Brüsszelben 30 km/h sebességhatárt vezettek be

Belgium fővárosában jelentősen korlátozzák a közlekedés sebességét

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Új korlátozást hozott az új év Brüsszelben. A belga fővárosban eddig is rengeteg helyen találkozhatott az autós 30-as táblával, de mostantól ez lesz a norma.

Január elsejétől az 50 kilométer/óra tempót is elfelejthetik a brüsszeliek, illetve pontosabb a megfogalmazás, ha azt mondom, szinte teljesen elfelejthetik. Ugyanis idén már csak 30 km/h a legnagyobb megengedett sebesség a városban, kivéve néhány nagyobb főutat. A brüsszeli régió közlekedési minisztere, Elke van den Brandt szerint a radikális szigorral szeretnék biztonságosabbá és barátságosabbá tenni a várost.

Az általános sebességkorlátozás egy hosszabb távú terv része. 2030-ra szeretnék elérni, hogy Brüsszelben jóval kevesebb autó legyen, ugyanis most a közterek 70 százalékát autók foglalják el.

A mostani lépéssel többek között 50 százalékkal csökken a zajterhelés, hiszen a lassabb autók kisebb zajt keltenek. Természetesen nem az autók száműzése a cél, de mindenképp kevesebbet szeretnének látni belőle a város belső részein. A kevesebb autó mellett viszont több kerékpárost vizionálnak. Pedig most a felmérések szerint a hasonló méretű és hasonló éghajlaton fekvő városokban jóval több kerékpárossal találkozni, mint Brüsszelben. A miértek között a félelmet említi a közlekedési miniszter, ezért is szeretnék biztonságosabbá tenni a közlekedést. A járványügyi lezárások ideje alatt 40 kilométerrel bővítették a kerékpárutak hálózatát, a jövőben pedig megnövelnék az autósok terheit, nagyobb gépjárműadót vezetnének be az autó használatával arányosan.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

7 thoughts on “Brüsszelben 30 km/h sebességhatárt vezettek be

    • 2021.01.03. at 11:08
      Permalink

      Newton meg megeszi az energiamegmaradás törvényeit. Legfeljebb valami nagyon szerencsétlenül áttételezett 3 vagy 4-fokozatú váltóval, ha a sofőr értelmetlen fordulatszámokban bőgeti a motort.

      • 2021.01.03. at 14:07
        Permalink

        Ha alapjáraton járó motorral tolod, simán megeszik több száz litert 100 km-en (kb fél liter per óra, számold ki, hány óra alatt tolod el 100km-re), és az energia mégis megmarad.

  • 2021.01.03. at 16:10
    Permalink

    A belgák tényleg meghülyültek.
    Egy olyan városban ahol az infrastruktúrát évtizedek óta autókra tervezik (pl rengeteg szinte autópálya szintű gyorsforgalmi út halad a város alatt, gyakorlatilag metró helyett).
    Amúgy eddig is extrém módon használták az egyenrangú utakat, így nehéz volt folyamatosan haladni de ez minden józan észt nélkülöz.

  • 2021.01.04. at 14:06
    Permalink

    ennyire hülyék ott a miniszterek? remélem belefulladnak a lassabban közlekedő így több károsanyagot pöfékelő autósokba, a plusz időről nem is beszélve idegileg.
    Miközben majd a politikusok kék villogóval, „bármitmegtehetek rendszámmal” akár busz/keréksávon száguldhatnak amikor és ahogy tetszik.
    Balga Belgák.

  • 2021.01.04. at 14:14
    Permalink

    Gazdag elővárosban remekül elvoltam bringával Belgiumban, de eszem ágában nem volt városban bringázni. Akkor már inkább gyalog. A buszok meg olyanok, hogy ha öt centi hiányzik neki, akkor is átmegy, max. kicsit meghúzza 😀

    Egyébként elvileg tényleg az a helyzet, hogy 60 alatt a sebességtől kevéssé függő súrlódási veszteség túl nagy. Másik oldalról a mai modern motorok (a szívó háromhengeres rizskályhák leginkább) 4-as fokozatban 30-nál elegendően alacsony fogyasztásúak, és valóban rövidebb ideig megy részterhelésen egy komplett úton. De az bonyolítja, hogy a forgalomszervezés nem ideális.

    A legnagyobb mumus a kormány és az ülés között van, a vezetők túlnyomó többsége siet a következő akadályig (tudatos vagy tudattalan gamification), zöldnél meg elalszanak, még ha épp nézik is a lámpát. Magyarán a 30-as maximum alig jelentene veszteséget időben, a szörnyen kellemetlen vánszorgás ellenére. A részterheléses veszteség is nagyobb, ha magasabb sebességre kell gyorsítani, de lássuk be, hogy a sofőrök többsége nem szereti használni a lustító gombot sem. Pedig a fenti rizskályhák még eco-gázreakcióval is túl sokat tudnak a városi forgalomhoz egy kisautóban. A szépen feltöltött turbók „tolása” is illúzió, hasznuk még 600kg teher mellett is alig van. Pl. eleget használtam hathengereseket is, hogy belássam, lényegében akkor van valódi „hasznuk”, amikor német autópályán még 230-ról gyorsulni szeretnék.

    De ott van a maradék >10%, akik belátták, hogy nem kell forgalmi helyzeteket nyomatékból megoldani, indexeléssel is beengedik őket városban, és autópályán sem ragadnak be sehol. Még ha be is ragadnak néhányszor, egy óra alatt max 1 percet veszítenek.

Vélemény, hozzászólás?