A rendőri igazoltatás testközelből: ha kíváncsi vagy, mire számíthatsz ilyenkor, mi az az alkoholszonda, és hogy érdemes viselkedni, tarts velünk! (Fotók: Police.hu)
Az éjszaka közepén járunk, Szegeden. Idén nyár vége, talán kora ősz lehetett, ideális, száraz körülmények uralkodtak. Egy minden irányból jól belátható, kellőképp kivilágított, füves területekkel körbevett, teljesen üres kereszteződésbe érkezett 60-65 kilométer környéki óránkénti sebességgel egy sötétkék, huszonéves Audi A4. A sofőr egy gyors körbenézéssel meggyőződött róla, hogy a kereszteződés környékén tényleg nincs egy árva lélek sem - az egyetlen mozgás egy pár, közeledő fényszóró volt kb. 200 méterre - majd lassítás nélkül elfordult jobbra a kétszer kétsávos főútra. Az autó feneke enyhén kisodródott, ezt egy kövér gázadással korrigálta, majd 50 km/h körüli sebességre lassított.
Ekkor ért melléjük a már említett fényforrás a távolból, egy rendőrautó nézte végig az útviszonyoknak nem megfelelő sebességgel bevett kanyart.
A járőrök az autó mellett felkapcsolták a villogót és az Audi után fordultak. Sokan állítják, hogy a rendőr akkor is megbüntet, ha semmit sem tettél, érdekes módon ebben az esetben mégsem csekkel végződött a történet. Ha kíváncsi vagy, miként lehetséges ez, tarts velem és elmondom: minden a kommunikáción múlik.
Figyelnek a földről, a vízből és a levegőből: ekkor tényleg az a dolguk, hogy elkapjanak, ha szabálytalankodsz (Fotók: Police.hu)
1. Miért vannak a rendőrök az utakon, miért igazoltatnak minket?
Ittas, eltiltott sofőr randalírozott Fejér megyében egy engedély nélkül elhozott BMW-vel: ezeket az eseteket csak úgy tudja elkerülni a rendőrség, ha a lehető legtöbb sofőrt ellenőrzik (Fotók Police.hu)
Vonatkoztassunk el egy kicsit a példától, és közelítsük meg a dolgot a másik oldal szemszögéből. Már itt szeretném megköszönni az összes, névtelenséget kérő jelenlegi és volt rendőrnek, aki segített nekem az anyag létrehozásában, hiszen én magam nem vagyok, és nem is voltam soha rendőr. Beszélgetéseinkből kiderült, hogy műszaktól, szolgálati helytől és beosztástól függően általában 8, 12 vagy 24 át járőrözni és figyelni a várost, a forgalmat, a járókelőket közel sem olyan jó móka, mint amilyennek elsőre tűnik.
A rendőr nem szórakozás gyanánt állít meg, hanem azért, mert meg kell, hogy állítson.
Büntetnie viszont nem kell, mindenki egybehangzóan elmondta: a tévhitekkel ellentétben nem kap jutalmat, ha 50 csekket szór ki egy nap alatt 5 helyett. A munkája csak annyi, hogy ellenőrizze, minden rendben van-e, neked pedig kötelességed megállni és segíteni őt.
Éjszakai műszak egy rendőrautóban: van, hogy a járőrök egy teljes napon át figyelnek, és szűrik a gyanús közlekedőket (Fotók: Police.hu)
De mégis mit csinál ilyenkor a rendőr? Tételezzük fel, hogy semmi rosszat nem követtél el, mégis téged választottak egy gyors ellenőrzésre. Ekkor elkérik a jogosítványodat és az autó forgalmiját, az ezekben olvasható adatokat összevetik a központi rendszerben szereplő információkkal, majd fújatnak veled egy
"légalkoholmérő készüléket", avagy közismert nevén alkoholszondát, aztán miután mindent rendben találtak, udvariasan elköszönnek. Ha bármi problémát vélnek felfedezni, azt jelezni fogják neked, ha pedig bármi kérdésed van, és ezt a megfelelő hangnemben teszed fel, válaszolni fognak. Ha életedben először igazoltatnak, és ettől izgulsz, azt is nyugodtan jelezd a rendőröknek: semmi okod a félelemre, erről ők is biztosítani fognak.
