezési séma alapján készült és összességében teljesen mást képvisel.

Ez már egy modern, mai hatást keltő autó, lényegében innentől már nem érdemes hasonlóságokat keresni az első generáció és az ötös Golf között.

Kint is egyértelmű mindez, ám beülve válik igazán feltűnővé: az üléspozíció, a kezelőszervek és az utastér helykihasználása is teljesen más. Ugyanez igaz a viselkedésére, hiszen érezhetően nagyobb, ezt kissé túlkompenzálva sokkal intenzívebb a kormányszervója, több a hangszigetelése és puhább a futóműve is. Bár a kisebb benzinmotorokat megörökölte az elődtől, itt mutatkoztak be először a mai napig használt technológiák, mint például a közvetlen befecskendezésű benzinmotorok és azoknak turbós változatai, valamint a DSG "duplakuplungos" automataváltók is. Dízelfronton az adagolós TDI már egyáltalán nincs jelen, helyette csak a hengerenkénti adagolófúvókás, köznyelven "PD" erőforrások maradtak, ebből a - még mindig a '70-es évekből származó motorcsaládhoz tartozó - 1,9 literes mellé egy teljesen új fejlesztésű, 2,0 literes is érkezett. A rossz hír viszont, hogy ezek az új technológiák minden gyerekbetegségükkel együtt érhetők el a Golf V-ben, így inkább ajánlhatók a korábbi Golftól megörökölt erőforrások, még akkor is, ha ezek a gyengébb, kisebb motorok. Különösen megbízhatatlannak bizonyult a kettős feltöltésű, korai 1.4 TSI, illetve a 2.0 TDI, ezeket csakis akkor érdemes választani, ha megbizonyosodtunk róla, hogy minden orvosolható típushibáját korrigálták már, illetve megfelelően karbantartották őket. Árak terén is meglátszik ez a színvonalbéli ugrás, nem kell ugyanis autószakértőnek lenni, hogy a felhasználó is érezze a modernebb, ma is elfogadható színvonalat. Éppen ezért a legrosszabb állapotú, vállaltan hibás példányok is 600 ezer forint felett kezdődnek ebből a generációból, a problémamentesnek tűnő, korrekt küllemű autók pedig már alulról súrolják a milliót. Ha fiatalabb, keveset futott példányt keresel, akkor már inkább a kétmillió forintot közelítik a találatok, ennél többet adni viszont aligha éri meg egy köznapi változatért. A GTI azonban itt már a 200 vagy 230 lóerős, 2,0 literes TFSI motort kapta, ez már egy másképpen erős autó, mint az elődjei, szintén egy érezhetően komolyabb gép, ami jelenleg reálisan 2 és 3 millió forint közt mozog. Érdekességképp hathengeres R32 változatokat is találni a Használtautó.hu kínálatában, ezekért viszont 6 és 8 millió forint között kérnek 250 lóerővel. Amire vásárláskor mindenképp figyelni kell, az a rozsda: láthatóan hajlamosabbak erre a hibára az ötödik generációs Golfok, mint a közvetlen elődjei. Ráadásul itt rendszerint az autó alja, valamint a padlólemez és a küszöbök találkozása a problémás, sokszor fentről egyáltalán nem feltűnő a baj. Mindenképp alá kell tehát nézni, mielőtt bárki is pénzt adna egy ilyen Golfért.
Golf VI (2008-2013) Amennyire komoly lépés volt az ötödik generáció, éppen annyira nem tűnik annak a hatodik. Karosszéria és beltér terén ugyanis egy hajszállal több csupán egy komolyabb ráncfelvarrásnál, ám a motorválasztékot jelentősen megreformálták a németek. A hazai vásárlóközönség szempontjából a legfontosabb változás, hogy az 1,4 literes szívómotorok helyét lényegében átvették az 1,2 literes TSI erőforrások, így már a kisebb teljesítményhez is bonyolult technika, ám modern és nyomatékos karakterisztika járt. Ezekre is igaz azonban, hogy legtöbbjük a TSI-ként hírhedten megbízhatatlan EA111 motorcsalád tagja, így biztonsági lépésnek egyedül a nyomokban fellelhető, 80 lóerős 1,4 literes, illetve