Igazi kultuszautókat hozott a BMW a Concours d'Elegance-ra
Idén 50 éves a BMW sportrészlege az M Gmbh. Ennek örömére a balatonfüredi Concours d’Elegance során kiállítottak néhány izgalmas új M modellt, köztük az
M5 CS-t is, de az igazi meglepetésnek az 1975-ös E9, illetve az ezredforduló egyik legizgalmasabb típusa, a Z8 volt. Velük részletesebben is foglalkozunk majd, hiszen a BMW megengedte, hogy kipróbáljuk őket, ám előtte megmutatunk néhány autót azok közül, amelyek ott díszelegtek a Balaton partján az elmúlt hétvégén.
Az M Gmbh 50 éves jubileuma alkalmából egy M5 CS is megjelent a Balaton partján
Az elején még maradjunk a BMW vonalon, mert a két meglepetésautó, illetve a három új (+ 3 másik villanyos) modell mellett egy gyönyörű M5-ös is tiszteletét tette 1992-ből. Tehát az E34 gyári kódszámú, második generációs M5-ről van szó, amelyet még kézzel raktak össze 1988-ól kezdve. Kimondottan „sleeper” hangulatú az autó, hiszen alig árulkodik valami az erejéről. A modellből 1995-ig összesen 12 254 darab készült, szóval manapság a gyűjtők egyik nagy vágya. Jelenlegi tulajdonosa is egy holland gyűjtőtől vásárolta a képen látható Nürburgring Edition változatot, amely „laguna-zöldben” pompázik, futásteljesítménye 115 000 kilométer.
Az utolsó kézzel összeszerelt M5 széria
Ugorjunk vissza nagyobbat az időben! Kicsit csalhattunk, hiszen már a garázsban megnézhettük a felhozatal egy részét. Azonnal szemet szúrt a Fiat 520 Competizione, amely 1928-ban épült versenyautónak, ám mellette ott állt az a kék Roadster, amit elsőre nem tudtam hova tenni. Később aztán kiderült, hogy az egy Zbrojovka Z 5 Express, az egykori csehszlovák autóipar egyik remeke. 1935-től gyártották a modellt, meghajtásáról sornégyes, 1470 köbcentis, 39 lóerős motor gondoskodott. Összesen 357 példányt gyártottak belőle, persze nem csak a képen is látható Plachy kasztnis roadstereket.
Mindenféle korszakból és helyszínről érkeztek autók
Minden idők egyik legsikeresebb brit sportautója, az MG B GT is tiszteletét tette Balatonfüreden. A Pininfarina rajzolta kupé 1965-ben született. 1980-ig közel 515 000 darabot gyártottak az MG B-ből, de a GT modell ritkább, hiszen abból csak 125 000 darab készült. A képen látható példányt Svájcban értékesítették, és valamikor 1986-1987 tájékán került Magyarországra, valószínűleg követségi autóként.
Nem is sejtené az ember, micsoda ritkaságok szaladgálnak, vagy épp pihennek itthon
Egy gyönyörű, fastback Opel Kadett B Rallye állt az MG mellett, amelyet szintén itthon restauráltak. Az 1966-ban bemutatott Kadett Rallye az 1,2 literes, négyhengeres, 60 lóerős motorjával 144 km/h végsebességre képes. 1967-ben az Opel gyári csapata kategóriagyőztes lett vele Monte Carlóban, a rá következő évben pedig összesen 222 kategóriagyőzelmet arattak ezzel modellel 238 verseny során.
Tökéletesen helyreállított Opel Kadett Rallye
Maradva a kicsi méregzsákoknál, érdemes egy pillantást vetni a Peugeot 205 GTi-re is. A modellt 1984-től gyártották a 205 alapjain, eleinte 1,6 literes benzinmotorral, majd később 1,9 literessel. A képen látható példány orrában az utóbbi található, születése 1988-ra datálható. Eredetileg ezt is Svájcban adták el, majd 1996-ban jutott el hazánkba.
Már a megnyitó előtt betekinthettünk a garázsba
1985-ben mutatták be a Ford Sierra Cosworth RS modellt, a hátsó szárnyáról sejthető, hogy homologizációs céllal. A Rali Világbajnokság Group A csoportjába szánták, így minimum 5000 utcai példányt kellett készíteni. Ez sikerült is 1986-ra. A Cosworth segítségével fejlesztett, eredetileg 204 lóerős, kétliteres benzinmotor ereje 350 lóerőre nőtt. A képen látható autót 1989-ben vásárolta meg jelenlegi gazdája, azóta pedig 170 000 kilométert autózott vele.
A Cosworth és a Ford közös munkái mindig kívánatosak
Tudom, kicsit csapongok a korszakokkal, illetve a gyártók nemzetiségével, de ez tükrözi is a Concours d’Elegance báját, a balatonfüredi Tagore-sétányon is hasonlóan kapkodhatták a fejüket a látogatók. Itt egy T1-es Volkswagen mikrobusz, amott egy hatalmas amerikai „tepsi”, így most itt is következzen egy olasz szépség, a Lancia Aurelia. Az autó a nevét a Rómából Pisába vezető ókori római út, a Via Aurelia ihlette. A fejlesztésében a magyar származású főmérnök, Vittorio Jano szabad kezet kapott, de a formáját Pininfarina műhelye rajzolta. A kabrió második szériájából összesen 521 darab készült 1956 és 1957 között, szóval ez is igazi ritkaság.
Bárcsak ilyen gyönyörűségeket terveznének a feltámasztani kívánt Lancia mérnökei
De vissza a kékoválosokhoz. Igazi, klasszikus autókat felvonultató kiállítás nem létezhet Mustang nélkül. A Balatonnál is tiszteletét tette egy Mach 1, méghozzá 1973-ból. A második generációs Mustang restaurálása 2016-ban kezdődött, a végeredménytől pedig magáért beszél. Orrában hétliteres V8-as dübörög, ami eredetileg a Super Cobra Jet motorja. Ilyen modellből pedig csak 167 darab készült.
Mustang nélkül nem létezhet kiállítás
A Borward márka utolsó sikermodellje, egy 1954-ben bemutatott Isabella mellett sem lehet elmenni szó nélkül. Eredetileg Hansa 1500 néven akarták piacra dobni, de később Isabellára módosították, ugyanis ez a név sokkal népszerűbbnek bizonyult a debütálás előtti tesztkörök alatt. A kompakt modell segítségével a Borgward 1957-ben a második legnagyobb német autógyárrá lépett elő. Ugyanebben az évben bemutatták a kétajtós kupét is, amely a képen látható. Azonban a Borgward 1961-ben csődöt jelentett, az Isabellából pedig összesen 203 000 darab készült, amelyből csupán 9500 volt kupé.
Egy Borgward Isabella is tiszteletét tette
Természetesen ennél jóval több különlegességgel találkozhattak a Concours d’Elegance látogatói, most csak a teljesség igénye nélkül válogattunk néhány érdekességet, érdemes tehát végigpörgetni galériánkat. Jövőre pedig remélhetőleg újra szép számmal érkeznek majd Balatonfüredre a négykerekű ritkaságok.
Alig várjuk, hogy jövőre ismét ilyen ritkaságok nyüzsögjenek a Balaton partján!
Köszi a beszámolót, jó lenne ezt egyszer előben is látni.