2. Hogy működik a szonda, kell-e tartani tőle?
Igazoltatás közben szinte mindig előkerül az alkoholszonda, mutatjuk, mit érdemes tudnod róla sofőrként (Fotók: Police.hu)
Az alkoholszonda egy fontos része az igazoltatásnak, ezzel állapítja meg a rendőr az út szélén, hogy ittál-e, mielőtt vezetni kezdtél. Sok tévhit kering a mágikus műszerről az interneten, így érdemes ezeket is szertefoszlatni. A szonda nem a szádban, vagy gyomrodban lévő alkoholt mutatja ki, hanem a véredben található, a tudatállapotodat aktuálisan befolyásoló alkohol mennyiségét. Ezt úgy képes észlelni, hogy az általad kifújt levegő alkoholtartalmát méri. Ha van alkohol a véredben, akkor az a kilélegezendő szén-dioxiddal együtt átjut a hajszálereken a tüdődbe is.
Éppen ezért fogmosással legfeljebb a barátaid, vagy a feleséged elől titkolhatsz el egy-két sört, a szonda elől nem.
Ugyanezen okból ártalmatlanok a minimális mennyiségű alkoholt tartalmazó ételek és italok, például egyes 0,5 százalékos alkoholmentes sörök vagy egy-két szeszes itallal készült bonbon. Ha ugyanis ilyen kis mértékben viszed be az alkoholt az egészséges szervezetedbe, akkor azt a májad gond nélkül semlegesíti, így általában sem módosult tudatállapotot, sem pedig pozitív szondaeredményt nem okoznak. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni: hazánkban zéró tolerancia van, ne építs arra, hogy egy "alkoholmentes" sör nem sör, ha úgy érzed, az a tiszta, ha tényleg nem fogyasztasz semennyi alkoholt sem a vezetés előtt.
Ma már sokszor cső nélkül is elég belefújnod az eléd tartott eszközbe, ám akkor sem kell megijedned, ha a szádba kell venned a fehér fúvókát, azokat ugyanis cserélik (Fotók: Police.hu)
A műszert szinte lehetetlen átverni, ezért nem is érdemes próbálkozni vele: ha ittál, azt majdhogynem biztosan ki fogja mutatni. Ha viszont nem ittál, akkor nincs miért aggódnod, egyáltalán nem kell félni a ketyerétől, csak követni kell az egyenruhások utasításait. Mély levegőt kell venni, és a szerkezettől függően a szenzorra, vagy a szánkba vett kis fehér csőbe fújni hosszan és erőteljesen, majd jön a sípszó vagy a kattanás, és a készülék kiírja, hogy negatív lett az eredmény. Ha nem ittál, és valamiért mégis azt állítja a szonda, azt mindenképp jelezd a rendőröknek, mert megeshet, hogy fals pozitív. Ekkor szükséges egy hiteles mérőeszköz megfújása is, ha nincs ilyen az autóban, akkor lesz a legközelebbi kapitányságon. Egyszer magam is fújtam józanul pozitívat: én hiába nem ittam, az autóban - az utasaimnak és a kilocsolt tömény alkoholos italoknak hála - olyan erős alkoholszag terjengett, hogy a belélegzett levegőben elég volt a koncentrációja a pozitív eredményhez. Jeleztem a rendőröknek a helyzetet, kiszállítottak az autóból, majd néhány kint töltött perccel később újrapróbálkoztunk egy másik szondával, így már negatív lett, és elköszöntünk.
Az eredmény, amit nem akarsz látni. Ne aggódj! Ha nem ittál, nem is fogsz ilyennel találkozni. (Fotók: Police.hu)
A csőtől sem érdemes tartani, ugyanis egy fúvókát csak egyetlen sofőr használhat: a rendőr az autós előtt bontja ki a légmentes csomagolást, a szondáztatás végén pedig nálad hagyja majd az általad összenyálazott csövecskét. Emiatt tehát nem érdemes visszautasítani, ha viszont bármi másért mégis megtagadnád a szondáztatást, megteheted. Ekkor viszont orvos által levett vér- és vizeletmintából állapítják meg, hogy ittál-e, ami időigényes, ráadásul ha mégis kiderül, hogy ittál, akkor nem úszod meg a bírósági eljárást. Más eset, ha mondjuk tüdőbeteg valaki: ha erről megfelelő igazolást mutat fel, akkor nem kötelező fújnia. Mégsem emiatt tagadják meg a legtöbben a szondát, hanem egyszerűen azért, mert ittak. A zéró tolerancia értelmében ez mindig büntetéssel jár, de a tévhitekkel ellentétben azonnali jogsielvétellel nem minden esetben: 0.00-0.15 mg/l érték esetén 30 000 Ft és 6 pont jár, 0.15-0.25 mg/l közt 100 000 Ft és 8 pont a jutalom, 0.25 felett viszont már tényleg bűncselekményt követsz el, ekkor elkerülhetetlen az eltiltás és a bírósági eljárás.