a 102 lóerős 1,6 literes, turbó nélküli benzinesek mondhatók. Dízelfronton nem csak az 1,9 literes erőforrás búcsúzott el végleg, hanem a PD megoldás is, helyette a más márkák által használt közös nyomócsöves rendszerre váltottak a Volkswagennél is, 1,6 és 2,0 literes lökettérfogattal. Ezek a motorok teljesen átlagos modern dízelek, teljesen átlagos meghibásodási lehetőségekkel, így aligha éri meg több szót ejteni róluk. Ugyanez igaz az autó vezethetőségére is, kormányzása és futóműve, valamint utasterének kényelme és kialakítása is kísértetiesen hasonló az elődhöz. Árak terén azonban jelentős az ugrás: a jelenleg legolcsóbb, 1,2 literes TSI-vel szerelt, 380 ezer kilométert futott példány is 1,6 millió forintba kerül. A szívómotoros, magasan extrázott Golf VI a fehér holló gyakoriságával verseng, és általánosságban elmondható a típusról, hogy annyival rozsdásodik kevésbé az ötödik generációnál, amennyivel fiatalabb. Éppen ezért talán ezt a szériát tartom a legrosszabb üzletnek ár-érték arányban, ha benzines Golfot keresel. Modern dízelmotorjaival viszont valóban többet tud adni az elődjénél, ott megérheti a felár. A kínálat dereka 2 millió forint környékén mozog, a fiatalabb, keveset futott autók viszont már a 3 millió forintot közelítik. A GTI sem különbözik sokban az elődjétől, a 2.0 TSI itt már 211 lóerős, ugyanígy az R modellek is erősebbek lettek, 270 lóerővel szolgálnak. Az előbbinek 3,5 millió forinttól egészen 6 millió forintig terjed az ára, míg az utóbbiból jelenleg nem találtunk a Használtautó.hu kínálatában.
Golf VII (2012-2020) A hetedik Golf az elődmodellhez hasonló céllal, de már a Volkswagen csoport új, MQB platformjára épült. Valamivel tágasabb az elődjénél, szögletesebb, morcosabb formája pedig tipikusan a 2010-es évek látványvilágát adja meg neki. Vezetési élmény terén ugyanolyan semleges, mint az ötödik, illetve hatodik generáció. Jelentős különbség mutatkozik viszont a motoroknál: teljesen eltűnt ugyanis a szívómotor a kínálatból, benzinesként is csak a turbós erőforrások maradtak. Nem kell azonban megijedni, ezek ugyanis - bár elsőre hasonlónak tűnnek - már nem ugyanazok az 1,2 és 1,4 literes TSI erőforrások, sőt, nem is az elődök továbbfejlesztett változatai. Ezek már valóban megbízható, modern, szíjas vezérlésű motorok, amelyeket az alapoktól a turbóhoz és a közvetlen befecskendezéshez terveztek. Így a megörökölt 1,6 és 2,0 literes dízelekkel együtt átlagos, mai motornak számítanak. A frissítés után 1,0 literes háromhengeressé zsugorodott az alapmotor, míg a négyhengeres változat 1,5 literesre nőtt. Felszereltség terén is előrehaladt azonban a világ, az alapmodellek is hozzák az ötödik generáció csúcsfelszereltségének technikai színvonalát, a jobban megpakolt utolsó évjáratok pedig már valóban mai autóktól elvárható felszereltségi listával szolgálnak. Az árak így 3 millió forint környékéről indulnak, a határ pedig a csillagos ég. Lényegében itt már bármelyik árkategóriában főként műszakilag és esztétika terén is remek állapotú autókat találunk, így az extrák és a motor a legkomolyabb árképző tényezők. A legfiatalabb, legszebb, keveset futott, de még hétköznapi példányok 5 és 6 millió forint között tetőznek, efelett már a különlegességek jönnek. Nem csak extrák terén érte el a jelenkor a hetedik Golf-generációt, hanem a villanyosítás terén is: 6,4 milliótól indulnak a zöld rendszámos, konnektoros hibrid GTE modellek, illetve a teljesen elektromos e-Golf változat is, mindkettőből egészen 12 millió forintig válogathatunk. A különböző GTI verziók is nagyjából hasonló áron, 6 és 12 millió forint között mozognak, 220 lóerőről induló teljesítménnyel.
