Rövid ideig lehetett az XJ220-é a sebességrekord, a trónról a McLaren F1 taszította le, nem is olyan kevéssel (hivatalos mérés szerint 349 vs. 386 km/h)
Idén ünnepli 30 éves jubileumát a Jaguar poszterautója, a sebességi világrekordot felállító XJ220. Az autó bemutatása nem szerepelt a gyártó tervei között, csupán a dolgozók lelkesedése miatt készülhetett el a leggyorsabb Jaguar. Hogy mi volt a létezésének célja? Egyfelől megmutatni, hogy a Jaguar is képes olyan autót készíteni, ami felveszi a versenyt a Ferrari F40-nel és a Porsche 959-cel, nem mellesleg a motorsport is a tervek között szerepelt.
Lapos és széles az XJ220, a szériagyártású modell már csak hátul hajt
A fejlesztésbe a TWR-t (Tom Walkinshaw Racing) is bevonták, akik amúgy a Jaguar versenyautókért is feleltek. A motorsportos kötődés és a prototípusba szerelt 6,2 literes V12-es motor felkeltette a gazdag rajongók érdeklődését, állítólag 1200 megrendelés érkezett a sportkocsira, noha mindössze 350 példányt tervezett a Jaguar. A grandiózus prototípus abban a formában nem valósult meg, a szériaérett modell több téren is alulmúlta a várakozásokat. Az autó hosszúsága csökkent, a tengelytáv rövidebb lett, a négykerékhajtás ötletét elengedték, ahogyan a V12-est is. A 6,2-es túl nehéznek és az emissziós normák szerint túl szennyezőnek bizonyult, így egy 3,5 literes két turbóval szerelt V6-os váltotta, ami a megrendelőket fájóan érintette. A kisebb motor inkább csak a presztízs terén nyújtott kevesebbet, a 550 lóerő körüli teljesítmény így is a világ leggyorsabb autójává tette.
Az S-jelű változat 680 lóerős, a súlycsökkentés jegyében karbont is használtak, hat darab XJ220 S készült
A végsebességre olyan büszke volt a Jaguar, hogy még a típusnévbe is beleírta, az XJ220 csúcssebessége 220 mérföld, ami 352 km/h-nak felel meg, ezzel egy rövid ideig övé lehetett a világ leggyorsabb szériaautója cím. Az eladásokon az sem segített igazán, hogy a vásárlók egy V12-es utcai versenyautóra vágytak, illetve a kora kilencvenes évek recessziója is visszafogta a keresletet. A TWR még a Le Mans-i 24 órás versenyre is benevezett 3 példányt, ám a szép eredménye ellenére kizárták az autókat, mert a verseny alatt nem használtak katalizátort. A versenyautóknak utcai változata is született XJ220 S néven, ezt a méretes légterelőjéről lehet legkönnyebben felismerni, a motor teljesítményét 680 lóerőre húzták, mindössze hat példány készült belőle.
A hátsó lámpa kommersz termék, mert egy Roverből származik, ezt legalább olcsó pótolni
A modellből még a tervezettnél is kevesebb fogyott, nagyjából 280 darab készült 1992 és 1994 között. Az elfeledett Jaguar nem is lett mainstream veterán, az ára is jóval alacsonyabb, mint a korabeli konkurenseké, nagyjából félmillió eurót ér a nagymacska.