3. Miért szed ki a rendőr, ha nem csináltál semmi rosszat?
Rutin ellenőrzés, amikor mindenkit megállítanak: ekkor sem kell semmi rosszra gondolni, de akkor sem, ha csak úgy a forgalomban villognak le (Fotók: Police.hu)
Tételezzük fel, hogy te nem ittál, nem is szabálytalankodtál, és mégis megállítanak. Hogy a rendőr miért pont téged választott, annak ezernyi oka lehet: az autódon, vagy a vezetési stílusodon is láthatott bármi furcsát, de az is lehet, hogy teljesen véletlenszerűen bökött rád a forgalomban, bár ez igen ritka eset. Ha megkérdezik, hogy tudod-e mit vétettél, de te még mindig nem sejted, nyugodtan mondd el, hogy nem tudod és lehetséges, hogy figyelmetlen voltál. Ha csak az irataidat kérik el, akkor nincs miért aggódnod, ha bármi gond van, majd szólnak. Előfordulhat olyan is, hogy a legártalmatlanabb ok lapul a háttérben: engem egyszer azért állítottak meg, mert felismerték a közel 40 éves, rikítózöld Golfomat, ami nem sokkal korábban egy autós műsorban szerepelt, és meg szerették volna nézni közelebbről. Ekkor - ha már úgyis ott voltam - kérésükre fújtam egy szondát is, és az irataimat is bemutattam, aztán mentünk a dolgunkra.
4. Mit kell tenni, ha szabálytalankodtál? Meg lehet úszni kisebb-nagyobb kihágásokat?
A motoros rendőrök könnyen manővereznek, és ha kiszúrnak egy szabálytalanságot, egy pillanat alatt utolérnek. De hogyan tovább? (Fotó: Police.hu)
Nehezebb kérdés, hogy mi történik akkor, amikor szabálytalankodtál. Mert ha vezetsz, akkor bizony jó eséllyel történt már ilyen: lehet, hogy nem direkt, de nincs olyan sofőr, aki mindig, mindent jól csinál. A rendőrt viszont nem fogja érdekelni, ha hatalmas szemekkel azt állítod, hogy még sohasem fordult elő ilyesmi, az pedig egyenesen fel fogja idegesíteni, ha szajkózod, hogy nem történt meg, amit látott. Ha hibáztál, vagy szándékosan szabálytalankodtál, akkor vállald a felelősséget, és kész. Mondd el, hogy ez van, légy kedves, és reménykedj. Ha őszinte vagy, közel sem kizárt, hogy elengednek egy ejnyebejnyével, netán adnak egy legkisebb kiszabható bírságot, ekkor 5-10 ezer forintról beszélünk.
Akad olyan magánszemély, aki ezen a fotón bunkó rendőröket lát, és van olyan jelvényes, aki egy potenciális bűnözőkkel teli furgont. Miért? (Fotók: Police.hu)
Minden megkérdezett rendőr elmondta, hogy egyes sofőrök még azt is felvállalják, hogy rendszeresen elkövetik az adott szabálytalanságot, és számolnak a következményekkel, ezt persze senkinek sem ajánlom, hosszú távon drága mulatság. Nekem is volt már hasonló sztorim. Az első dolgom, ha átveszek egy autót, hogy összepárosítom a telefonommal a gyári kihangosítóját. Egyszer viszont, mikor csörgött a telefonom, a tesztautóban kifagyott az infotainment rendszer, a hívás pedig nagyon fontos volt. Épphogy felvettem kihangosító nélkül, már be is ért mellém a motoros rendőr, és intett, hogy kövessem. Mondta, hogy ez most bünti lesz, mondtam, hogy oké, átadta a csekket, megköszönte a közreműködést, és már mentünk is tovább. Tudtam, hogy megbüntethetnek, mégis a fülemhez vettem a telefont, mert tényleg fontos volt, és nem tudtam hol megállni, így el is fogadtam a helyzetet.
