Hasonló méret, hasonló hajtáslánc, hasonló ár, arcra mégis nagyon különböző a Ford Kuga és Toyota RAV4. Ezúttal mindkettőt "öntöltő" hibridként teszteltük
Plug-in Hybrid változatával már tavaly óta kapható az aktuális Ford Kuga, de amellett, hogy benzines és dízel is van belőle (lágy hibridként), idén az "öntöltő" is befutott még a kínálatába. A kategória etalonja nyilván a világ legnagyobb példányszámban eladott szabadidő-autójának számító Toyota RAV4, ami ma már zömében hibridként fut. Hogy a Toyota megkerülhetetlen a hibridek terén, azt jelzi az is, hogy a Ford gyakorlatilag az ő hajtáslánc-elvüket vette át, persze különbségek azért bőven adódnak. Kívülről és utasterükkel például teljesen eltérők a tesztautók, vagyis a Kuga és a RAV4, de a lemezek alatt is találunk azért különbséget bőséggel.
Nagyobbnak tűnik a RAV4, pedig a Kuga hosszabb és szélesebb, csak egy hajszálnyit alacsonyabb
Mindketten 2,5 literes, de eltérő motort hordanak orrukban
Elvében azonos csak a két benzinmotor, azaz szívó benzinesek és Atkinson ciklusúak. Mindössze 1 köbcenti lökettérfogat-eltérésük nem mérési hiba, a két egység teljesen különböző, a Toyotáé hosszabb löketű és nagyobb teljesítményű. A villanymotorok kapcsán más a sorrend, a Ford 125, a Toyota 120 lóerőset ad, persze rendszerteljesítmény kapcsán ismét a Toyota győzedelmeskedik, 218 lóerőt állít szembe 190-nel, ami jelentős különbség. A villanymotor mindkét modellnél az e-CVT osztóműben kapott helyet, de alapvető eltérés, hogy ha összkerékhajtást is szeretnénk, a Ford 700 ezer forintos felárral egy elektronikusan vezérelt mechanikus rendszert kínál, a Toyota pedig 800 ezer forintért egy 54 lóerős, 121 Nm nyomatékú hátsó villanymotort, azaz mechanikus kapcsolat nélküli összkerékhajtást, ami a mozgási energia hasznosításában, azaz a villanymotorokat tápláló akkumulátor töltésében is hasznos. Eltérőek az akkumulátorok is, a RAV4 a Priusokban sokat bizonyított NiMH rendszerűt alkalmazza még, a Ford már lítium-ionosat, a gyakorlatban azonban nemigen érezhető ennek kapcsán különbség.
A Kuga Vignale és a RAV4 Selection is 18 colos felniket kap, utóbbi a fekete tetejével harmonizáló színben
Ami viszont érezhető, az a 190 vs. 218 lóerős rendszerteljesítmény, a RAV4 érezhetően élénkebben mozog, katalógus szerint is kereken 1 másodperccel jobban gyorsul 100-ra, de minden esetben jobb a gázreakció. Sőt, az egész autó sokkal sportosabb vezethetőségű. Bár a RAV4 a magasabb - kőkemény 0,5 centivel - üléspozíciója alacsonyabb, a műfajhoz mérten a RAV4 sokkal inkább driver's car, míg a Kuga inkább csak egy kellemes közlekedési eszköz. Ez persze leginkább csak akkor tűnik fel, ha a két autót egymás után próbáljuk, a Kuga is nagyon kellemes, jól dolgozik benne a hibridrendszer, alapvetően csendes, csak a RAV4 még jobb, kormányzása is több visszajelzést adó.
Kereken 1 másodperccel jobb a RAV4 0-100-as sprintje
Formájával nagyobbnak, macsósabbnak tűnik a RAV4, pedig csak a már említett magasságával növi túl a Kugát. Viszont jelentősebb túlnyúlásaival, kiegyenesített kerékjárati íveivel sokkal inkább terepjárós, mint a kerekded Kuga. Mivel mindkét tesztautó igen gazdag ellátmánnyal, a Kuga a Vignale csúcsverzióval, a RAV4 Selection kivitelben érkezett a tesztre, mindkettejüknél elektronika emeli a csomagtérajtót, igaz egyikben sem túl gyorsan. A Kuga Vignale ugyebár a tényleg exkluzív vonal lenne, ezt mutatja a csomagtérajtajára és első sárvédőire, valamint a Windsor bőr kárpitos ülésekre helyezett Vignale felirat is. Ugyanakkor a Selection kivitelű, kék cérnával varrott bőrüléses RAV4 csöppet sem tűnik szerényebbnek nála. Belterének formavilága egyszerűbb, de maga a minőség csöppet sem rosszabb, sőt. Ha az ajtókárpitokat vetjük össze, már elöl is jobb a RAV4, majd a hátsókkal egyértelműen győzedelmeskedik.
Mindkét autóban automata, egy érintésre végigfutó az összes elektromos ablak, a RAV4 ajtóbehúzója (jobbra) jobban kézre áll
Hátul a Kuga kemény műanyag ajtókárpitot (balra), a RAV4 (jobbra) puha bőrözöttet ad
Bár lomhább a Kuga, mint a RAV4, ereje nem kevés, végsebessége pedig érezhetően nagyobb, ugyanis nincs korlátozva
A nagyobb belső szélesség és a helytakarékosabb középkonzol is több helyet hagy a térdeknek a RAV4-ben. A teljesen digitális műszerblokk a Kugában sokkal látványosabb, mint a RAV4 hagyományosabbja
A RAV4-ben nem csak az üléspozíció jobb, az ülések tartása is, még úgy is, hogy a Kuga első ülőlapjai hajszálnyit hosszabbak, ellenben Vignale-hagyomány szerint gyakorlatilag oldaltartás nélküliek. Hátul szerényebbek a különbségek, mindkét modellben kapunk támlaállítási lehetőséget és légbeömlőket is, a Kugában a szélső helyekre fűtést is. Egységesen hatalmasak a lábterek, minimális többlettel a Kugáé a jobb, amit a Ford alighanem joggal hirdet kategóriabajnokként. Csomagtér tekintetében viszont nagyot előz a Toyota, alaphelyzetben és ülésdöntéssel is érezhetően hosszabb és főként magasabb rakteret kínál, így nála 580 literes az alapméret, míg a Kugában 411, ami az ülésvariával toldható ugyan teljes támladöntés nélkül is 581-re, de úgy kevéssé fognak kényelmesen utazni a hátsó utasok.
