Valaha sportosságával volt egyedi a nagyméretű egyterűk körében az S-MAX, ma már puszta létezésével is, de az ST-Line csomaggal minden eddiginél sportosabb is a 4,8 méteres egyterű
Egyre kevesebb klasszikus egyterű modell van a piacon, hiszen szorítják őket kifelé az akár hétüléses SUV modellek. A Fordnál is ott a plug-in hybrid
Explorer, de ott van még náluk a palettán szerencsére a
Galaxy és a vele műszakilag erősen rokon, ám nála csinosabb, kecsesebb, sportosabb beállítású S-MAX is. Tavaly pedig mindkettő "öntöltő" hibrid hajtásláncot kapott. A rendszer a
Mondeóból vagy a
Kugából is ismert, s bár maga az S-MAX/Galaxy páros 2014-es bemutatkozásával, 8 éves (már az aktuális, második generációra értett) múltjával már-már veteránnak számít, de a mai SUV-lázban hatalmas öröm, hogy még létezik.
Jól állnak neki a 19 colos felnik, de a hazai utakra inkább maradnék az ST-Line esetén amúgy alapáras 18 colosaknál
Kívülről a frissítések és az ST-Line csomag elemei kellően naprakésszé teszik, az Aston-orrba fényes fekete betétes és órási méhsejteket formázó maszk került, elöl "hókotrós", hátul diffúzoros a lökhárító, oldalt pedig fekete keretesek az ablakok, de mindez ST-Line sajátosság, az "alap" Titanium krómozottat kap, ahogyan a prémium felé hajló Vignale is. Nem csak a megjelenés sportos, a futómű is dedikáltan hangolt, de az elöl-hátul független rendszer azért még az opciós 19 colos felnikkel is hű maradt az S-MAX alapjegyeihez:
ez egy kényelmes családi autó, amihez mindennél jobban passzol a hibrid hajtáslánc.
A 4,8 méter hosszú, 2,85 méteres tengelytávon nyújtózó, tükrök nélkül is 1,92 méter széles karosszériába egy tisztességes méretű, 2,5 literes, de feltöltő nélküli, Atkinson ciklusával is az alacsony fogyasztásra hangolt benzinmotor került. Maga a benzinmotor 150 lóerő és 200 Nm nyomaték leadására képes, de a Toyotától átvett elv szerint, azaz eCVT osztóművel csatlakozó 133 lóerős, szintén 200 Nm nyomatékú (hajtó) villanymotorral a rendszerteljesítmény 190 lóerő.
Akár 9,8 másodperces 100-as sprintre is képes a közel 2 tonna saját tömegű egyterű, de ami talán még fontosabb: elektromos haladásra is
A hajtásláncban ráadásul egy másodlagos villanymotor is található, ez az elektromos hajtás közben is szinte észrevétlenül képes a benzinmotort beindítani, vagy az által menet közben is áramot termelni. Az 1,1 kWh kapacitású, a csomagtérpadló alá, és sajnos a tömegelosztásra nem a legjobban ható módon a hátsó tengely mögé épített lítium-ion akkumulátorral egész tisztességes távok emissziómentes megtételére is képes az S-MAX. Persze főként városban, de országúton autózva is sokat gurulhatunk benzinégetés nélkül, és még autópályán is előfordul, hogy lekapcsol a benzines, ha épp nem kell komolyabban hajtani. A legfontosabb azonban az, hogy a városi dugókban egész sokat képes elektromosan haladni. Hogy mennyit jár a benzinmotor, az bizony erősen függ attól is, hogy mennyi fűtést kérünk tőle. Ha a hidegebb napokon a városban fűteni is akarunk, akkor bizony gond nélkül el tud égetni 7,5 liternyi benzint is 100 kilométerenként, országúton azonban 5,5 alá is be lehet vele menni. A tesztátlag higgadt vezetéssel 5,9 l/100 km lett, ráadásul az S-MAX futóművével abszolút partner abban, hogy ha már nem autózunk gyorsan, a megengedett tempót a kanyarokban is tartsuk. Fékezéskor a villanymotor az akkuba termeli a mozgási energiát, kellemes motorfék-hatást ad, főként akkor, ha az irányváltó körkapcsolón az L gombot is megnyomjuk.
Ügyesen frissítik a részletek a 2014 óta futó modellt
Autópályán az S-MAX alapvetően csendes, ha nincs emelkedő és nem kell gyorsítani, akkor a 130 km/órás tempó 3000/perc alatti fordulattal futható. A 2,5 literes motor előnye, hogy az indulásokkor, gyorsításokkor sem forgatja túlzottan a rendszer, hangja akkor persze már jól hallható, de távoli, normál üzemben pedig nagyon szerény. Az S-MAX alapvetően csendes, szélzaja is szerény a méreteihez mérten. Talán ezért is fájó, hogy a 8 éves modellmúlt kapcsán ma már átlag felettinek mondható karosszériacsavarodással a hazai - rossz - utakon szinte állandó a nyöszörgés a kárpitok felől (legalábbis a panorámatetős tesztautóban). Ha ez nem lenne, az S-MAX korosságának csak pozitívumai lennének, az ugyanis, hogy az infotainment nem tud magyarul, az itt is meglévő (persze csak vezetékes csatlakozással elérhető) Apple CarPlay és Android Auto mellett nem egy nagy probléma, a szépen szóló Sony hifihez pedig még CD-olvasó is jár!
