Ismét három népszerű márka emblémáit jártuk körül
Egy prémiummárka és két „népautó” a következő az emblémák evolúcióját bemutató sorozatban, miután legutóbb a világ
keleti felén jártunk. Az Audinál már eleve a márka története, kialakulása is elég kacifántos, a Ford és a Toyota pedig nem csak az autóipar óriásai, de a történelmükben is található néhány mérföldkő, ami megváltoztatta az egész autós világot, avagy a világot az autók által.
Manapság az egymásba fűződő négy karikáról vagy az olimpiai játékok, vagy az Audi jut az emberek eszébe (igaz, az olimpiához öt karika kell - a szerk.). Pedig az Audi négy karikája bizony négy különböző gyártót jelöl, akiknek az egyesüléséből jött létre a ma ismert cég. Persze maga az Audi már régóta létezik, az első emblémájuk 1909-ből ered, hiszen akkor született a márka. A folyóírással felfirkantott, szürke Audi feliratot azonban néhány hónap után leváltották egy modernebbnek szánt logóval. Ezen egy gömbből kiálló 1-es szám látható, alatta pedig háromszögben, avagy egy lefelé mutató nyílba foglalva, kurzív betűkkel az Audi felirat. De még ezt is lecserélték egy éven belül, pontosabban nem is teljesen lecserélték, csak módosítottak az Audi feliraton. Végül ezt a változatot tartották meg 1932-ig, az újabb nagy változásig.
1932-ig ez volt az Audi emblémája
1932-ben aztán egyesült az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer, ekkor foglalták négy karikába ezeknek a gyártóknak a neveit. Az egy külön cikket is megérne, hogy August Horch, hogyan szállt ki a saját nevét viselő márkából, aztán hogyan is született meg tényleg az Audi, majd miért egyesültek. Most maradjunk csak az emblémánál. Szóval 1932-től 1949-ig tartott az a négykarikás korszak, amikor a karikákban ott díszelgett mind a négy márka neve, aztán 1949-ben leegyszerűsítették. A négy karikába már az Auto Union felirat került egy fekete téglalapba ágyazva.
Több márka egyesülése után jelent meg a négy karika
Egészen 1969-ig kellett várni, hogy az Audi név önállóan tűnjön fel. Ekkor már csak a sima négy karika maradt. Ám mellette megjelent a fekete oválban fehér sans-serif betűtípussal felírt Audi név is logóként, amit 1978-ban pirosra cseréltek, és egy fehér szegélyt is kapott, hogy jobban láthatóvá váljon. Újabb nagy változás 1995-ben történt, akkor debütált az az embléma, ami talán a legszebben csillog mind közül. Az ezüst színű, 3D hatású logót csiszolták 2009-ben is. Megnövelték a méretüket, az Audi betűi pedig egyszerűbbé, jobban leolvashatóvá váltak. Végül 2016-ban változott legutóbb, amikor a manapság egyre inkább terjedő minimalista dizájnra váltottak. Eltűnt a 3D hatás, de a négy karika még mindig népszerű.
Így alakult az Audi emblémájának története (kép: logos-world.net)
A Ford egyszerű módját választotta a logója elkészítésének. A gyáralapító nevét hordják orrukon és hátukon az autók. Ám a folyóírás nem Henry Fordtól származik, mint azt sokan hiszik. Egy Childe Harold Wills nevű illető alkotta meg 1907-ben, akivel Ford már gyerekkora óta jó barátságot ápolt. Childe pedig azt a sablonkészletet használta fel, amelyet az apja is a saját üzletük feliratozásához. A szemfülesek egyből feltették magukban a kérdést valószínűleg, hogy akkor miféle emblémát használt a Ford korábban, hiszen a márka története már 1907 előtt elkezdődött, egészen pontosan 1903-ban.
