Tegyük végre a helyükre a kamionosokat!
Mit keresnek ezek a hatalmas monstrumok az utakon, és hogyan kellene együtt élnünk velük?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Fontos téma ez, amit rettentő egyoldalúan közelítenek meg, akik hozzá kívánnak szólni. Az egymást ócsároló cikkek, kommentek és videók után megpróbálom a lehetetlent: a másik oldalt is képviselve rendet tenni. Miért ne élhetnénk békében együtt?
Kamionok és teherautók a forgalomban: mit keresnek itt, hová mennek, és miért sietnek annyira? Most kiderül!
1. Alapvető dolgok, amit autósként nem biztos, hogy tudsz a kamionosokról
Kamionparkoló a naplementében - ha néhány hétig ilyen helyeken kéne aludnod (meg zuhanyoznod, WC-re járnod, stb.), akkor utána sokkal jobban megbecsülnéd a lakásod kényelmét, ezt garantálhatom
Miért? Mert kell az áru. És hogy kinek kell? Neked, amikor kiszállsz az autódból.
2. Mit tehetek, ha útban van egy teherautó az autópályán, egyáltalán mit keres ott?
A határon tábla figyelmeztet, hogy Magyarországon nap közben nem lehet kamionnal előzni az autóutakon és az autópályákon - miért teszik mégis ezt a kamionosok?
Szinte minden teherautó és kamion 89 km/h végsebességre van korlátozva, a maradék ennél kevesebbre.
Bár csak 80 km/h a megengedett nekik az autópályán, a végsebességért még nem jár csekk, így mindenki annyival megy, amennyivel tud, mert másként nem ér oda időre, és te nem kapod meg a csomagodat/kajádat/bútorodat. Elméletben így azonos a sebesség és nem is kellene előzni, de a gyakorlat nem ilyen egyszerű. A különbözően kalibrált műszerektől elkezdve a gumik méretén és kopottságán át rengeteg tényező befolyásolja kis mértékben a valós végsebességet, a eltérés akár 3 km/h is lehet. Ez nem tűnik soknak, de ha ezt 10 órányi vezetésre vetítjük, akkor 30 kilométerrel kevesebbet tudnak megtenni a sofőrök, aminek a kiesése akár egy teljes napnyi csúszást is jelenthet, ha mondjuk nem érnek oda a raktár zárásáig lerakni az árut miatta.Itt épp egy szabálytalan előzés "elszenvedője" vagyok: idegeskedhetnék, de min változtatna?
Mivel direkt vadásztam egy ilyen előzésre, a kamera és a stopper is be volt készítve: 1 perc és 47 másodperc telt el az előzés megkezdésétől a befejezéséig. Tényleg annyira sok idő ez?
Ha 130 km/h sebességgel közlekedő autósként az elejétől a végéig "feltartanak", akkor szinte pontosan fél perccel érsz később a lehajtódhoz.
Mindezt ráadásul be is hozhatod, ha az elkövetkező negyed órában 130-ról büntetlenül 134-re emeled a sebességedet, ellenben a kamionos nem tudja ugyanezt megtenni, akkor sem, ha akarja. Ráadásul míg a kamion mögött 90-nel haladsz, lényegesen kevesebbet is fogyaszt az autód, de ez gondolom úgysem érdekel, végülis csak 500 forint egy liter üzemanyag. Ami viszont fontosabb: autósként lényegében nem tehetsz ez ellen semmit, a legjobb, ha türelmesen megvárod az előzést, aztán fél perccel később érsz oda, ahová mész. Még az sem kizárt, hogy az autópályáról lehajtva az első kereszteződésben ugyanaz a 40 másodpercig tartó piros lámpa fogna meg. Tényleg megéri ezen idegeskedni? A kamionosoknak pedig azt javaslom, hogy - amennyiben ilyesmire kényszerülnek - addig várjanak a manőverrel, amíg éppen nincs a közvetlen környezetükben autó. Valószínűleg úgy is utol fog érni titeket valaki, de legalább kevesebb ideig tartjátok fel, így kevesebbet kell várnia. Tudom, hogy te épp dolgozol, de ettől még nincs kizárva, hogy az autós is. Összességében megoldás mindenkinek, ha egy kicsit körültekintőbben és türelmesebben viszonyulunk a másikhoz.3. Mi az a holttér, és miért kéne tudnod erről?
