Július óta új, már 2x2 betűből és 3 számból álló rendszámok kerülnek az újonnan forgalomba helyezett autókra, ugyanekkortól a bármilyen okból cserélt plakettek is ilyenek már
Több mint 3 évtizeden keresztül futott a 3 betű + 3 szám kombinációjából álló "új" rendszám, ami 1990-től nem csupán felmenő rendszerben, az újonnan forgalomba helyezett autóknál, hanem a műszaki vizsgák során az összes forgalomban lévő autónál leváltotta a rendszerváltás előtti 2 betű + 2x2 szám kombinációt. 1990-ben a piros-fehér-zöld nemzeti színek kerültek fel a korábbiaknál jóval szélesebb, európai szabványméretű táblákra, majd 2004-ben az EU-csatlakozással a nemzeti színeket az EU logója váltotta. Idén júliusban újabb váltás érkezett, hiszen 32 év alatt szinte elfogyott a rendszám-variációk sora - köszönhetően annak, hogy a forgalomból kivontakat nem osztották újra. Persze nem ok nélkül nem tették: a forgalomból kivont autók azonosítója is a rendszám marad, ha már nem is futnak ezek az autók, az adatbázisokban szerepelnek.
Az újfajta rendszámtáblák a latin ábécé szerinti két magánhangzóból vagy két mássalhangzóból - kivéve a cs, gy, ly, ny, sz, ty, zs betűkombinációkat -, majd újabb két betűjelből és három számjegyből állnak. A rendszámtábla betűjelei helyén ékezetes magánhangzók nem állhatnak, a számjegyek helyén 001-től 999-ig terjedő érték szerepelhet. A rendszámtáblákon új elemként jelent meg Magyarország címere, mellette az európai zászlót jelképező kék mezőben tizenkét sárga csillag látható fehér H betű jelzéssel. A már futó autókon nem kell cserélni a plaketteket (de lehet, 8500 Ft-ért). Az útjainkra kerülő új és használtan importált autók július óta már mindenképp az új plakettet kapják.
Az új rendszámokkal a szélvédőre ragasztandó hitelesítő matrica is megújult
A kettőnek, azaz az új és a használt autók forgalomba helyezésének köszönhetően, na meg az önként rendszámot váltók által már október elejére közel 100 ezer párt osztottak ki hazánkban a legújabb rendszámokból. Továbbra is elérhetők egyedi plakettek is. Az egyedi rendszámnak persze ára van, a hagyományos kiosztású, azaz 2x2 betűt és 3 számot tartalmazó (egyedileg kiválasztott) plakettek ára 112 450 forint, míg az egyedi, 5-6 betűből és 2 vagy 1 számból álló kombinációkért 435 ezer forint fizetendő. Ezek a rendszámok - engedéllyel - újabb járműre is átvihetők.
Az új rendszámokkal egyéb változások is érkeztek: Míg korábban az ideiglenes rendszámtábla a betűjelből és számjegyből álló kombinációkon kívül a nemzeti színeket és H jelzést tartalmazta, 2022 júliusától már az is “uniós”. De van itt még egy óriási változás: a korábbi „E”, „M”, „P”, „SP” és „Z” betűjelűek helyett egységesen „I” betűjelűeket adnak már ki. Így az új rendszámok kapcsán a leggyakoribb kérdés talán ezekre vonatkozik, ezek ugyanis igen szellősen mutatják az I betűt, majd a többi új rendszámhoz mérten nagyobb karakterekkel két betűt és két számot, középen ugyanúgy megvan a címer, jobb szélére pedig sárga, de nem a széléig kifutó mezőbe került az ideiglenes rendszám kiadásának éve. Kissé kusza, ugye? Talán azért, hogy még feltűnőbb legyen: ez csak ideiglenes rendszám.
A leginkább feltűnő módon az ideiglenes rendszámok változtak - már ezek is köztünk járnak, ahogyan a frissített kompakt Mercedesek is
Megmaradt a taxik sárga és a környezetkímélő autók zöld hátteres rendszám-megkülönböztetése, továbbá a taxik 2022 júliusától TX, a Magyar Honvédség járművei HA, a rendőrség járművei RA, az Országos Mentőszolgálat járművei MA, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal járművei NA, a büntetés-végrehajtási szervezet járművei pedig BA betűjelű rendszámtáblákat kapnak már.
Meddig marad vajon a most bevezetett rendszer? Talán tovább, mint a most kifutott, hiszen azt mondják, a 2x2 betű + 3 szám kombináció több száz évre is elég lehet, ennél pedig minden bizonnyal hamarabb válthatja egy modernebb, akár teljesen digitális, a sofőröket is "ismerő" azonosító a fém plaketteket.
“a rendszerváltás előtti 2×2 betű + 3 szám kombináció”
Ez nem a rendszerváltás előtti, hanem a mostani. 1990 előtt 2 betű és 2×2 szám volt, pl. “GA 12-23”
Valóban, köszönöm az észrevételt, javítottam.
Egy haverom valamikor nagyon régen egy márkakereskedésben dolgozott. Egyszer éppen nála jártam, amikor egy új autót adtak ki egy régebbi rendszámmal. Mondta, hogy a tulaj “megvette” a korábbi kocsijának rendszámát és azt tetette át az újra. Semmi különös nem volt a rendszámban (Pl.: FHX-437), csak már megszokta. Felmerült bennem a kérdés, hogy mi van akkor, ha én mondjuk 2-3 év múlva akarok majd egy másik kocsit venni és szeretném a jelenlegi 3 betű + 3 szám rendszámomat megtartani. Van erre lehetőség? Vagy egyedi rendszám már csak a 4 betű + 3 szám lehet?