Bár elöl hosszabb ülőlapokat ad a Kuga, csekélyebb oldaltámaszú ülései nem tartanak annyira, mint a RAV4-esé, a hátsó lábtér hajszálnyit itt a jobb
A RAV4 Selection ülései középen szövetborításúak, ami talán jobb is még, mint a teljes bőrözés, összességében itt jobb komfort és a térérzet is
A Kuga csomagtere (balra) sem kicsi, de a RAV4 (jobbra) még nagyobbat ad. Mindkettőben küszöbmentes a nyílás
Szóval a RAV4 tágasabb és élénkebb, de a hibrideknél sok vásárló számára kardinális kérdés a fogyasztás is, ami kapcsán a WLTP érték nagyon-nagyon hasonló, ezért aztán kíváncsiak voltunk, mit fognak tudni akkor, ha elvisszük őket egy közös körre. Annak érdekében, hogy kizárjuk a sofőrkülönbségeket, azon túl, hogy a tesztet hasonló vezetési stílussal hajtottuk végre, a kör felénél cseréltünk. Végül meglepően hasonló fogyasztási értékeket kaptunk: a Kuga, 5,7, a RAV4 5,6 l/100 km fogyasztást mutatott. Fontos infó, hogy mindezt úgy, hogy mindkét autóval mentünk 130 km/órával autópályán, a dinamikus fotózások is megizzasztották az autókat, szóval ennél simán lehet kedvezőbbet is elérni, ugyanakkor a dinamikai értékeket, a méreteket és a tömegeket figyelembe véve ezek szenzációsan jó értékek. Ne feledjük, mindkét autón 18 colos kerekek voltak, SUV létükre persze ezekkel is jó csillapítást adnak.
A Ford kijelzője érezhetően jobb felbontású, menürendszerével is modernebb, a Toyotáé viszont tud magyarul, s fizikai gombjaival, tekerőivel bár kicsit oldschool, valójában logikusan kezelhető
Ha a költségeket nézzük, a Kuga FHEV Vignale olcsóbb, mint a RAV4 Selection. Ám érdemes összevetni a felszereltségüket, ugyanis a RAV4 nem csak nagyobb teljesítményt és jobb menetdinamikát, hanem jobb technikai ellátmányt is ad. Nem csak hozzá, az összes RAV4-hez alapáras az aktív sávtartó és a távolságtartós tempomat, míg ezekért a Fordnál még a Vignale esetén is külön kell fizetni. Így aztán, ha azonos ellátmányt áhítunk, már nem a Ford lesz az olcsóbb, legalábbis listaáron. A végső ügyfélár már sok dolog függvénye, mindkét márkánál léteznek - ilyen árszintek mellett - milliós kedvezmények, így nehéz ítéletet mondani. Az viszont biztos, hogy a RAV4 erősebb, fürgébb, mégis takarékosabb, csomagtere érezhetően tágasabb. Viszont "japánautóbb", a Ford full digitális műszerblokkja és jobb felbontású, igaz magyarul nem tudó kijelzője naprakészebb, modernebb hatású, viszont én például annak a tekerős váltó előválasztóját messze nem szeretem annyira, mint a Toyota hagyományosát, ami persze még mindig nem olyan frankó, mint a Prius-féle joystick.
A Ford a csúcsfelszereltségre, a Toyota a hajtásra büszke, joggal
Ezek persze már ízlésbeli különbségek, mindkét SUV jó választás hibridként, városi, országúti távokon étvágyuk 4 liter alá is bevihető, ugyanakkor autópályán is jól használhatók, reálisan simán hoznak dízeles, akár 900-1000 kilométeres hatótávot. Én tuti inkább a Toyotát választanám, de simán lehet olyan környezet és leginkább ajánlat, amivel a Ford kerül ki győztesen. Aki ilyesmi SUV-t venne, próbálja ki őket és kérjen egy ajánlatot, rosszul egyikkel sem fog járni.
Mindkettő jó, a kettő közül azonban érezhetően jobb a RAV4, az összkerékhajtás opciójával vontatási kapacitásával is utoléri az abból alapból többet bíró Kugát
Gondolom, ez magától értetődik. Természetesen toyota, hogy legyen miröl vitatkozni.
Röhej… már maga az összehasonlítás is sértő a Toyota felé, hogy nem egy méltó „ellenfelet” valasztottak neki, hanem egy ilyen hulladék fordot.
A Ford márka egy hulladék.
Az összes nyavajájával, a vizesedő, önmagát rothasztó alváz burkolatával(mondeo) , a kigyulladó, 20x visszahívott ecoboost motorjaival, úgy ahogy van, egy kbszott nagy nulla a márka.
Pont Mustangot akartam venni, de a kommented hatására egyből elvetettem 😀
A Hyundai Tucson öntöltősével kéne összehasonlítani, hogy a trónkövetelő versenyben van-e a RAV4-el szemben? Két fullos verziót összeereszteni..ez a Ford nem volt esélyes.