Golf VIII (2020-jelenleg) Így érünk el a legfrissebb generációhoz, a 2020-ban bemutatott Golf VIII-hoz, ami főként a digitalizáció terén lépett szintet. Alig nagyobb a hetedik generációnál, az eggyel újabb MQB alapokra épül és az egy szériával ezelőtt megismert motorok továbbfejlesztett változatai mozgatják. A különbséget a beltér hangulatán érdemes keresni, itt ugyanis a gombok és mutatók helyét az érintőpanelek és a képernyők vették át. A benzinmotorok lényegében megmaradtak apróbb frissítésekkel, az 1,5 literes már lágy hibridrendszerrel is kérhető. Megszűnt viszont az 1,6 literes dízel, helyette már csak a 2,0 literes maradt 115, 150 vagy 200 lóerővel. Árak terén nem szabad elfelejteni, hogy újonnan ez a konkrét Golf jelenleg 10 és 19 millió forint közt mozog, illetve még nagyon kevés ideje fut ahhoz, hogy bőséges használt kínálat legyen belőle, ennek ellenére a teljesség kedvéért megnéztük, hogy mennyi "valóban használt" példányt találni belőle a Használtautó.hu adatbázisában. Bár közel sem annyi, mint az elődjéből, de azért akad: 40, főként benzines találat keresi második tulajdonosát 8 és 15 millió forint között. Ezen az áron felül is akad még egy-két autó, de itt már csak GTI, illetve R modellekről beszélünk, ezek közül is 22 milliót kérnek a ledrágábbért. Hosszú út tehát, amit a Golf bejárt az elmúlt 50 évben, a fentiek láttán ez nem is kérdés. Egy teljesen más témakör viszont, hogy a használt autók piacán miként állja meg a helyét egy modell, ami pedig az árakból és a hozzájuk fűzött kommentárokból látszott igazán jól. Összességében elmondható, hogy az első generáció ma már klasszikusnak, ritkaságnak számít, így az ára is az egekbe szökött, ezért azoknak ajánlható, akik hobbicélra, vagy gyűjteménybe szánják. A Golf II is kihalófélben van, fillérekért elhozhatóak a katasztrofális bontószökevények, a maradék pedig megmentésre vagy további megóvásra vár, én már ezeket sem választanám teljes értékű közlekedési eszköznek. A harmadik generáció azoknak ajánlható, akik nagyon kevés pénzből keresnek jó autót, ám a legolcsóbb példányokat itt is el kell felejteni. Ha valaki mégis egy Golf III mellett dönt, akkor inkább a középszerű négyesek árkategóriájában keressen, ahol kiváló állapotút kapni az elődből. Erre a célra viszont több okból is ideálisabb a Golf IV, hiszen alig kerülnek többe a korrekt állapotú, de alacsonyan extrázott, netán esztétikai hibás példányok. Egymillió forint alatti keretből ez a reális választás. A modern Golfok közül az ötödik és a hatodik generáció érdekes igazán a hazai átlagvásárlónak, benzinesből én egy rozsdamentes ötöst választanék szívómotorral, és félretenném a hatodik generáció felárát valami másra, míg dízelfronton egy CR TDI Golf VI-ra esne a választásom, még akkor is, ha az drágább. A hetedik generáció szerintem a jövő olcsó népautója lesz, hiszen jó a formája és a mérete, ám nagyon hosszú ideig gyártották, ami most még értéknövelő tényező, hiszen nemrég még ez volt a legújabb, ám további 5-10 év múlva könnyedén visszanyalhat a fagyi, amikor a legöregebbek már közel 20 évesek lesznek. Az utolsó generációról használt autóként beszélni pedig lényegében nincs értelme, ezzel be is zárult a kör, kifogyott a gyep a képzeletbeli golflabdánk alól. Lényegében átutaztuk a piacot 1974-től 2023-ig, 120 ezer forinttól 22 millióig. Mi ez, ha nem sokszínűség?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.01.10. at 16:10
    Permalink