Végképp nem érdemes tiltakozni, ha kamera is rögzítette az eseményt, fokozottan igaz ez akkor, ha egy mozgótrafiba szaladtál bele (Fotók: Police.hu)
Volt viszont, hogy nem telefonáltam, mégis ezzel gyanúsítottak: ekkor udvariasan megmutattam, hogy a táskámban pihenő mobil össze van kapcsolva a kihangosítóval, majd felajánlottam, hogy a híváslistámat is megmutatom, hiszen vagy fél órája nem beszéltem senkivel. Megnézték, elhitték, elengedtek, ennyi.
A lényeg tehát, hogy akár igazad van, akár nincs, ne állj neki anyázni.
Ha neked áll feljebb, azzal maximum felidegesíted az embert, aki a lehúzott sofőrablak túloldalán áll. Mert bizony ezt sokan elfelejtik: ő is csak egy ember, aki a munkáját végzi. Így ha kedves vagy vele, ha feldobod a napját, akkor a tolla is vékonyabban fog majd, ha pedig megteheti, jó eséllyel el is enged. A rosszindulatúságra viszont - akár egy pultos vagy eladó - szinte biztosan gorombán fog visszaszólni, itt viszont kicsit más a helyzet, mert egyenruhában van (azaz hivatalos személy), így ilyenkor ő a főnök.
5. A rendőrök közt is akad, aki nem érdemel védőbeszédet
Kedves arcú egyenruhás egy cuki rendőrkutyával: sajnos nem véletlen, hogy sokaknak nem ez a kép jut eszébe, amikor meghallják a "rendőr" szót (Fotók: Police.hu)
Attól viszont, hogy ekkor tényleg ő a főnök, közel sem tehet meg mindent. Pedig sajnos akad a rendőrök közt is, aki nem érdemli meg, hogy "védjem" ebben az anyagban. Akárcsak a korábbi
kamionos nagyanyagnál, itt sem fekete vagy fehér a helyzet. Ám a legtöbb bunkó rendőr is normálisabb lesz, ha látja, hogy rendes vagy, és tényleg nem csináltál semmi rosszat. Elég csak körülnézni, hogy lássuk: van elég valódi szabálysértő az utakon, így nincs szükség kitalált eseteket kreálni.
Ha kedves és normális vagy, ráadásul semmi komolyat nem követtél el, akkor még a leginkább rosszindulatú rendőrrel sem fogsz így járni: közúti ellenőrzésből igen ritkán lesz bilincselés (Fotók: Police.hu)
Persze előfordul, hogy tényleg nem szimpatikus a képed egy hataloméhes egyenruhásnak, és akkor is meg fog büntetni, ha tótágast állsz, de ők vannak kevesebben. Itt megint csak az üt vissza, hogy ők is emberek, és mint minden szakmában, köztük is vannak olyanok, akik nem feltétlenül érdemlik meg a jelvényt. Ha komoly jogsértésnek gondolod, ami történt veled, sose felejtsd el, hogy jogodban áll visszautasítani a csekket, ám ekkor ennek a következményeivel kell számolnod: bírósági ügy lesz belőle, és nem biztos, hogy nyerni fogsz. Ha nem feltétlenül a csekkel, sokkal inkább az intézkedő rendőr viselkedésével van problémád, akkor pedig bármelyik rendőrkapitányságon panaszt tehetsz ellene.
6. Az együttélés megkönnyítésének lehetséges módjai
Aki erre tippelt, igaza volt: én voltam az éj leple alatt szabálytalankodó sofőr, és ha akkor azt mondják, hogy ez most 5 vagy 10 ezer forint lesz, elfogadtam volna
Nem titkolom hát tovább, a sötétkék öreg Audi a cikk elejéről az én autóm, én érkeztem nem megfelelő sebességgel az éjszaka közepén az üres kereszteződésbe. Mikor felverték rám a kéket, félrehúzódtam, amikor pedig odaálltak mellém, és megkérdezték: tudom-e, hogy miért állítottak meg, csak ennyit mondtam:
"Hát, állíthatnám, hogy mindent jól csináltam, de hazugság lenne!" Ekkor a két rendőr enyhe mosollyal összenézett, majd az egyik azt kérdezte:
"És akkor most mit csináljunk magával?" Rávágtam, hogy "Amit csak jónak látnak, szondát is fújok, inni nem ittam, az autó papírjai rendben.", majd nevetve közölték, hogy ésszel menjünk haza, és ma már ne találkozzunk többet, főleg ne így. Nem kaptam csekket.