A Ford első emblémáján még a gyártás helye is szerepelt (kép: logos-world.net)
Ám a Wills tervezte logó még nem a kékoválos változat volt. Az csak 1927-ben született meg. Ezután még nyolc alkalommal finomítottak az emblémán, legutóbb 2003-ban. A kék szín egyébként 1912 után tűnt fel először, ekkor egy szárnyas piramison, aztán 1927 után már csak egyszer tértek el az ovális formától bár akkor sem nagyon. Ez 1957-ben történt, az a változat szakított a szabályos ovál körvonallal, ráadásul kicsit a betűk alakján is módosítottak benne. Aztán 1966-ban közel jártak hozzá, hogy mégiscsak lecseréljék az emblémát valami radikálisan másra. Ugyanis Henry Ford II. felbérelte Paul Randet, hogy dolgozzon ki valami alapjaiban újat. Ám amikor elkészült vele, akkor jött rá második Henry Ford, hogy jobb, ha megtartja a hagyományos logót. Így utólag visszatekintve jó döntést hozott.
Egyszer majdnem lecserélték a kék ovált (kép: logos-world.net)
Habár a Toyota története nem nyúlik annyira régre, mint az előző két márkáé, azért a japán autógyár sem ma kezdte bizniszt. Sok más autógyártóhoz hasonlóan ők sem négykerekűek gyártásával indultak. Textilárukat és automata szövőszékeket készítettek még Toyodaként, az alapító neve, Sakichi Toyoda neve után. Ám az autógyártás a fia, Kiichiro Toyoda elnöklése alatt indult. Ugyanis a japán kormány noszogatta őket, hogy fogjanak bele, hiszen a Kína elleni háborúhoz szükségük volt a gépjárművekre. Így Kiichiro Európába utazott, és ott leste el az autógyártás fortélyait, hogy aztán 1935-ben elkezdődjön az első autójuk gyártása.
A ma ismert Toyota logó 1989-ben született (kép: logos-world.net)
Érdekes, hogy egy nyilvános pályázatot hirdettek az embléma megalkotására, ami elsőre egy stilizált gyémánt lett, benne a Toyoda felirattal. Bár már ekkor javasolták többen is, hogy változtassák Toyotára. Ám az autókon többnyire simán a Toyota felirat díszelgett, aminek változását egyetlen képen be lehet mutatni, ez látható fent. A ma ismert embléma az autógyártó részleg 50. évfordulójára készült el (mert az hivatalosan csak 1939-ben alakult). A három oválból kettő egy T betűt formáz, ezt állítólag 5 évig tervezték és csiszolták annak érdekében, hogy aztán a világ összes piacán alkalmazható legyen. Először 1989-ben, egy luxusautón, az első Lexus LS-nek megfelelő Celsioron debütált. Aztán persze ezen is finomítottak azóta többször, de az alapkoncepciója nem változott azóta sem.
Először a Celsioron debütált a mostani embléma
Kellen még dolgozni a cikken mert nagyon kusza, pl a Ford rész úgy kezdődik, mintha kimaradt volna egy (vagy több) fejezet.
Ha már Audi, érdemes ellátogatni a zwickau-i August Horch Múzeumba, ami a teljes Auto Union és a Trabant történetét dolgozza fel (pl van egy szép stand ahol a hatalmas négykarika előtt a négy márka egy egy büszkesége parkol).
Van a Múzeumban sok minden, Horch irodájától egy Art Deco autószalonon át II VH előtti versenylegendákig (pl a 16 hengeres GP szörnyek), aztán a háborús rombolás és a Trabant gyár története (a DKW alapú IFA F9 től a Trabantokon át a DDR lifeystyle-ig, de van pl Duroplast gyártósor és nosztalgia nyaraló ,faház kempingszékkel amit nálunk is sokan ismertek). Külön tetszett hogy volt egy terem ahol a VW csoport összes márkamúzeumát bemutatták ( http://egzostive.com/horch-museum-together/ ), egy csomó új helyet találtam az európai portyázásokhoz (pl Karmann múzeum).
Szerintem az egész VW konszern legjobb múzeuma az August Horch Museum (beleértve az Audi Fórumot és az Autostadt élményparkját is), és nem csak az Auto Union történetét mutatja be, de úgy általában véve nagyon jó keresztmetszete Németország elég viharos 20. századi történetének.
Javítva, köszönöm, hogy szóltál!
Mintha hiányozna a Ford rész eleje.
Javítva, köszönöm, hogy szóltál!
Köszönjük az észrevételeket, a forráskódban volt egy hiba, amiatt nem látszódott a Ford rész eleje.