    Hát ez a Golf kultusz engem soha nem fogott meg. Az első kettőnél még világos, hogy okkal tudott elcsábítani népautó vásárlókat a Fiattól meg a döglődő brit autóipartól, de a hármas sikeréhez már a Ford rémisztően rossz utolsó Escortjai is kellettek. A 4-estől viszont teljesen érthetetlenül tekintik kategóriavezetőnek, hiszen a 2000-es évek elején volt a csúcson a Honda a 7-es Civiccel, a Ford is összeszedte magát, s házon belül a Skoda Octavia is több, mint erős konkurenciát kellett mutatni. Mára a franciák és koreaiak sem csak túlambicionálva törnek a Golf trónjára, de hallgatólagos egyetértés van abban, hogy nem a Golf kéne legyen etalon – már csak a VW árpolitikája miatt sem. Mondjuk ezzel a VW is tisztában vannak, hisz aligha akad olyan vezető, aki a Golfot tekintené a márka jelenleg és jövőben legfontosabb modelljének. Szép nosztalgia.

  • 2023.01.10. at 20:30
    Permalink

    A Golfnak nagy kultusza van Magyarországon, nem véletlenül. Nyugat-Magyarországon nőttem fel, ott talán közelebb is voltak hozzánk az osztrák, német dolgok, legyen az bármi a csokitól a műszaki cikken át az autóig. A 80-as évek legvégén és a 90-es évek elején nagyon menőnek számított (ez alatt azt értem, hogy az akkori vidéki fiatalok között), aki be tudott hozni kintről egy I-es Golfot. Az egyik helyi vendéglátós fia volt az élet császára, hiszen neki volt először II-es Golfja. Aztán később céges autóként elég sokat vezettem III-mas Golfot. Egyből beugrott az az üléshuzat, ami itt is szerepel a képeken. A III-mas egy elnyűhetetlen típus volt. IV-es volt egy haveromnak, később párszor ületem VI-osban. Ha most kellene választanom, akkor egy minél fiatalabb kombit választanék. A régi I-es, vagy II-es annak való, aki szeret foglalkozni a régi autókkal, mert egy 30-40 éves, vagy ennél is idősebb autónak már kell a törődés, legyen az bármilyen típus is.
    A Golf esetében, ha azt mondják, hogy I-es, vagy V-ös, vagy bármelyik, akkor az ember azonnal tudja, hogy miről van szó, míg szinte minden más típusnál, márkánál kicsit gondolkodni kell még az autókat ismerőknek is, vagy esetleg utána kell nézni a neten.

  • 2023.01.11. at 10:58
    Permalink

    A Volkswagen éppen úgy túlértékelt márka, mint a Golf típusa. Én sem értem a kultuszt körülötte. Az állítólagos kategóriateremtő Golf I (amit különben imádok, hasonlóan a II-est is még, de az utána érkezőket nagyon nem) előtt ott volt már például a Fiat 127-es, ami simán ez a kategória volt már. Szerintem ha jobban leásunk az autós múltba (akár a briteknél is), találunk hasonló stílusú és tudású autót, mint a Golf I-est. Később aztán bőven voltak jobb, szebb, hasonlóan megbízható típusok, mint a Golf. Ha a Golf III-ast nézzük, ott volt például a Peugeot 306-os (anno a reklámokban a Riválisként hirdették) – s mára kiderült: nemcsak ugyanolyan kiforrott, megbízható típus, mint a III-as Golf, de ráadásul szebb is, kényelmesebb is, és nem rohad. És lehetne még számos példát hozni azóta is…

  • 2023.01.11. at 22:41
    Permalink

    csak a II-es
    a többi túlárazott, felkapott, felkapott tucatautó.
    Ausztriában a fiatalok körében, még ma is, van a golf (ami a jó autó), meg van a többi.

  • 2023.01.12. at 20:20
    Permalink

    Igen, ez tényleg így van, Ausztriában mindig is közkedvelt volt (és van) a Golf, meg a Passat, magasabb presztizse volt, mint bármi másnak (nyilván a Merci, Audi, BMW után). Talán nálunk is ezért lett kedvelt, mert a közeli Ausztria volt a példa, vagy legalábbis az egyik példa. Az is adott egy magasabb presztízst, hogy a 90-es években a Golf sok helyen volt céges vezetői autó. Az állami és önkormányzati szerveknél teljesen egyeduralkodó volt. Egy vezető III-mas Golffal járt, a szervezet felsővezetői meg Passattal. Más márka gyakorlatilag szóba sem jöhetett. Emiatt sok vállakozó, magáncég vezetője is szívesen járt Volkswagennel. Aztán amikor a Skoda újraéledt, utána jöttek az Octaviák, meg a Superbek.
    Szerintem az is fontos, hogy a Golfnak van egy stílusa, és azt mindig is megőrizte, még akkor is, ha sokat változott a méret és részben a forma is. Ha egymás mellé állítjuk az összes Golf típust, követhető a fejlődés, de látszik, hogy egy típus. Míg ha mondjuk egymás mellé állítjuk az összes Corollát vagy Civicet, akkor semmi koncepció nem látszik. Van az egyik aztán következik egy teljesen más. Mondom ezt úgy, hogy azok is jellemzően jó autók.

    • 2023.01.12. at 23:37
      Permalink

      Hát nem tudom… A sógoroknál nagyon erősek voltak a japánok a 90-es évek végéig. Nem véletlen hogy az elején több japán márka is osztrák importőrrel indult, lást Mitsubishi Denzel.

      Aztán valamiért elfordultak tőlük. Volt pár rossz évük a japánoknak.

Vélemény, hozzászólás?