Ne felejtsük el, hogy nem csak az utakon vannak jelen az egyenruhások: betöréseknél, lopásoknál és baleseteknél is segítenek, ha tudnak (Fotók: Police.hu)
Ráadásul diszpécsereik éjjel-nappal ébren várják a hívásainkat, ha bajba kerülnénk (Fotók: Police.hu)
Ezt tudom tehát tanácsolni mindenkinek az autóban: ne stresszeljetek rá, legyetek őszinték, és akár szándékosan, akár figyelmetlenségből szabálytalankodtatok, vállaljátok el és kész. Válaszoljatok a kérdésekre, és ha nem értitek, hogy mi miért történik, akkor udvariasan kérdezzetek. A rendőröknek pedig azt kérem, hogy ne éljenek vissza a hatalmukkal, és akkor se veszítsék el a türelmüket, ha valaki nem megfelelően viselkedik. Tudom, hogy nehéz, főleg amikor már 8-10 órája talpon van az ember, de mindig a rossz példának lesz nagyobb visszhangja. Akit elengedtek, az nem fog hangosan panaszkodni másik több száz autósnak, csak az, akivel rosszul bántok, még akkor is, ha amúgy részben megérdemelte.
Védenek minket a határainkon, a reptereken, de még a szórakozóhelyeken is (Fotók: Police.hu)
Zárásként szeretném idézni, amit az egyik megszólaló rendőr tett hozzá búcsúzóul:
"Emberek vagyunk, tartsunk össze! Lehet, hogy egyszer a te házadhoz megyünk betörő miatt, vagy a tűzből hozzuk ki a gyereked, netán az árokba borult kocsiból szedünk ki. Ne köpjük le egymást, segítsük egymás munkáját és tiszteljük egymást legalább annyira, amennyire a másik is megadja a tiszteletet." Ehhez én még annyit tennék hozzá, hogy a rendőrnek is jusson eszébe: lehet, hogy az autó mellett állva ő a főnök, de másnap azok az emberek viszik a csomagját, készítik el az ételét, tanítják a gyerekeit a suliban, intézik a banki ügyeit és rakják a polcra az áruját a boltban, akikkel ekkor találkozik. Nem lenne jobb világ, ha nem csak hazaérne mindenki, de mindezt szorongás és rossz tapasztalatok nélkül tenné?
Az egyenruhás is ember, ha nem tettél semmi rosszat, nem érdemes tartani tőle. Akár te hívtad ki, akár igazoltat, akár épp tömeget oszlat, csak a munkáját végzi (Fotók: Police.hu)
Tartani biztos nem kell a rendőrtől. annak aki szabályos volt és nem tett semmi olyat ami indokolttá teszti hogy a hatóság negatívan lépjen fel.
hatóság: vámosok az országon belül meg inkább hagyjuk vicc az egyész, nekik a határokon kellene ténykedniük. Mégis az M1-en állítják le a számukra gyanúsnak tűnő autókat.
Sajnos a válaszaik sem a megfelelő kultúrált viselkedés irányába terelődik. Vicc hogy úgy 10-15 évvel fiatalabbak nálam és úgy látszik az hogy viselkedési morál nem oktatják/tanítják nekik.
Kár hogy nem vettem fel a telefonommal, talán pont azért mert nem számítottam arra hogy így reagálnak:) Talán majd legközelebb.
Bármelyik rendőrkapitányságon panaszt tehetsz ellene:))) Holló a hollónak nem vájja ki a szemét 🙂
Én már vagy 10-15 évvel ezelőtt meg akartam tenni sajnos nem közlekedési szitu végett, az én adataimat vették fel az övét nem, ennyire bízok a Rendőrségben. Valószínű nem a Rendőrségre kell menni pláne ha egyedül mész hanem ha jól tudom a bíróságokon is van egy iroda/személy ahova lehet fordulni.
“Ehhez én még annyit tennék hozzá, hogy a rendőrnek is jusson eszébe:” a mi adónkból él, eteti a családját, ruházza a gyerekét és jár szórakozni; ergo belőlünk él adófizetőkből, akik a keményen megdolgozott jövedelmükből adóznak erre a szolgáltatásra.
Ebből adódóan sajnos nagyon is jogosan veszi zokon az ember ha feleslegesen vegzálják. Ahogy a cikkíró is említi; van épp elég látványos, pofátlan és veszélyes szabályszegés az úton. Vagy ki lehet szállni az adófizetők pénzéből vásárolt és tankolt autókból egy kis sétára. Lassabban még alaposabban meg lehet figyelni a környezetet. Sokszor van mit.
… ez ráadásul az orvosokra is igaz…