A Franciaországban kötelező holttérmatrica egy kamion oldalán: arra figyelmeztet, hogy amennyiben el tudod olvasni, rossz helyen vagy
A holttér ábrán és a valóságban: hihetetlennek tűnhet, de egy szabályos és kényelmes üléspozícióból egyetlen gyerek sem látszik a második képen látható teherautó fülkéjéből
Éppen ezért sem a kamion mögött, sem pedig mellette nem érdemes tartósan haladni, legfeljebb akkor, ha megbizonyosodtunk róla, hogy a sofőr folyamatosan lát, de legalább már korábban észrevett minket és tud rólunk, hogy ott vagyunk.
Erre egy jó trükk a "szemkontaktus" keresése: ha látod a tükröt, esetleg benne a kamionsofőr arcát is, akkor biztosan van esélye észrevenni. Ha nem látod még a tükröket sem, akkor valószínűleg rossz helyen vagy, főleg, hogy egy ilyen kamion súlya akár a 40 tonnát is elérheti, tehát húszszor olyan nehéz, mint egy nagyobb SUV. Értsd: ha rámegy a Vitarádra, akkor nem biztos, hogy kiszállsz belőle, úgy pedig hiába van szabály szerint igazad. Természetesen itt is fontos, hogy nem csak az autósoknak kell figyelni, a kamionosoknak is meg kell tenniük mindent azért, hogy ne veszélyeztessék a kisebbeket.4. Mit keresnek a teherautók a városban?
Több dobozos kishaszon is járt mostanában nálunk, és bár a városban ezek praktikusabbak a hatalmas kamionoknál, néha több a cucc, mint amennyit ezek a "játékautók" vinni tudnak: így kerül egy-egy nagyobb teherautó a szúk, belvárosi utcákra
Az említett sztori helyszíne hetekkel később: épp négy autó parkol a várakozni tilosban, ebből kettő több mint fél órája áll ott bezárva
A tábla egyértelműen jelzi, hogy ez az áruszállító teherautó helye, ha most érkezne az utánpótlás, akkor bizony percekre megállna a forgalom az utcában. Kinek a hibája lenne?
5. A kamionosok közt is van, aki túlmegy minden határon
Kamionbaleset: az M0 egyik csomópontjában borult fel a szabálytalanul közlekedő kamion (Fotó: Youtube.com/Fővárosi katasztrófavédelem_HIVATALOS)
Én annak a híve vagyok, hogy aki nem ártott aránytalan mértékben senkinek, azt békén kell hagyni, és csak azokat szabad utálni, akik az utakon mások életével játszanak: függetlenül attól, hogy azt egy kamionnal, egy ML Mercivel, vagy egy öreg Suzuki Swifttel teszik.
Egy biztos, még ilyen esetekben sem éri meg olyan csatározásokba belemenni, mint amilyenről pár hónapja számoltunk be: a nézeteltérésből büntetőfékezés lett, abból pedig vérremenő harc az autópályán egy Fiat Qubo és egy nyerges kamion közt. Mondanom sem kell, hogy nem célszerű követni a példát, hiszen az egyik fél az életével, a másik a megélhetésével és a szabadságával játszik. Egy kis türelemmel, netán jóindulattal elkerülhető lett volna ez az eset is.Ha találkoznak a járművek, a kamion lesz erősebb: éppen ezért kell a C-s jogsival rendelkezőnek okosabbnak lennie, és nem belökni a támadó autóst a rekettyésbe (Fotó: Youtube.com/Samsun ve Haber)
6. Az együttélés megkönnyítésének lehetséges módjai
Lehet tehát még száz, akár ezer cikket is írni, amiben ujjal mutogatunk, és szidjuk a kamionosokat (vagy buszosokat, BMW-seket, Teslásokat, stb), de minek? Ezek az anyagok legfeljebb arra jók, hogy rontsunk a helyzeten. Összességében igaz a társadalomban, hogy rá vagyunk szorulva egymásra. Amíg valaki elvégzi a rábízott munkát, addig nincs olyan, hogy az egyik "alkatrész" kevésbé fontos része a szerkezetnek, mint a másik. Ugyanígy van ez a közlekedésben is, mindenkinek figyelnie kell a többiekre, de emellett azt is garantálnia kell, hogy a saját munkáját elvégezze. A lényeg az arányosság, amihez elengedhetetlen a másik szemszögének a megismerése; tehát, ha pl. tudjuk, hogy kinek mennyi veszteséggel jár az a másfél perc, ki mit lát onnan, ahol ül, és ki miért zárja el a forgalom útját.
