Nem kell feltétlenül megvárni az igazi telet ahhoz, hogy a gyengélkedő akkumulátor indítási problémát okozzon. Mínusz fokokban egy amúgy hibátlan autó akkumulátora is gyengének bizonyulhat
Egyre természetesebb, hogy autónk télen-nyáron "pöccre", akarom mondani ma már legtöbb esetben gombnyomásra indul, ám amennyire kényelmes ez, annyira meglepődünk, ha a hideg idő beköszöntével egyszer csak mégsem lesz így. Márpedig a hideg közeleg, nem csak a nap közbeni, hanem a kora reggeli, hajnali hőmérsékletek is egyre csökkennek az előrejelezések szerint az elkövetkezendő napokban, s akár fagypont közelébe kerülhetnek. Nem csak mi fogunk fázni, autónk is meg fogja érezni a hidegebb időt.
Ma már ritkán kell a tél miatt cserélni a hűtőfolyadékot, mégis érdemes ráméretni a fagyáspontjára (ezt akár egy benzinkúton is meg lehet tenni), a fagy ugyanis komoly kárt okozhat a motorban
Valaha magától értetődő volt, hogy szükséges téli felkészítés az autónak, még nem voltak elterjedtek a "többfokozatú", télen-nyáron helytálló kenőanyagok, a hűtőbe is csak télre került fagyálló folyadék, és ilyenkor persze az akkumulátorokra is ránéztek, rámértek. Bár ma már teljesen elterjedtek a "karbantartásmentes" akkumulátorok, ez nem azt jelenti, hogy tényleg nem is kell velük foglalkozni. Ugyanis a karbantartásmentesség azt jelenti csupán, hogy az akkumulátorok zárt cellásak, nem kell (és nem is lehet) azokba desztillált vizet tölteni. Ugyanakkor az akkumulátorok azon tulajdonsága továbbra is változatlan, hogy a hőmérséklet csökkenésével teljesítőképességük is csökken, továbbá életkorukkal, öregedésükkel és töltöttségükkel is.
Mit tehetünk, hogy ne okozzon indítási problémát a hideg?
A legegyszerűbb és a leginkább költségtakarékos megoldás a rendszeres és kellő töltés biztosítása. Az autó akkumulátorából a legjelentősebb áramfelvétel az indítás, de minden egyes elektromos fogyasztó az akkumulátorból táplálkozik. Az akkumulátort pedig a generátor tölti, véges teljesítménnyel. Minél több indítás jut adott üzemórára, minél több elektromos fogyasztó (lámpák, ventilátor, ablakfűtés, ülésfűtés, rádió, stb) megy közben, annál kevésbé lesz megfelelő az akkumulátor töltöttsége. És ehhez még számoljuk hozzá, hogy a generátor is öregszik, azaz az évek előrehaladtával egyre kevesebb töltést fog tudni adni.
Ha a tél előtt megméretjük az akkumulátor állapotát, akkor jó eséllyel elkerülhetjük, hogy egy csípős reggelen derüljön ki: már cserélni kellett volna
Az akkumulátor pedig annál jobban öregszik, minél inkább merült állapotban tartjuk. A mélymerült, azaz teljesen lemerült akkumulátor sokszor már nem is éleszthető fel, de jellemzően komoly mértékben károsodik. Ha tehát nem töltjük fel rendszeresen, akár 2-3 év alatt, extrém esetben persze még hamarabb tönkre mehet egy akkumulátor, amire jellemzően csupán 12 hónap a garancia - ami jellemzően akkor érvényes csupán, ha az akkumulátort szakszerviz építette be, amely során az autó töltőrendszerét is ellenőrizték, biztosítva azt, hogy az akkumulátor megfelelő töltést kapjon. Így tehát a téli hidegindítási problémák ellenszere az akkumulátor és a töltőrendszer ellenőriztetése. Amennyiben jellemzően rövid utakon, sok elektromos fogyasztóval közlekedünk, akkor az sem árt, ha az akkumulátort rendszeres időközönként külső töltéssel is megtámogatjuk, ehhez persze szükséges az, hogy időnként olyan helyen tudjunk parkolni, ahol áramcsatlakozás is rendelkezésre áll. Nem mindegy az sem, hogy milyen töltőt használunk, az AGM akkuk például speciális töltőt igényelnek, továbbá a régi, automata lekapcsolás nélküli töltőkkel kárt is tehetünk az akkumulátorban.
