Az előzési tilalom és a követési távolság betartását egyaránt ellenőrizték a jelöletlen autós rendőrök az autópályán - a decemberi kísérletből jövőre rendszer lesz
Tavaly év vége óta fut a rendőrség
Pofátlan(TAN)ítás ellenőrzés- és videósorozata, melynek lényege, hogy jelöletlen autókból figyelik, kamerázzák és büntetik a rendőri ellenőrzésről mit sem sejtő sofőröket. Miként arról beszámoltunk, jelöletlen és a már bevetett személyautókhoz hasonlóan kamerákkal felszerelt
kamionnal decemberben dolgoztak először, ám a kreszvaltozas.hu írása szerint a módszer olyannyira bejött, hogy jövőre ebből is rendszert csinálnak.
Az M5-ös autópályán végzett ellenőrzést nevezhetjük egy elképzelés főpróbájának is - írja a kreszvaltozas.hu. Az akcióban 10 rendőr vett részt, ebből egy civil ruhás, aki a kamion vezetőfülkéjében, a sofőr mellett foglalt helyet, és rádión tartotta a kinti egységekkel a kapcsolatot, valamint egy kézi kamerát is üzemeltetett. A többiek ültek a 6 rendőrautóban, amelyből 5 volt hagyományos, matricázott és 1 a civil megjelenésű, de beépített megkülönböztető jelzéssel felszerelt.
A rendőrség egy szállítmányozással foglalkozó partnerének kamionját vetették be az ellenőrzéshez, több kamerával is felszerelték, de egy rendőr kézi kamerával is dolgozott benne
A rejtett ellenőrzést az M5 autópálya Bács-Kiskun megyei szakaszán a Szeged felé tartó irányban kezdték. Az akcióra kijelölt szakaszon 4 pihenőhely található, ahová várakozó helyzetet vett fel 1-1 rendőr, parkolónként egy fényhidas szolgálati kocsival. A kamion felhajtott az autópályára és mikor a fedélzetén utazó civil öltözetben lévő rendőr észlelte a szabálysértést, akkor rádión jelzett a civil jellegű szolgálati kocsiban ülő kollégájának. A riasztásig a jelöletlen rendőrautó 300-400 méterrel lemaradva az álca-kamion mögött haladt. A civil autóban 2 rendőr ült, a jármű vezetője, valamint a Fáma III lézeres sebességmérő készülék kezelője. A szabálytalan járművet az újabb felvétel készítést követően ez a kocsi vezette ki a legközelebbi parkolóba (videófelvétel az álca-kamionból is készült a szabályszegőkről), ahol átadta az ott lévő egyenruhás rendőrnek. A pihenőhelyen addig várakozó kolléga intézkedett, amelyhez az összes információt a kamionban lévő civil ruhás rendőrtől kapott meg. Az ötödik cirkáló szolgálati kocsi 3 fő rendőrrel az intézkedő rendőrhöz ment megerősítőnek, valamint további dokumentálónak.
A kamionosok leggyakoribb autópályás szabálysértése alighanem az előzési tilalom megszegése
Az M5 autópálya 114+000 méterszelvénynél átment a csapat a bal pályatestre, tehát a Szeged-Budapest irányba. A szolgálati kocsikkal szintén átálltak a bal pálya szintén 4 pihenőjéhez. Majd ezen a szakaszon is végrehajtották az ellenőrzést a fenti metódus szerint. A rejtett ellenőrzés másfél órán át tartott, ha beleszámoljuk az eligazítást és a beszámoltatást, akkor 2 órát igényelt. Az akcióban három járműszerelvényt értek szabálytalankodáson, kettő az előzési tilalmat szegte meg, egy pedig nem tartotta be a követési távolságot, mind külföldiek voltak, 2 román és 1 bolgár. Ezek a szabálysértések 5000-50 000 Ft közötti helyszíni bírsággal sújthatóak, mindegyikük 30 ezer forintos helyszínen kiszabott bírságot kaptak, amit a sofőrök a helyszínen POS terminálon be is fizettek.
Az akció idejében az M5 autópályán gyér volt a forgalom, tehát a másfél órára jutó három intézkedés elfogadható mennyiség. Az álca-kamionos módszert a gyorspróba alapján hatékonynak ítélték meg a rendőrök, így a tervek szerint januártól havi két alkalommal, minimum 4 óra időtartamban megismétlik, ahogyan a jelöletlen személyautós rendőri ellenőrzésekre is számítani kell a továbbiakban is.