Szinte pont annyiért kapható a fullos Dacia Sandero, mint az alap Skoda Fabia
Ahol a Fabia kínálata kezdődik, ott a Dacia Sanderóé - legalábbis a nem Stepway változaté - már véget is ér, ugyanis a Fabia kedvezményes alapárú és már korrekt felszereltségű Go szériája 5 298 990 forint (és ebből most már nincs is a bevezetéskor még létező kedvezmény), a Sandero pedig bár 4 389 000 forintról indul, Comfort csúcsverziójával és a már turbós, ráadásul gyári LPG-s motorjával 5 289 000 forintba kerül, tehát hajszálnyit olcsóbb. Lássuk, melyik mit ad a nagyon hasonló összegért!
A két nagyra nőtt kisautó közül kívülről a Sandero a szélesebb
Kereken két centivel hosszabb a Fabia a Sanderónál, mindketten túlnyúlnak 4 méteren
Méretben minimális az eltérés a két "kisautó" között, azaz mindketten túlnyúlnak a 4 méteren, nagyjából 4,1 méteresek, de a Fabia 2 centivel hosszabb. A Sandero ugyanakkor jelentősebben, 6,8 centivel szélesebb, sőt tengelytávja is nagyobb 4 centiméterrel. Bár a kívülről nagyobb méretek a Sandero belterében nem egyértelműen köszönnek vissza, de kisautós mércével mindkettő tágas. Csomagtérből a Fabia ad nagyobbat, 380 literes értékével a kisautók körében rekorder, de a kategóriaelsőség a Skodától kvázi elvárás. Igazából hiába a Sandero nagyobb külső szélessége és tengelytávja, a Fabia ügyesebb helyhasznosító, beltere, ha csak hajszálnyit is, de tágasabb. Jobb a belső szélesség, egy hajszálnyit hosszabbak az ülések, és a hátsó lábtér is jelentősebb.
Bár a telefontartós, vezeték nélküli telefontükrözős infotainmentet csak felárért adja a Sandero Comfort verziója is, szövetbetétes műszerfalával nagyautósabb, mint a Fabia
Kisautós mércével meglepően tágas a Sandero beltere is, de még inkább meglepődünk, ha utána a Fabiát is megnézzük
Míg az utasterek helykínálata kapcsán nincsenek szignifikáns különbségek, perdöntő lehet, hogy 5,3 millióért a Fabia csakis szívó benzines, de Atkinson ciklussal takarékoskodó alapmotorját adja, míg a Sandero már turbós "csúcsverzióját". Mindkettő 1,0 literes, háromhengeres, sőt még köbcentire is egyeznek. Teljesítményükben még nem is drasztikus a különbség: a Fabia 80 lóerőt ad, a turbós Sandero benzinnel hajtva 90, a hozzá alapáras LPG-vel azonban már 100 pacit, nyomatékban már jelentős a különbség. A Skoda motorja 3700-as fordulattól ad 93 newtonmétert, a Dacia turbósa benzinesként 2100-tól 160, LPG-vel már 2000-től 170 Nm-t.
LPG-vel nem csak élénkebb, a hatósági áras benzin elengedésével olcsóbb üzemű is lesz a Dacia. Ha piaci áron tankoljuk, akkor 100 kilométerenként nagyjából 500 forinttal, 20%-kal olcsóbban autózhatunk a Daciával.
Ráadásul nem csak olcsóbban, élénkebben is mozog a Sandero, 100-as sprintje 4 másodperccel jobb, ahogyan 100 km/óra feletti élénksége is, de meg kell hagyni, erejéhez mérten - rövid váltóáttételezésének köszönhetően -
a hazai menetpróbán vezetett alap Fabia is meglepően korrekt volt. Apró megjegyzés, hogy bár most már váltóból egységesen ötfokozatút adnak, a Dacia nemrégiben "váltott" a hatos kiosztásról, raktárról talán még megcsíphető azzal is, ami további jó pont nála.
Kétküllős kormányt, egyszerűbb üléskárpitokat kapunk az alap Fabia esetén, a helykínálat azonban mindenképp itt a jobb
Hiába nagyobb a Sandero tengelytávja, a hosszabb Fabia utasterével is tágasabb
Az alapfelszereltségek kapcsán elmondható, hogy hiába csak az alap Fabia jön ki a fullos Sandero árából, voltaképp mindketten korrekt ellátmányt adnak, hiszen a Fabia Go szériája egy kedvezményes árú, dúsított alapfelszerelésű belépő verzió, a hazai piac elvárásaihoz szabva. Így sok más mellett van benne manuális légkondi, 4 hangszórós, MP3-lejátszós rádió, városi koccanásgátló (Front Assist), sávtartó (Lane Assist), visszagurulásgátló és fáradtságfigyelő szenzor is, de még a tempomat és a bőr multikormány is benne van. Kerekei 15 colosak, 185/65 R15 abroncsokkal, légzsákból pedig 9-et kap, a hátsó oldallufi és a sofőr térdlégzsákja is alapáras hozzá. Nem hiányzik a Bluetooth telefonkapcsolat és a LED fényszóró sem, így tényleg minden fontos megtalálható benne.