A beltér tágasságára semmiképp sem lehet panasz. A berendezés klasszikus, nem a legfrissebb, talán emiatt is nagyon szerethető
Még leghátul is el lehet férni, a középső sor tágas, független és kivétel nélkül isofixes üléseket adó, az első ("Prémium sport") ülések kényelme nagyon jó
A műszerblokk részint digitális, de dizájnjával nagyjából 10 évvel ezelőtti. A kormánykerék szintén a 3-as Focust idéző, ami egyébként nem baj, teljesen logikus, kapcsolói odapillantás nélkül érezhetőek, ugyanez elmondható a klímapanelről is, ami a régi-vágásúan süllyesztett középső kijelzőn keresztül kommunikál. Utóbbi felett is találunk egy tárolót, az első ülések közötti könyöklőben kettőt is, az ST-Line verzió továbbá piros cérnás varrásokkal teszi izgalmassá az amúgy funkcionális belteret. Elöl-hátul kényelmesek az ülések, a második sor független székei is egyenként változtatható támladőlésűek, mindhárom isofixes, lábtér is van annyi, hogy egyáltalán nem büntetés középre ülni. A harmadik sor padlóba fektetett ülései leginkább gyerekeknek elegendő méretűek, de rövidebb távokra felnőttek is beültethetők, a második sor gigászi lábteréből lehet adni oda is, ráadásul akkor is van egy kisautónyi, 285 literes csomagterünk, ha hétülésesként használjuk az S-MAX-ot. Öt ülés mögött 700 litert tölthetünk meg, az ülések ráadásul hátulról gombnyomással fektethetők síkba, magyarán egyszerűbb és praktikusabb nem is lehetne a bővítés, ami után 2020 literes, 2 méter hosszú rakteret kapunk.
Hét ülés mögött is 285 literes, jól pakolható a csomagtér
12V-os csatlakozó a csomagtérbe is jutott, hátulról gombnyomásra fektethetjük síkba a második és a harmadik sor üléseit
Az S-MAX további ütőkártyája, hogy gyakorlatilag nincs alternatívája a piacon. Hibrid egyterűt már a Toyota sem kínál egy ideje, az S-MAX ráadásul tágasabb és jóval erősebb is a Prius+-nál, élvezetesebben vezethető, kevésbé buszos, mint a Galaxy. Amikor a leadás előtt megtankoltam, 1267 kilométeres hatótávval örvendeztetett meg. A teszthéten pedig csendes, higgadt üzemmel, sokszor elektromos hajtással. És a tudásához, a hasonló méretű konkurenciához mérten nem is drága. Az eleve igen jól felszerelt Titanium belépő verzióval az S-MAX alapára 12,31 millió forint a dízelmotorral, automata váltóval már 13 millió forintba kerül, a hibrid ehhez mérten 1,16 millió forintos felár. Nálunk ezzel nehéz helyzetben van, azokon a piacokon, ahol a hibrid kap adókedvezményt a dízelhez mérten, már sokkal jobbak az esélyei, és még a 800 ezer forintos felárral adott ST-Line csomagnak is lehet létjogosultsága. Felénk a hibrid leginkább azokat győzheti meg, akik tágas, csendes utazóautót szeretnének, olyat, amivel nem bűn a városban járni sem, és szeretik tudni: itt a turbóval vagy a kuplunggal biztosan nem lesz probléma, hiszen az a hajtásláncban nem található. Abszolút értékben persze nem tud olcsó lenni az S-MAX, az új autók egyre drágábbak, az extrákkal megpakolt tesztautó ára így 16 millió forint fölé ment, de ez ma még a nem is full hybrid konkurenciához viszonyítva sem rossz. És ne feledjük, idén a nagycsaládosok még igényelhetik a 2,5 millió forintos támogatást is hozzá.
Sportos külső és ahhoz passzoló futómű, kormányzás, higgadt hibrid hajtáslánc - az S-MAX összességében remek csomag
Árak
Tesztmodell alapára
14 160 000 Ft (2022.04.25.)
Tesztautó ára
16 185 000 Ft (2022.04.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Teljesítmény:
140 kW (190 LE) 5500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.80 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Belső szélesség elöl:
1580 mm
Belső szélesség hátul:
1550 mm
Belmagasság elöl:
910-1000 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
110-270 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1370 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1140 mm
Csomagtér magassága:
440-780 mm
Csomagtér hossza:
300-1050 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2000 mm
Raktérnyílás szélessége:
1150 mm
Raktérnyílás magassága:
850 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Teljesítmény:
140 kW (190 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.80 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,9 l/100km
Hát, szerintem a 7 ülés kivételével, ezt mind a RAV4 jobban tudja..és jobb autó is., olcsóbban.
7 ülés és majdnem 20 cm-rel hosszabb + belül tágasabb.
Műszakilag szerintem is jobb a rav4.