Már egy otthoni feszültségmérővel is sokat megtudhatunk akkumulátorunkról: ha csak közelíti a 12 V-os értéket felülről, akkor már gyenge, 12 V alatt pedig már jó eséllyel nem fog indítani, de egy töltés még segíthet rajta. A 100%-os akku fél órával a töltés után 12,7 V-os töltést kell mutasson!
Az extra figyelmet a hosszabb élettartammal és azzal is meg fogja hálálni az akkumulátor és az autó, hogy nem fog hidegindítási problémát produkálni. Mit tehetünk, ha mégis utóbbi adódik? Töltést kell biztosítani! Ha nem sietünk, és van rá mód, már a töltőre csatlakozás is megoldás, ha erre nincs lehetőség, akkor alternatíva a bikázás, akár
zsebbikával, akár egy másik, segítő autóval. Mivel egyre több autónál jelentősen el van rejtve az akkumulátor, megeshet, hogy nem is arra, hanem egy úgynevezett bikapontra kell csatlakozni. Ha nincs kéznél autónk kezelési kézikönyve, a "modellnév + jump start" kifejezésre keresve jó eséllyel megtaláljuk az információt az interneten, már amennyiben a hidegben nem merült le az okostelefonunk is.
Lemerült akkumulátor esetén segíthet egy másik autó, ha tudjuk, hogy autónk akkumulátora nem 100%-os, akkor télen úgy érdemes parkolni, hogy a bikázási pont (jellemzően az autó orra) elérhető legyen, praktikusan egy másik autó számára is
Amennyiben másik autóról indítunk, fontos, hogy annak járó motorja mellett, sőt, egy közepes fogyasztóját is bekapcsolva indítsunk, az autókat pedig az indító autó pozitív sarujától indulva kössük össze (logikusan a pozitívot a pozitívval, vagy a bikaponttal); az indító autó negatívjától csak az indítandó akku testpontjára kell csatlakozni. Az összekötés után érdemes adni egy-két percet a lemerült akkunak, majd utána indítani. Indítás után először a segítséget adó autóról, az előbbi sorrendet visszafele követve, azaz a negatívval kezdve csatlakoztassuk le a kábeleket.
Komoly ütőkártya télen egy zsebbika, de ahogyan a problémák orvoslását általában sem ajánlott odázni, úgy az akkumulátor cseréjét sem: a cellazárlatos akkun már a bikázás sem fog segíteni
Ha sem az autónál tölteni, sem bikázni nincs lehetőségünk, nincs más megoldás, mint az akkumulátor kiszerelése, ezt követően viszont nem lesz központi zár, elektromos ablakemelés és semmi egyéb elektromos rendszer sem az autóban. Visszarakáskor a legfontosabb tanács, hogy az autó kulcsa legyen a zsebünkben, hogy az áramot kapó központi zár nehogy elreteszelje azt. A merülő, indításra már nem alkalmas akkumulátor kiszerelése akkor is ajánlott, ha nem tudjuk azonnal tölteni, a meleg szobában ugyanis kisebb lesz az önkisülése, amortizációja, sőt az is megeshet, hogy felmelegedve már le fog tudni adni annyi áramot, hogy az az indításhoz is elegendő legyen. Viszont ne feledjük, a következő hideg reggelen ismét nem lesz már kellően erős, így foglalkozni kell vele!