Autómúlt lekérdezés: vajon melyik rendszer ad több infót?
CarVertical, TotálKár, Jármű Szolgáltatási Platform? Mindegyik hasznos, de teljes képet egyik sem ad
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Használt autó vásárlásakor elengedhetetlen a tájékozódás. Megnéztük, milyen infókkal tudnak szolgálni a különféle járműtörténeti adatbázisok.
Egyre több autó fut hazánkban, egyre nő az átlagéletkoruk, mindez azt jelenti, hogy használt autót vásárolva minden eddiginél nagyobb eséllyel sérültet veszünk
Még egy csúnya sérülés sem feltétlen jelent komoly problémát, persze csakis szakszerű javítás esetén
Immár három éve működik a 2019 elején bevezetett Jármű Szolgáltatási Platform, ami a korábbi fizetős és szűkebb adatkört felölelő "gépjárműadat-lekérdező" utódjaként érkezett. Az egyik legfontosabb, hogy immár 3 éve ingyenesen juthatunk így adatokhoz a hazai használt autókról. Csakis a hazaiakról, hiszen rendszám alapján kérdezhetjük le az autókat. Hátulütő, hogy tapasztalataink szerint egy rendszámcsere, illetve forgalomból kivonás után már nem találhatók meg az autók a régi rendszám alapján. Igaz, régi rendszám alapján ritkán keresünk, az új alapján pedig láthatók a korábbi információk is. Például az alapvető műszaki adatok, az első és az első hazai forgalomba helyezés, a tulajdonosok száma, a műszaki vizsgákkor és a hazai tulajdonosváltásokkor rögzített óraállások, a műszaki vizsga érvényessége, az eredetiségvizsgálatokkor és a műszaki vizsgákon készített fotók.
Előfordul a Jármű Szolgáltatási Platform adatbázisában is hiba, leginkább a rögzített óraállásoknál
Nem egyedi eset, hogy a vizsgánál készült fotótól eltérő óraállás kerül az adatbázisba, ha valaminek, inkább a fotónak higgyünk
carVertical - fizetős, de külföldre is lát
Az elmúlt 10 évben állandó jellemző volt, hogy jóval több külföldi használt autó került útjainkra, mint új. Ez alapján óriási érték, hogy a Használtautó.hu hirdetéseiből is egyszerűen lekérdezhető, de nem a Használtautó.hu által üzemeltetett carVertical számos külföldi információval rendelkezik, például megmutat(hat)ja, hogy mely országokban, mikor regisztrálták az adott autót, mutathat külföldi sérüléseket, ugyanakkor azok javítási összege kapcsán és a sérülés helye tekintetében is csak hozzávetőleges információkat ad. Fontos tudni a sérülési összegek kapcsán, hogy jellemzően a biztosítási kalkulációkat tartalmazza, márpedig az a következőképp történik: ami sérült, azt cserére írják, márkaszervizes, a külföldről behozottaknál nyugat-európai rezsióradíjjal számolva, így a kisebb sérüléseknél is komoly kárösszegek tudnak kijönni. További hátrány, hogy a nemzetközi oldal magyar verziója kicsit magyartalan, s üzenetei ijesztőek is lehetnek. Például az "Ez a jármű sérült." kijelentés annyit jelent, hogy az autónak volt korábban (a biztosítóhoz, vagy hivatalos szervizhez eljutott) sérülése, ez akár egy kavicsfelverődés is lehet. A kilométeróra-állások kapcsán több esetben az első évben, években rögzített óraállások kapcsán becsült számot láthatunk, márpedig messze nem biztos, hogy egy első három évében 90 ezer kilométert futó autó a következőkben is hasonlóan lesz használva.
