Nincs már új autó 4,33 millió forint alatt, de a 3 legolcsóbb még épp befér 5 millió forint alá, alapváltozatával
Kevés pénz? 4-5 millió forint nem az, mégis ilyesmi összeggel kell ahhoz rendelkezni, hogy ma új autót vehessünk. Ha újszerű használtat szeretnénk, ugyancsak hasonló összegre lesz szükség: a Használtautó.hu hirdetéseinél is 4,8 millió forintos átlagár látható, még úgy is, hogy érezhetően kevesebb ma az újszerű, vagy akár teljesen új szalonautó, mint korábban. De vajon hol tartanak az új autók, mennyire emelkedik az áruk? Nos, brutálisan.
Három modell 5 millió alatt!
A piac legolcsóbbja a Mitsubishi Space Star, de nem biztos, hogy ez a legjobb vétel
Míg tavaly év elején 2,89 millió forintba került a legolcsóbb új autó, ami akkor még az előző generációs Dacia Sandero volt, idén már 3,56 milliós vételárral a nála jóval kisebb Mitsubishi Space Star jelentette az újautó-piac belépőjét. Azóta sincs olcsóbb új autó nála, viszont alapára már 4,33 millió forint. Ennyi pénzért még légkondi nélkül kapjuk meg a 3,85 méteres, nem egész 900 kilogrammos, 1,2 literes, 71 lóerős szívó benzinmotorral hajtott miniautót, aminek az ára csak az idei évben közel 20 százalékkal került feljebb. Legolcsóbb légkondis verziója 4,76 millió forintba kerül, de ennyiért már Kiát is vehetünk, 7 év/150 000 km garanciával.
4,549 millió forintért már klímás alapverziót kapunk a Kia Picantóból
A piac második legolcsóbb modellje ugyanis a 4,549 millió forintos Kia Picanto. Bár karosszériája csak 3,6 méter hosszú, 255 literes csomagtere érezhetően nagyobb a Space Starhoz mérten, 1,0 literes, szintén szívó és háromhengeres motorja 67 lóerejével teljesen versenyben van vele, de a legnagyobb ütőkártya - a hosszabb garancián és a masszívabb összhatáson túl - az alapáron adott légkondi. Persze az év elején ez is 3,99 millió forintba került még, de jól látható, itt a drágulás szerényebb "csak" 12,3%-os volt.
Az alap Dacia Sanderót úgy árazták, hogy még a klímát is belerendelhetjük 5 millió forintig, hatósági áron még tele is tudjuk a keretből
Ha a legolcsóbb már nem is tud lenni egy Dacia, legkisebb hagyományos hajtásláncú modelljük, azaz a Sandero azért felfért a dobogóra, amiről így elmondható az is, hogy méretosztálya legolcsóbbja, azaz a legolcsóbb kisautó. Ami persze nem is olyan kicsi, hiszen a 4,09 méter hosszú, 328-1108 literes csomagteret adó Sandero már családi autónak is megteszi, legalábbis felénk. A 4,889 millió forintos alapverziót az 1,0 literes, háromhengeres alapmotor 66 lóerővel és 95 Nm nyomatékkal, de az alapigényeket kielégítően hajtja, légkondit viszont hozzá sem kapunk alapból, csak 130 ezer forint felárért, amivel viszont még mindig 21 ezer forinttal az 5 millió forintos küszöb alatt maradunk. Visszapillantva idén májusban 4,389 milliós alapárat láthattunk a Sandero esetén, tavalyi megjelenésekor (január végén) 3,399 millió forintért adták, az áremelkedés tehát itt is brutális!
Már alapváltozatával is túlnyúlik az 5 millió forintos kereten a Fiat Panda, 5,02 millió forint az alapváltozata
5-6 millió forint között sincs sok lehetőség!
Alig több, mint 5 millió forint, egészen pontosan 5,02 millió a Fiat Panda alapverziója, ismét egy miniautó, 1,0 literes, 70 lóerős, szívó háromhengeressel, olaszosan bohém formával, légkondicionálóval, de például hátsó fejtámaszok és audiorendszer nélkül. Innen már nagyobb levegőt kell venni, 5,39 millió forint az ötödik helyen álló Suzuki Ignis, igaz már egy korrektebb, 1,2 literes, négyhengeres, a Pandához hasonlóan lágy hibrid, de erősebb motorral és jobb alapellátmánnyal, bluetooth kapcsolatos hifivel és LED fényszóróval. Alig drágább, 5,42 millió forint az egy kategóriával nagyobb Swift, még jobb felszereltséggel, sok más mellett távolságtartós tempomattal, ugyanazzal az 1,2-es, 83 lóerős motorral, amivel meglepően élénk és takarékos. Ha 5,5 millió forintig keresünk kisautót, a Swift elég jó ajánlat, de nem egyedüli, 5 399 000 forintért Kia Picantót is vehetünk, 1,2 literes, 84 lóerős benzinmotorral és légkondival, valamint a jól ismert 7 év/150 000 km garanciával.
400 ezer forinttal drágább a Pandánál az Ignis, de nagyobb, 4 hengeres motort kap és sokkal jobb felszereltséget
Még 5,5 millió forint környékén sem búcsúzhatunk el ugyanakkor a miniautóktól, éppen 5,49 millió a miniautók körében egész komoly Hyundai i10, ami a Kia Picantóval rokon, szintén 67 lóerős, 1,0 literes háromhengeressel, de légkondi nélkül nyit. Így látszik, hogy bár a Toyota Aygo X a mezőny legújabb és egyben crossoveres jegyeivel talán legvagányabb tagja, de 5,57 millió forintos árával, 1,0 literes, 72 lóerős motorjával, alapáron mért színes érintőképernyőjével, távolságtartós tempomatjával és légkondijával kifejezetten korrekt ajánlat, és hoppá, máris a piac 9. legolcsóbb modelljénél járunk. És vajon mi fér még be a 10. helyre? Hát a Dacia Duster, ami a top 10-ben óriásinak hat 4,34 méteres hosszával, 1,8 méteres szélességével és 1,63 méteres magasságával is, igaz az 5 599 000 forintos alapverzió bár turbós, 90 lóerős 1,0 literes motorral hajtott, de audiorendszer és klíma nélküli, nem a jellemzően eladott verzió.
Az 5,57 milliós Toyota Aygo X crossoveres jegyei mellé légkondit, távolságtartós tempomatot és sávtartót is ad alapáron
Miként az az alábbi összesítő táblázatból is látható, 10 modell fér tehát jelenleg 5,6 millió forint alá, de néhány extrával már legtöbbjük simán 6 millió forintos autó, újonnan. És ahogyan jelenleg mennek felfelé az új autók árai - a gyártási költségek emelkedése és a forint gyengülése folytán - sanszos, hogy ezek az autók is jól fogják tartani az árukat, ahogyan az látható az elmúlt 3 évben eladottaknál is, amelyek ma gyakorlatilag újkori (forintos) árukért cserélnek gazdát. Csak persze hozzátehetjük, épp annyit gyengült a forint 3 év alatt, hogy korábban 5 millió forintért válogathattunk a jobbnál jobb új autók között, ma viszont csak a legolcsóbbakat kaphatjuk meg belőle.
Jelentősebb drágább már a Dacia Duster az 5,59 milliós alapárával, mint korábban, de a kínálat már nem az Access, hanem a már valóban értelmes Essential verzióval nyit, ehhez már kérhető klíma is, de még hozzá is feláras