5+1 apróság, amin az életed is múlhat a téli autózás során
Mutatjuk, milyen előkészületek szükségesek, ha biztonságban autóznál a leghidegebb évszakban
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Sokan veszik félvállról a telet, ám amikor autóba ülünk, akkor mindenképp számolnunk kell a megváltozott körülményekkel. Rengeteget javíthatnak az esélyeinken a következő előkészületek, amelyek a balesetektől és az út szélén ragadástól is megmenthetnek.
1. Ne halogassuk tovább a gumicserét!
Az autó felkészítésének legalapvetőbb eleme természetesen a gumi: az enyhe hazai teleknek köszönhetően nagyon sokan tértek át négyévszakos abroncsokra, de amennyiben valaki az évszaknak megfelelő gumiszettet használja változatlanul, akkor annak muszáj most lecserélnie a nyári gumikat télire a biztonságos autózás érdekében. A héten már alacsonyabb a hőmérséklet, ezért elérkezett az idő a gumicserére, és nem szabad várni vele az első havazásig, mivel a nyári gumi 7°C alatti napi átlaghőmérsékletnél, valamint havas, síkos úton már nem látja el megfelelően a feladatát. Ha részletesebben érdekel a téligumi-kérdés, akkor ide kattintva megtalálod legutóbbi téli tesztünket, számos érdekes és fontos, mért adattal.
2. Mérjük fel az akkumulátorunk állapotát!
A gumicsere mellett az autó akkumulátorának ellenőrzése is elengedhetetlen, mivel alacsony hőmérsékleten rendkívül nagy terhelésnek van kitéve. Amennyiben az akku rossz állapotban van, könnyen megeshet, hogy egy fagyos reggelen cserben hagy majd az autó, ami egy sietős napon igencsak kellemetlen lehet. Az akkumulátor élettartama és töltöttsége jelentős mértékben függ attól, hogy egyszerre hány fogyasztó terheli, márpedig manapság egyre több mindent hajt meg az autó akkumulátora. Ez főleg akkor lehet kritikus, ha jellemzően rövid szakaszokon használjuk a négykerekűt, és az akkumulátor nem tud megfelelően töltődni vezetés közben.
3. Ellenőrizzük a folyadékok szintjét és fagytűrő képességét!
A hűtőfolyadék fagyáspont-mérése jelzi a hűtőközeg dermedéspontját. Erre nem csak a szervizekben, hanem a legtöbb benzinkúton is lehetőségünk van, ráadásul az esetek túlnyomó többségében a mérés ingyenes. Persze az erre használt, viszonylag olcsó kütyü megvásárlásával akár magunk is elvégezhetjük a mérést, anélkül, hogy el kellene indulnunk otthonról. A mérés eredményeképpen legalább mínusz 20°C értéket kell kapnunk, mivel ennél gyengébb fagyvédelem a hűtőfolyadék befagyásával fenyeget, ami jelentős károkat okozhat a vízpumpában, a hűtőradiátorban, vagy magában a motorban. Ez viszont még közel sem minden, csak az abszolút minimum: ha kíváncsi vagy a fagyállóval és annak cseréjével kapcsolatos további érdekes és hasznos információkra, akkor erre a linkre kattintva találhatod meg a kimondottan ezen kérdéskörrel foglalkozó korábbi anyagunkat.
4. Látni és látszani, télen még jobban!
A rövidebb nappalokkal a látási körülmények is folyamatosan romlanak, ahogy az ősz télbe fordul át, ezért a megfelelő világítás kiemelt szerepet tölt be. Fontos megnézni, mennyire mattult a fényszóró búrája, a felület homályosodása ugyanis jelentősen ronthatja a fényszóró hatásfokát. Polírozással egyébként könnyen javítható az esti fényhatás, de komolyan megrongálódott búra esetén a csere sem ördögtől való. Ehhez sem feltétlenül muszáj szervizbe menni, ide kattintva olvashatod el egy korábbi terméktesztünket, amelyben házilag políroztunk fényszórót.
5. Nem csak az autót, magunkat is fel kell készíteni!
Sajnos azonban nincs letudva az ügy az autó téliesítésével, nem elég rászánni azt a néhány órát, majd ugyanúgy közlekedni a hideg időben is. Legalább ennyire fontos, hogy magunkat is felkészítsük, ami már az indulásnál elkezdődik. Télen mindig érdemes korábban indulni, ugyanis az autó jégtelenítése és az ablakok párátlanítása kötelezően hozzászámolandó az utazási időhöz. Ha ezeket elmulasztjuk, akkor ugyanis nem csak a rendőr büntethet meg, de a korábbi, kilátással kapcsolatos előkészületeket is lényegében feleslegessé tesszük. Továbbá a hideg időben érdemes nyugodtabban a volán mögé ülni, illetve nagyobb követési távolságot tartani, korábban fékezni és összességében körültekintőbben, óvatosabban közlekedni.
+1. Mit tegyünk, ha már bekövetkezett a baj?
Akár a hiányos felkészülés okozta, akár az időjárási viszonyoknak nem megfelelő vezetési stílus, de még ha esetleg mindent jól is csináltál, és ennek ellenére történik baleset télen, az első és legfontosabb dolog, hogy ne ess pánikba. Rossz látási viszonyok között mindenképpen azonnal kapcsolj vészvillogót, illetve lehetőség esetén az autó egyéb fényforrásait is használd, hogy a többi közlekedő időben észrevegye az akadályt, ezzel elkerülve a további baleseteket, kint pedig viselj láthatósági mellényt. Ha személyi sérülés történt, akkor vállald a felelősséget és azonnal értesítsd a hatóságokat a 112-es segélyhívó számon, ha pedig csak anyagi kárral járt a baleset, akkor a kárral kapcsolatos megegyezés és egy-két fotó elkészítése után minél előbb tegyél meg mindent azért, hogy a többi közlekedő útjából eltűnjenek a sérült járművek, illetve a törmelék. Fontos szempont továbbá mielőbb intézkedni arról, hogy ne maradjatok huzamosabb ideig az út szélén a hidegben, akár az életetek is múlhat rajta, hogy minél előbb úton legyen a segítség. Ha az autó motorja járóképes maradt, és biztonságos helyre tudtátok tolni vagy vontatni, akkor érdemes bent, a fűtött utastérben várakozni, ezzel is elkerülve a hideg okozta veszélyeket.
amivel csak tudunk, segítsünk az út szélén rekedt, esetleg balesetet szenvedett közlekedőkön.
Ezért is célszerű bikakábelt, vontatókötelet, szerszámos dobozt, elemlámpát, takarót, meleg holmit és kellő mennyiségű ivóvizet, illetve akár egy kevés tartalék üzemanyagot vagy legalább egy kannát vinni magunkkal minden egyes útra: nem biztos, hogy nekünk lesz rá szükségünk, de még mindig jobb, ha feleslegesen van nálunk, mintha nincs kéznél, amikor kéne.