Utálni egy kamionost, mert a bolt előtt torlaszt játszik a rakodás idejére, vagy mert az előzésével lassításra "kényszerített" az autópályán olyan, mintha botrányoznál, mert két órán át nincs víz, amíg javítják a csöveket a lakásodban.
Mindemellett emberek vagyunk, és hibázhatunk is: ahogy személyautósként sem a kamionost szándékosan szívatva vágsz be a nyerges elé, hogy utolsó pillanatban kimenj a lehajtón, úgy lehet, hogy ő is csak azért van útban neked, mert nem vett észre.Egy személyautó aprócska egy kamionhoz képest. Amikor megálltam, hogy lefotózzam a Renault Kangoo-t a nyergessel, jobb híján kézzel-lábbal kértem engedélyt a parkolóban épp főzni készülő török kamionostól, a végére viszont még az üveges üdítőm kibontásához is ő adott sörnyitót - miért nem lehet így állni egymáshoz az utakon is?
Azért itt alapvető koncepcióhiány van ha minden így folytatódik.
Az Autópályák azért vannak tele kamionokkal mert az ország egy átjáróház, ha sem az indulóország meg a célország nem Mo-on van felmerül a kérdés mit keresnek itt azok a kamionok, persze nem volt jó mikor vasúton szállították őket. (valakinek a zsebét tömik az autópályát lehasználó kamionok pályahasználati díjai)
Ott a pont.
T. „uraink” a 10. emeletről lesz.rják mind a környezetet, mind a többieket, csak a számla (valamelyik déltenderi vagy svájci) dagadjon.
Ilyen sajnos ez az ország szép lassan el is tűnik a térképről, az a szomorú, hogy még akkor is csak az önös érdekek döntenek.
Nagy élvezet ezek mögött 130-ról befékezni 90-re emelkedő előtt úgy hogy szabálytalanul előznek.
Arról nem is beszélve hogy a balkáni, ká európai, kis ázsiai sofőrök és sok magyar valahogy elfelejti erre felénk a Kresz-t is.
Kicsit el kellene felejteni a nagyképűséget is hogy én vagyok a nagyobb:
https://www.youtube.com/watch?v=xZMxxz6PwNg&ab_channel=112Press
„Nézzük, hogy mit jelent ez a személyautósra nézve: 3 km/h különbség esetén másfél percnyi „úttorlaszt”.
Ha 130 km/h sebességgel közlekedő autósként az elejétől a végéig „feltartanak”, akkor szinte pontosan fél perccel érsz később a lehajtódhoz.
Mindezt ráadásul be is hozhatod, ha az elkövetkező negyed órában 130-ról büntetlenül 134-re emeled a sebességedet, ellenben a kamionos nem tudja ugyanezt megtenni, akkor sem, ha akarja.”
Múltkor az M5-ösön egy szerb rajtszámú kamion 6-7 másikat előzött végig, így nem másfél percig tartott fel minket, hanem jóval tovább. Ez már a trambulinról medencébe vizelés minősített esete. Az előzés közben vissza tudott volna húzódni két teher közé, mert lett volna hely.
Igen,az M5-ön én is sűrűn tapasztalok ilyeneket.A román,bolgár kamionosok is sűrűn előzgetnek.Érdekes hogy törököt még egyet sem láttam.
Az autopályák pontossan erre letek épitve. Ha vasúton menne az összes külföldi átmenöforgalom ku..va sok időt veszitenének és csak halkan jegyzem meg hogy ausztriában is megy magyar kamion ami csak átmegy rajta.+ ami magyar közúton megy az fizet nem keveset (útdijat) ha véletlenül tankol is akkor az még adót is fizet.Stb..stb..stb. Az már egy másik probléma hogy a gépkocsivezetöi szakma felhigult és televan amatörökkel és idiotákkal.