Kifejezetten kompakt lett az akkumulátor a pilóta és a benzinmotor között
Komolyan veszik a franciák a hibrid és elektromos autókkal való profi versenyzést, a DS például a Forma-E-ben remekel, a Peugeot pedig Le Mans-ba készül. Nem is akárhogy, egyből a legújabb, Le Mans Hypercar (LMH) kategóriában mérettetik meg magukat, a pehelykönnyű karosszéria alatt a Peugeot Hybrid4 500kW nevű hajtáslánc dolgozik majd, 680 lóerős teljesítménnyel. Az igazi érdekesség persze a hibrid technológia, kíváncsian várjuk, hogyan áll majd helyt az újfajta meghajtás egy olyan embert és autót próbáló versenyen, mint a Le Mans-i 24 órás hosszútávú verseny.
Bonyolult a rendszer, de nagy teljesítményt ígér
A Peugeot és a Total közös fejlesztésében készült hajtáslánc egy benzines motor és egy akkumulátor teljesítményét kombinálja. Előbbi 2,6 literes, biturbó V6-os, utóbbi pedig kifejezetten nagy energiasűrűségű, 900 V-os. Ilyenkor szokás megemlíteni az aksi kapacitását vagy az emissziómentes táv hosszát, csakhogy egy versenyautó esetében nem ez a releváns: a lényeg, hogy minél gyorsabban kell leadnia és felvennie az energiát. Emellett persze illene bírnia is a 24 órányi folyamatos igénybevételt, ráadásul hálózati utántöltés nélkül - a tervek szerint azonban ezzel sem lesz gond, a rajtkor teljesen feltöltött akkumulátor a verseny végéig tudja támogatni a benzinmotort, hiszen utóbbi sok fékenergiát táplál bele lassításkor.
A hosszútávú versenyek legerősebb kategóriájában indul a Peugeot
Ez utóbbi művelet azonban szigorúan szabályozva van (maximum 200 kW-os töltés engedélyezett), csakúgy, mint a hibrid rendszer használatának többi részlete. Érdekes módon gyorsításkor nem engedélyezett a villanymotor használata, 120 km/h-ig csak a belsőégésű motor hajthat. Efölött viszont beindul a generátor, amibe egy reduktor és egy inverter juttatja el az energiát, így egyik pillanatról a másikra hátsókerékhajtásúból összkerékhajtásúvá válik a hiperautó. Ha mégis lemerülne az aksi, akkor csak a hátsó tengely hajt a belsőégésű erőforrás által, ami viszont önmagában is tudja az 500 kW-os teljesítményt. A villanymotorral együtt a kombinált erő sokkal nagyobb, a szabályok viszont csak 500 kW használatát engedélyezik bármely pillanatban (kivéve az egyenesek végén, ekkor 3%-kal túl lehet lépni a korlátot), egy számítógép vezérli, hogyan osztozkodhat ezen a két erőforrás. A hajtáslánc, illetve főleg az akkumulátor tömegét nem tudjuk, mindenesetre ránézésre igen kompaktnak tűnik a telep, a pilóta és a V6-os közé is befér. 2021 elején kezdik az éles, valódi teszteket, a Peugeot és a Total pedig szeretné a versenyekben szerzett tapasztalataikat később utcai termékeikben is kamatoztatni.