Két generációval is korábbi már a 2011-ben megjelent GTC, avagy az utolsó háromajtós Astra. Több volt, ma is több, mint csupán egy háromajtós kompakt
Sokak számára vízválasztó a 200 ezer kilométeres futás, ez az Astra GTC is felette jár már, ezért talán sokan rá sem akadnak. Pedig még 10 év alatti, alig valamivel 2,5 millió forint felett kínálják. A kilométerek kapcsán pedig tudjuk, nem mindegy, hogy hol és miként került az autóba. Az említett futás kizárólag városi használatban már lehet sok, ám zömében autópályázással nem az. Márpedig ebbe az autóba mostani tulajdonosa már jó néhány (konkrétan 8) éve zömében így pakolta a kilométereket. Ennek megfelelően simán letagadhatná korának, akarom mondani futásának a felét. Az is valószínűsíthető, hogy az első, nem egész 1 év alatt 60 ezer kilométert (!) autózó tulaj is zömében autópályázott.
Hosszabb és szélesebb is az ötajtósnál
Utóbbi ugyanúgy fontos, mint annak az ismerete, hogy az Astra GTC, amiből ez a második, egyben az utolsó volt, bizony jóval több volt, mint egy háromajtósított kompakt. Az első ugyebár a rekord méretű első szélvédő opcióját hozta. Ez pedig még fontosabbat: az első kerekeket dőlés nélkül fordító, függőcsapszeges HiPer Strut első és a többi Astrából ismert Watt-rudas hátsó felfüggesztést, ami az Opel szerint a multilinkhez hasonló képességekre képes, ám olcsóbban. Ja, és persze a karosszéria is olyannyira egyedi, hogy csak a kilincsek, az antenna és a visszapillantók azonosak az ötajtósokkal.
Jelentősen hátranyúlnak az oldalajtók, szűk helyen körülményes a kiszállás
Sokkalta hosszabb az oldalanként egyetlen oldalajtó, mint az ötajtósok elsője, ezt jelzi néhány festékleverődés is, és persze az is, hogy a biztonsági övekhez bizony alaposan hátra kell nyúlni. Az Astra GTC csakis turbós motorokkal készült, ám ebben a majdnem alap benzines, de azért nem a belépő 120 lóerős, hanem 140 lóerős példányban nincs túltolva a sportosság. A bőr/Alcantara ülések a Sport felszereltség ellenére is inkább komfortosak, ahogyan meglepő módon a futómű is, pedig a felnik nem kicsik, 18 colosak. Ám rajtuk viszonylag ballonosak (235/50 R18) az abroncsok, hiszen 19 és 20 colos felnikészlet is szerepelt a gyári kínálatban.
Tipikus Opel-motívum az első ajtó domborítása, amire persze hatalmasat kontráz a hátsó sárvédő
A hátsó ablakok sötétítése és a szolid sportkipufogó is utólagos, de az autóhoz abszolút passzoló
Viszont ezekkel, a GTC esetén polgári kerekekkel is kifejezetten jó az Astra futása és irányíthatósága, a 140 lóerős, 1850-4900/perc fordulat között konstansan 200 Nm nyomatékú turbómotorral éppen megvan a 10 másodperc alatti (9,9 s) 100-as sprint és a 200 km/óra feletti (201 km/h) végsebesség, amivel már nem tűnik lomhának. Fogyasztása lehetne szerényebb, hiszen hiába nem városban fut, 7,7 l/100 km átlagával a városi katalógusértéket hozza, de az autópályás tempó józanításával és országúton simán vihető 5-6 liter köré is az étvágya. Ez persze simán elmondható lenne az ötajtósról is, itt viszont egyedi formában és jobb vezethetőséggel kapjuk mindezt, egy olyan kupéban, amiben el lehet férni hátul is (leginkább a szélső helyeken, tehát összesen 4 személlyel), a csomagtér pedig 380 literes, amivel még rá is licitál egy hajszálnyit az ötajtósra.
Az első Insigniából ismerős a sokgombos műszerfal. Közel Insignia tudású is volt az Astra J. Saját tömege ugyancsak nem szerény, de még nem fájó
Hátul is el lehet benne férni, legalábbis a szélső helyeken, az első ülések komfortja teljesen korrekt, pedig ezek még nem AGR tanúsítványosak
Ugyanis a GTC hosszabb az ötajtósnál! Aki a méretekre kíváncsi, az bizony a kompakt kategóriában jelentős, 4466x1840x1482 mm-es külsővel és az ötajtósnál 10 mm-rel nagyobb, 2695 mm-es tengelytávval számolhat. A karosszéria nem csak a lejtősebb tetőív miatt alacsonyabb, hanem az alapból 15 mm-es ültetés miatt is, összesen 28 mm-rel, míg a hosszúság 47, a szélesség 36 mm-rel jelentősebb az ötajtósénál, a stabilitás érdekében a nyomtávok szintén jelentősebb mértékben, elöl 40, hátul 30 mm-rel nőttek. Az alap kvalitások tehát ígéretesek, a 2011-ben debütált Astra GTC-ről sokan nem is gondolják, hogy ennyivel több a sima ötajtósnál, ezért aztán kvázi jó áron megkapható, és ahogyan ez az autó is jól mutatja, lehet gazdagon felszerelt is. Gyári navigáció itt ugyan nincs, van viszont első-hátsó parkolóradar, az Opeltől megszokottan a korszak egyik legjobb ár/érték arányú adaptív Xenon-fényszórója, de például ülésfűtés és kétzónás automata klíma is. És mindezekhez még egy kis utólagos tuning, ugyanis a GTC az OPC alatt nem adott sportos kipufogóhangot, ezt egy diszkrét utólagos hátsó dob orvosolta, ami tényleg csak egy csöppnyi, de kellemesen érezhető orgánumot adott a rendszernek.
Meglepő lehet, de az ötajtósénál nagyobb, 380 literes csomagteret kapunk
És mit tud 9,5 évesen? A rövid próbakör alatt úgy tűnt, hogy az előírt karbantartásokat megkapó, az aktuális olajcserékre mindig elvitt autó időtálló. Apróbb rendellenességek azért kiszúrhatók, a hűtőfolyadék szintjének elektromos visszajelző-úszója például hibás, a megfelelő töltöttség mellett is alacsony szintről tudósít, de ennél nagyobb bajunk sose legyen. Az Astra GTC összességében egy kvázi olcsó, mégis sportos kompaktnak számít, aki tehát ilyenre vágyik, lapozza fel érte a Használtautót, ahol 2,49 millió forinttól kapható. Az örök törvény természetesen esetében is elmondható: nem feltétlenül javasolható a kínálat alja, a próbált példány felára például minimális, ez pedig egy karbantartott, korrekt használatot mutató, jól felszerelt darab. Dízelmotoros, takarékosabb, ám több rizikót adó verzió és szerényebb futású, de nem feltétlenül jobb állapotú példányok néhány százezer forinttal drágábban elérhetők, de a vásárlásnál nem csak az ár, az állapot és például az autóhoz kapott gumiszettek is sokat számítanak, a "nagykerekű" GTC-t ugyanis nem olcsó gumizni.
Autója és leginkább a használat módja válogatja, hogy sok-e 200, vagy jelen esetben 207 ezer kilométer. Itt nem tűnik soknak!