Van olyan üzemanyag, amivel megmaradhatnak a belső égésű motorok
Enyhülni látszik a belső égésű motoros autók teljes tiltása
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Európai Unió jóváhagyta, de enyhítette is a belső égésű motoros új autók 2035-től hatályos értékesítésének tiltását, mutatjuk, miként menekülhetnek meg a benzines és dízel autók.
Szintetikus üzemanyaggal tankolva a hibridek is megmaradhatnak - a képen a korábban általunk is összevetett Suzuki Vitara Hybrid és Toyota Yaris Cross
[BANNER type="1"] Az elmúlt hetek forró témája volt az EU azon javaslata, hogy 2035-től már csakis zéró emissziós, azaz semmiképp sem belső égésű motoros autókat lehessen forgalomba helyezni a tagállamokban. A közvélemény és szakértők sora is erős fenntartásokkal fogadta a tervet, amit végül német és olasz nyomásra két enyhítéssel fogadtak el. Az egyik, hogy az alacsony példányszámú, évi 10 ezer példánynál kevesebb autót gyártó márkák számára engedélyezik a belső égésű motoros autók gyártását és értékesítését, a "Ferrari-záradékként" is említett kitétel különösen a luxusautók gyártói számára érdekes, ám van itt egy sokkal fontosabb kiegészítés is. Míg korábban úgy tűnt, hogy a szabályzás akarva-akaratlanul, de a villanyautók felé tereli a gyártókat, s okoz ezzel erőltetett fejlődést, felfutást körükben, most viszont visszakerült a technológiai semlegesség a szabályzásba.
Maradhatnak ugyanis a belső égésű motorok, amennyiben azokat szintetikus üzemanyaggal tankolják.
[BANNER type="2"] Az autógyártók és az olajipar ugyanakkor együttesen nagy reményeket fűz ezekhez az üzemanyagokhoz, amelyekkel kvázi megmentenék a ma kihalásra ítélt, ám minden korábbinál jobb és fejlettebb belső égésű motorokat. Fontos kiegészítést kapott tehát a belső égésű motorok Európából való kitiltása, hiszen bár tény, hogy a globális felmelegedésért jelentősen felelős az autózásban zéróra redukálni kívánt CO2 emisszió, ám az autók, amelyek még mindig az európai polgárok legfőbb közlekedési eszközei, az teljes CO2 emisszió mindössze 15 százalékáért felelnek, így a körükben való teljes tiltás önmagában nem hozna megváltást. Ne feledjük azt sem, hogy 2035-től eredetileg is csak az új autók körében tiltották volna a belső égésű motorokat, az utakon futó, csak hazánkban több mint 3 millió belső égésű motoros autó megmaradhat, fontosabb tehát az ezek lecseréléséhez kínált minél olcsóbb alternatívák serkentése, mint kizárólag a drágább villanyautók előtérbe mozdítása. Ugyanakkor nagy kérdés persze, hogy miként lesz ellenőrizhető, hogy egy adott autóba (például a 2035 után forgalomba helyezettekbe) csakis szintetikus üzemanyag kerüljön, miközben az utakon futó korábbiak kiszolgálására meg kell maradjanak a régi üzemanyagok is a töltőállomásokon. Persze alighanem lesz erre megoldás, ha más nem, az árazás, amit az adók is jelentősen befolyásolnak.