Motor és menetdinamika terén egyértelműen nyer a Sandero, biztonság terén azonban a Fabia ad többet
A Comfort szintű Sandero nevének megfelelően inkább a kényelmi elemekre összpontosít. Azok kivétel nélkül szerepelnek, de biztonsági felszereltsége szerényebb, mint a Fabiának. Kerekei alapáron szintúgy 185/65 R15 abroncsos acélok. Fényszórója csak tompítottjával LED-es, légzsákból csak 6 lapul benne, koccanásgátlója és sávtartója sincs, de a multifunkciós bőrkormány, a sebességhatároló és a tempomat, az elektromos és fűthető tükör és a távirányítós központi zár, valamint a 4 elektromos ablak belőle sem hiányzik, igaz a kábelhiány miatt jelenleg hátsó elektromos ablakok helyett 35 ezer forintos árkedvezményt kap. Vannak továbbá többletek is, például a Sandero a Comfort szinten már adja a Fabia esetén 113 030 forintért mért tolatóradart és a vezetékes telefontükrözésre képes, 8 colos érintőkijelzős, ugyancsak 4 hangszórós infotaiment rendszert, míg a telefontükrözés a Skodánál ugyancsak opciós. Ha ez nem lenne elég, a Dacia olcsóbban kínálja az extrákat, akár olyat is, ami az alap Fabiához nem is elérhető. Például náluk a holttérfigyelő, az első-hátsó parkolóradar és a tolatókamera egyben 150 000 forintos tétel, míg a Fabia Go esetén csak az első-hátsó radar és a tolatókamera 370 840 forintba kerül, holttérfigyelő pedig hozzá még nem kapható.
Sokkal drágább extrák, de komolyabb extárzhatóság jellemzik az akár négyhengeres turbómotorral is elérhető Skodát
Említhetőek persze olyan tételek is, amelyek csak a Fabia esetén vannak meg: például panorámatető 330 990 forintért, emelt és erősített futómű 76 200-ért, parkolóasszisztens (első-hátsó radarral, de kamera nélkül) 381 000 forintért. Az is elmondható továbbá, hogy bár a Skoda presztízse mára érezhetően magasabb, mint a Daciáé, az alap Fabiában inkább érezzük magunkat bázis autóban, mint a már műszerfalán is szövetbetétes Comfort Sanderóban. De persze az is, hogy ha feljebb lépünk, akkor a Fabiához sokkal több extra, akár négyhengeres motor is elérhető, igaz vételárban akár kétszeres szorzó is adódhat a "fullos" Sanderóhoz mérten.
A Sandero ütőkártyája, hogy gyári LPG-rendszerrel kapható, olcsón
Érv lehet még az egyik és a másik modell mellett, hogy a Dacia garanciája alapból 3 évre szól csak, felárért azonban akár 5 évre toldható. A Skoda a 2 év gyártói mellé márkaszervizes karbantartással +2 év (200 000 km) hosszabbítást ad. És persze az is, hogy a Sandero töréstesztje csak 2, míg a Fabiáé 5 csillagos. Ez még akkor is jelentős különbség, ha a legjelentősebb lemaradást a gyalogosok védelme és a vezetést támogató rendszerek kapcsán mutatta a Dacia, ami kapcsán egyébként előny, hogy jelenleg 6-8 hónapos szállítással elérhető, míg a Fabiára több mint egy évet kell várni. Ez ugyanúgy elfogadandó, ahogyan az is, hogy 5,3 millióért egy kisautóból is csak alapot kaphatunk, hiszen a fullextrás Sandero is leginkább egy alap kisautónak nevezhető, abból viszont teljesen korrekt, ahogyan az alap Fabia is, csak másként. Utóbbi masszívabb, a Sandero pedig jobban motorizált, LPG-rendszerével pedig így is olcsóbb üzemű lehet. Mindenki eldöntheti, hogy neki mi a fontosabb, a kommentek között pedig jöhetnek a voksok és a további érvek az egyik és a másik mellett!
Atkinson ciklusú benzinmotorjaival meglepően keveset fogyaszt a Fabia
A szokásos (adac) csomagtartó méret tesz eredmény pedig:
Fabia csomagtartó fedélig 310 liter, a tetőig 355 liter.
Sandero csomagtartó fedélig 320 liter, a tetőig 440 liter.
A Skoda megint nem érte el a megadott 380 literes csomagtér méretet. A tetőig mérve sem,
de ez már nem meglepetés.
🙂 végre nem vagyok egyedül, aki csaló csoport csomagtartói adatain csóválja a fejét.
Hossz x szél x mag = 383 liter, a hátsó ülések és a csomagtartó ajtó sem függőleges, illetve nem síkokkal határolt. A csalás nem véletlen, a 380-nak marketing szempontból nagy a visszhangja. Ellenőrizni meg nem szokták.
Egyszerűen máshogy számolják. https://egzostive.com/idealis-csaladi-auto-ii-praktikum/
Sajnos a katalógus adatok se nem pontosak se nem relevánsak. Az ADAC adatok többnyire használhatóak, mert lemérik a legfontosabb adatot amiért az ember kombit vesz.
Minden generációval egyre inkább közelebb került a Polo-hoz a Fabia. S sajnos ezzel arányosan vesztett vonzerejéből, ami valójában soha nem abból adódott, hogy olcsó volt, hanem abból, hogy olcsón egy menő kisautó volt. Egészen nosztalgikus ránézni az ajánlóban felhozott régi 2-es Fabiáról szóló cikkekre, azt szégyen nélkül oda lehetett rakni egy kortárs Clio vagy Swift mellé – ennek már csak a Dacia jutott mint vetélytárs (s az én értelmezésem szerint azzal szemben is csúnyán alulmarad).
Csúnyán alulmaradt árban. Egyébként egy kategóriával jobb, csak az már nyolc millió fölött.