1,7 tonnát dinamikusan és takarékosan mozgatni? Lehet!

Ha nem lágy, akkor kemény? Kia Sportage Hybrid GT-Line teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Lehet sportos és takarékos is, de utóbbihoz te is kellesz! Elárulom, miként lehet 6 liter alatt fogyasztani a 230 lóerős, GT-Line csomagos Kia Sportage Hybrid SUV-val, mert lehet!

Járt már nálunk lágy hibridként kézi és automata váltóval is az új, sokkolóan egyedi formájú ötödik generációs Sportage. Automatával épp nálam, s bár nagyon tetszett, a fogyasztásával nem voltam megbékélve. Egyértelműen vártam hát a hibridet, ami azonban nem csak étvágyával jobb, sokkal erősebb is.
Hirdetés
Benzinmotorja ugyanúgy 1,6-os, turbós és közvetlen befecskendezésű benzines, itt is 180 lóerővel és ehhez csatlakozik még a 6 fokozatú automata váltó előtt egy villanymotor is, ami önmagában is teljesen korrektül tudja mozgatni az amúgy csöppet sem szerény, mintegy 1,7 tonna tömegű „kompakt” SUV-t. A kettő együtt egyenesen sportos menetdinamikát adhat, 230 lóerőt és 350 Nm nyomatékot kapunk, utóbbit már 1500-as fordulatról. A Sportage ezzel messze jobban mozog, mint az átlag SUV, de a legjobb nem is ez benne. Hanem az, hogy már ez az „öntöltő” verzió is értelmezhető, sőt meglepően nagy távolságokat képes megtenni benzinégetés nélkül. Nem csak városban, hanem autópályán, 120-130 km/órás tempó környékén is lekapcsol a benzines, ha nem kell hajtania.
A benzines leállása és beindulása egyaránt észrevétlen és gyors, a 6 fokozatú automata finoman dolgozik. Igen, ez egy hagyományos bolygóműves, szemben a lágy hibrid duplakuplungosával, vagy a konkurensek e-CVT rendszerével. Kétségtelenül autószerűbb viselkedésű, mint például a Toyota rendszere, ahogyan az utastér is európaibb dizájnú, pláne az ívelt kijelzős műszerfal, ami a GT-Line esetén már 12,3 colos, kifejezetten jó felbontású középső érintőkijelzőt kap, ám ma már kissé szokatlan módon csak vezetékes, nem pedig vezeték nélküli Apple CarPlay-jel.
Hirdetés
Mindazok a pozitívumok megvannak itt, amiket a lágy hibridnél is szerettem: az utastér tágas és kényelmes, a GT-Line első ülései különösen komfortosak, de hátul is úriasan tágas. Finom részletek a zakóakasztót adó első fejtámlák, vagy a szatyorakasztós, a hátsó utasoknak is USB-C csatlakozókat adó első üléstámlák. De ami igazán elismerésre méltó, az az átgondolt és profin működő hajtáslánc, az álló benzinmotornál is működő (elektromos) légkondi és persze a fogyasztás. Utóbbi persze relatív: nem fogunk Priusokat vagy épp Nirókat zavarba hozni, de legyünk reálisak: a Sportage egy hatalmas(nak tűnő) és elég komoly teljesítményű SUV. Ehhez képest pedig bámulatos az 5,6 l/100 km tesztfogyasztás. Még úgy is, hogy el kell ismerjem: ehhez a fogyasztáshoz azért a józan felhasználási körülmények is kellettek. Városban és országúton nem kunszt 6 liter alatt fogyasztani a Sportage hibridjével, autópályán viszont 130 km/órás tempónál már gond nélkül 8-9 liter körül kortyol, amivel persze még mindig takarékosabb, mint a lágy hibrid volt, az ugyanis hasonló helyzetben 9-10 liter körül kért. Autópályára persze balgaság lenne SUV-t venni, ráadásul ezek az értékek összkerékhajtással értendők, hiszen a tesztautókban az is szerepelt, a Kia ráadásul rendes mechanikus rendszert alkalmaz, nem pedig külön hátsó villanymotort.
Hirdetés
A Sportage tehát bámulatosan dolgozik: tágas, kényelmes, hibridként városban takarékos, ugyanakkor már a 4,52 méter hosszú SUV-val is sokszor nehéz parkolóhelyet találni. A 360 fokos, azaz felülnézeti kamerarendszernek köszönhetően mondjuk könnyű vele a parkolás, ahová fizikailag befér, oda be is lehet tenni. Parkolóradarok, hátsó keresztforgalomra figyelmeztetés, távolságtartós tempomat, de még kamerákkal kombinált holttérfigyelő is segíti a sofőrt. Az irányjelzőt kitéve kapjuk meg a kameraképet a műszerblokkban. Helykínálatával utazóautónak is remek, ám autópályás fogyasztásban a dízel biztosan veri. A hibrid egyértelműen a zömében városban és országúton, rövidebb távokon autózóknak szól. Nekik remek, de semmiképp sem olcsó. A GT-Line – sportos – csúcsverzióval már 15 549 000 Ft az alapár, ami mondjuk minden fontos extrát alapból tartalmaz már, felniből 18 colosokat ad, amivel egyszerre csinos, egyszerre kényelmes és stabil rugózású az elöl-hátul független futómű. A tesztautó a 600 ezer forintos összkerékhajtáson túl még két további extrát kapott: a műbőr/suede kárpitos, a sofőrnél memóriás, elöl szellőztethető üléseket 400 ezerért és a prémium metálfényezést 245 ezerért. Így már 16 794 000 forintos portékáról beszélünk, ami bár lehet, hogy a konkurensekhez mérten, pláne a Kia 7 év/150 000 km garanciájával nem is túlzó, de még hatósági áron tankolva is benyomja a csengőt: ennyiért nem kaphatunk már hasonló méretű villanyautót? A válasz viszont az árak emelkedése miatt nem: ilyen teljesítményű és felszereltségű, összkerékhajtású és hasonló méretű villanyautó sajnos nincs már enni pénzért. Az viszont igaz, hogy a Toyota RAV4 egy kicsikét olcsóbb, a Kia ma már nem az árával, hanem formájával és tudásával kíván (és tud is!) hódítani.
Árak
Tesztmodell alapára
15 549 000 Ft (2022.06.15.)
Tesztautó ára
16 794 000 Ft (2022.06.15.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
169 kW (230 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
350 Nm 1500-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.00 s
Végsebesség:
201 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2-6,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4515 mm
Szélesség:
1865 mm
Magasság:
1650 mm
Saját tömeg:
1573 kg
Össztömeg:
2210 kg
Tengelytáv:
2680 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
562 l
Belső szélesség elöl:
1580 mm
Belső szélesség hátul:
1550 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
260 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1340 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
710 mm
Csomagtér hossza:
850 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
1110 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
350 Nm 1500-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
169 kW (230 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
201 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.00 s
CO2-kibocsátás:
140-149 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2-6,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,7 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “1,7 tonnát dinamikusan és takarékosan mozgatni? Lehet!

Vélemény, hozzászólás?