Elsüllyedt a hetek óta égő teherhajó, íme a fotók és a részletek

Összefoglaló az óceánon kigyulladt, majd elsüllyedt, autókat is szállító teherhajóról

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A hetek óta tartó tűzesetnek vége, elsüllyedt a több ezer autót is szállító teherhajó, ami az Atlanti-óceánon égett magára hagyva. Összefoglaltuk, mi történt vele, illetve hogy mindez milyen környezeti és gazdasági problémákkal járhat.

Véget ért a kéthetes óceáni katasztrófatörténet első felvonása március 1-én, kedden. A hatalmas, Felicity Ace névre keresztelt teherhajón még február 16-án észleltek tüzet,, amikor Portugália tengerpartjának közelében járt. Ekkor a 22 fős személyzetet sikeresen kimentették, majd megkezdték az akkor még kívülről nem is észlelhető tűz oltását. Sajnos ez a vártnál keményebb feladatnak ígérkezett, amit tovább nehezített, hogy a rakományban található villanyautókat is elérte a tűz. Végül győztek a lángok, a hajóval innentől nem tudtak mit kezdeni, hetekig égett zavartalanul a hullámok között.
Hirdetés
Eközben kiderült, hogy a hajón égő összesen 438 millió dollárnyi áru jelentős része új autó. Körülbelül 401 millió dollárnyi (több, mint 126 milliárd forintnyi) Volkswagen, Porsche, Audi, Bentley és Lamborghini veszett oda. A hajó tulajdonosa szerint ekkor még nem szivárgott olaj az óceánba a hajóról, abban lehetett reménykedni, hogy a partra vontatás után sikerülhet a fedélzeten maradt veszélyes anyagokat a szárazföldön biztonságba helyezni.
Február 24-én a portugál haditengerészet emberei megkezdték a Felicity Ace vontatását, amelyet egészen március elsejéig sikerrel folytattak a komoly időjárási viszontagságok ellenére is. A hajó megmentése környezetvédelmi szempontból is fontos lett volna, a hajó ugyanis a korallzátonyoknak és védett fajok tömkelegének otthont adó Azori-szigetek közvetlen közelébe sodródott. Sajnos a katasztrófát végül mégsem sikerült elkerülni: a teherhajó a 4000 megrongálódott autóval a fedélzetén kevesebb, mint 50 kilométerre a természetvédelmi övezet határától süllyedt el.

A vontatást vezető szakemberek szerint az időjárás csak hozzátett a hajó elsüllyedéséhez, elsősorban az állapota okozta a vesztét.

Jelenleg több környezetvédelemmel foglalkozó szervezet is figyeli a helyszínt, monitorozza a szennyezettséget és próbálja felmérni a lehetséges károkat. Egyelőre annyi biztos, hogy 2,2 tonnányi üzemanyag és 2,2 tonnányi nyersolaj is volt a hajón, amelynek egy része biztosan az óceánba ömlött. Hogy merre sodorja a víz és pontosan milyen károkat okozhat, az még a jövő titka.
Hirdetés
Az áru és a hajó megsemmisülése kapcsán gazdasági kérdések is szóba kerülnek, a megsemmisült járművekért ugyanis már fizettek a leendő tulajok, ráadásul az egyéb hátráltató tényezők miatt már így is a kelleténél többet vártak a megérkezésükre. A Volkswagen Group of America a kereskedőkkel egyeztetve összeszedte a szállított autók pontos adatait, igyekeznek minél előbb pótolni őket, de arról még nincs információ, hogy ez mikorra valósulhat meg. Jelenleg azt sem tudni, hogy a tenger fenekére süllyedt óriási hajóronccsal mi lesz, ez a várható környezeti károk és a biztonságos kármentés lehetőségeitől és árától is függ. Alább egy videót is csatoltunk, így nézett ki az égő teherhajó a haditengerészet embereinek szemszögéből éjjel és nappal.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?