Ahányszor árkalkulációt készítenek egy javításra, annyiszor bekerül a carVertical adatbázisába, az óraállások még olyan részletességgel sem szerepelnek benne, mint az ingyenes Jármű Szolgáltatási Platformban
Egy tizenéves Kia Ceed esetén a fotón látható sérülésre is több mint 6000 eurós, az autó értékének közel dupláját kitevő kárösszeget kalkuláltak Németországban, az autót így gazdasági totálkárosnak vették, mindez sajnos nem derült ki a carVertical lekérdezésből
TotálKár - a leginkább részletes, de csak hazai és csakis biztosítói adatok
Itt a carVertical jelentéseinél sokkal bővebb információt kapunk a károkról, de csak a hazaiakról, a külföldről behozott autók múltjába nem látunk bele. A hazai - biztosítós - károk dátummal, a sérült elemek tételes felsorolásával, az alkatrészköltség és a munkadíj kerekített összegével szerepelnek. Látható továbbá az is, hogy a kárszemlét milyen óraállásnál tartották. De mint mindenhol, itt is szerepel az emberi tényező, vagyis az, hogy az óraállást csak nagyjából, vagy akár sehogy sem, netán fals értékkel írják be, mindegyikkel találkoztunk, így az óraállás hitelesítésére a kártörténeti jelentés korlátozottan alkalmas.
Márkaszervizes díjakat tartalmaz a TotálKár adatbázisa is, egy mai autónál gond nélkül kitesz egy szélvédőcsere is 300 ezer forintot. Egy 5 éves, csak kisebb sérüléseket elszenvedett, két szélvédőt "elfogyasztott" Skoda Superb esetén kereken 2 millió forintos kármennyiséget láttunk
Autóvásárlás, de még akár a megtekintés előtt is érdemes használni az online járműmúlt lekérdezéseket, mindhárom rendszer másban jó: az óraállásokat a Jármű Szolgáltatási Platform mutatja a legjobban, a külföldi múltról csak a carVertical tud infóval szolgálni, a hazai károkról pedig a TotálKár adja a legpontosabb képet
Minden információ értékes, ha használt autót veszünk. A Jármű Szolgáltatási Platform adatait mindenképp érdemes lekérni, de ajánlott tudni a korlátait. A carVertical információcsomagja leginkább a külföldi múlttal (is) rendelkező autóknál hasznos, a TotálKáré a hazai autóknál. Ugyanakkor kőbe vésendő, hogy egyik adatbázis sem szentírás, a házilag vagy nem hivatalos műhelyben elvégzett javításokról nem fogunk képet kapni. Így aztán hiába kapunk egy csokornyi infót az autókról már a megtekintésük nélkül is, átvizsgálásukat nem érdemes megspórolni, ahogyan a lekérdezésekre, úgy arra is érdemes költeni, hiszen nagyobb összeget spórolhatunk meg vele. Miért költsünk akkor a lekérdezésre is? Mert szerényebb összegért szűrhetjük ki a lekérdezésekkel a hibás autókat és még időt spórolhatunk, hogy nem személyesen tekintjük meg őket. Persze szemellenzősek se legyünk: egy személyes megtekintés alapján hibátlan autót ne ejtsünk el azért, mert valamelyik adatbázis korábbi sérülést, netán hibás óraállást jelez rá. Amíg nincs infó bizonyítottan komoly sérülésről és az óraállás is csak az adatbázis szerint "hibás", fogadjuk el, hogy az adat is lehet rossz, nem csak az autó.
A TotálKár-nál olyan autóra dobott ki eredményt (ez azt jelenti, volt kárkifizetés) amelyet szalonból hoztam ki, rendelésemre gyártották. Soha nem volt más tulajdonában. Ha kárkifizetés történt volna, akkor tudtam volna róla, nem utolsó sorban emelkedett volna a biztosítási díjam is. Soha nem volt részese az autó semmilyen káreseménynek sem mint károkozó, sem mint károsult. Kölcsön sem adtam soha. A jelzett időpont évében pedig még csak szerelőnél sem volt az autó. Állítólag előfordulhat, hogy a kalkulációt rossz rendszámra rögzítették. Köszi… Aztán eladáskor meg én vagyok a hazug.
A JSZP-n meg azt láttam, hogy egyik műszakinál 9000 km-rel többet írtak be mint a fotón van, de hát ez nem meglepő ebben az országban. A fotó legalább ellensúlyozza a tévedést. A JSZP a legmegbízhatóbb szerintem.