A Brand Finance Auto 100 rangsor idei toplistásai logikusan mind jól ismert nevek a piacon
A Brand Finance a világ első számú független, márkaértékkel foglalkozó tanácsadó szervezete. Idén is összeállították a világ legértékesebb autógyártóinak listáját. A szervezet 2013 óta minden évben közzéteszi az aktuális 100-as rangsort. Ehhez azt az elméleti lehetőséget vizsgálják meg, vajon mekkora összeget volna hajlandó az adott vállalat fizetni a kérdéses márka használati jogaiért, amennyiben nem birtokolta volna azokat. Ehhez először megállapítják a márkaerő-indexet, ez főként a márka érzelmi erejéből, pénzügyi teljesítőképességéből és annak fenntarthatóságából áll össze, majd a piaci ágazat jellemző licenszdíj-tartományát. Ezen tényezők alapján már kiszámolható az adott márka elméleti, százalékos licenszértéke. Erre jön rá az anyavállalat márkához köthető bevételeinek százalékos értéke, a korábbi bevételek, a gazdasági növekedés mértéke, valamint egyéb elemzések: így határozzák meg a márka várható bevételeinek mértékét. Mindezt a százalékos licenszértékkel összevetve jön ki a márka használati jogának az adott évre vetített, nettó értéke, amely alapján a
Brand Finance Auto 100 rangsor már 2013 óta minden évben elkészül.
Az eredmények alakulása jól mutatja a világgazdasági változókat is, a koronavíruson túl például a VW dízelbotránya is jól kivehető az adatokból
A Toyota három évnyi második hely után ismét, összesen hatodik alkalommal lett első; sikerét többek között annak köszönheti, hogy versenytársainál tudatosabban kezelte a koronavírus-járvány hatásait. A Mercedes visszaesése a márka 2018-ban, 2019-ben és 2020-ban stabilan tartott első helyébe került, a Volkswagen pedig összesen ötödik alkalommal lett bronzérmes.
„Napjaink rendkívül súlyos gazdasági környezetében a Toyota jobban teljesít versenytársainál. A japán autóipar viszonylag stabilan vészelte át a koronavírus-járvány globális hatásait. A Toyota fennállásának 75 éve alatt egy szövőszékgyár melléküzemágából a világ egyik leginkább nagyra becsült, leghitelesebb autóipari márkájává nőtt. A vállalat többek között termékei kiváló minőségének, akadályokat nem ismerő kreativitásának és innovatív szellemiségének köszönheti felemelkedését.” – emelte ki Alex Haigh, a Brand Finance márkaértékelési igazgatója a Toyota első helyére reagálva.