Nem igazán illene a nehéz aksi a fürge Mazdához
A Mazda MX-5-öt nem kell bemutatni az autórajongóknak, az egyik legizgalmasabb élményautó a "még elérhető" árkategóriában. A parádés vezetési élményéhez több tényező is hozzájárul, ezek közül az egyik a jelenlegi 1,5 literes, 132 lóerős, vagy 2,0 literes 160 lóerős benzinmotorja. Nem egy nyomatékszörny egyik sem, de a kicsi és könnyű karosszéria fürge mozgatásához pont elég. Éppen ezért kérdéses a modell jövője egy olyan korban, amikor szinte minden autó maga alatt cipeli majd a nehéz akkumulátorait.
Az Autocar eszmefuttatása szerint a következő generációs MX-5, aminek nagyjából 2024 környékén kellene érkeznie, nem veszi magára ezt a terhet, maradhat benzinmotoros. Mi magunk is egyetértünk ezzel a logikával, a villanyhajtásra való átállással mindenképpen elvesztenénk valamit a kis roadsterből: vagy az agilis vezethetőségét, vagy az emészthető árát, vagy a belsőégésű motornak köszönhetően nagy hatótávból adódó praktikusságot. Szerencsére bízhatunk abban, hogy benzinfaló marad a kis Mazda, mert a japán gyártó meglepően innovatív belsőégésű motorokat fejlesztett ki az elmúlt években. Talán az egyetlen nagy volumenben termelő autógyár a Mazda a világon, ami független, azaz egyik nagy konszernnek sem tagja - emiatt elismerésre méltó, hogy a több márka összefogásából adódó, nagy tőkével rendelkező háttér nélkül is felveszi a versenyt a konkurenciával, és még az igazán szigorú európai piacon is megállja a helyét.
A Skyactiv jól illene az MX-5-be
Persze nem kell készpénznek venni, hogy ez így is marad, az EU folyamatosan szigorít tovább. Szerencsére az MX-5 nem igazán szól bele a Mazda európai károsanyag-kibocsátási flottaértékébe, hiszen elenyésző részét adja a márka összes eladásának. Ennek köszönhetően talán nem jelent túl nagy többletköltséget a gyártónak megtartani a benzines meghajtást az MX-5-ben, de nyilván fontos lenne még hatékonyabbá és kevésbé szennyezővé tenni az erőforrást. Itt vehetik nagy hasznát a japánok a különleges benzinomotorjuknak, a Skyactiv-X-nek. Az erre a technológiára épülő blokkjaik szikravezérelt öngyulladásos üzemmódban dolgoznak az esetek többségében, azaz dízel-szerű hatékonyságot érhetne el szívó benzinesként is (ez csak többé-kevésbé sikerül neki, ahogy erről
itt is beszámoltunk - ettől függetlenül még fontos lépés lehet a technológia a Mazda fennmaradásában). Eddig még csak kétliteres motorból csináltak Skyactiv-X változatot, kérdéses tehát, hogy lesz-e új, kisebb Skyactiv-X, vagy csak az MX-5 kínálatából esik ki az 1,5 literes erőforrás.
A Mazda elmondása szerint csak abba az autóba tudják beépíteni ezt a típusú erőforrást, amit eleve e köré terveztek, így nekik már biztosra kell tudniuk, ha az MX-5 esetében is ez a jövő.
Az Autocarnak azt nyilatkozták:
"A legjobb hajtásláncot szeretnénk, hogy könnyű maradjon az autó, de a változó követelmények és preferenciák miatt többféle opciót is meg kell vizsgálnunk." Mindenesetre a Skyactiv-X jó szíve lehetne a modellnek, a kis kompresszorból, szikravezérelt öngyulladásból és lágy hibrid technológiából álló meghajtás (amit turbófeltöltővel még tovább lehet bonyolítani) nagyobb nyomatékot is produkál, így akár még 6 másodperc alá is kúszhat a 0-100 km/h-s sprint a következő generációban.