Henry Ford talán már hasonlóan forgott a sírjában az elmúlt években, mint kurbli a T-Modell orrában, hiszen a kvázi semmiből érkezett Tesla gyakorlatilag magáévá tette a villanyautók piacát, s talán a villanyautó fogalmát is az Egyesült Államokban, míg a Ford az előző generációs Focuson kívül gyakorlatilag nem tudott még másik villanyautót felmutatni. Sokan ekézik, hogy az milyen volt, de 34 kWh-s akkumulátorával azért csak hozott norma szerint is 225 kilométeres hatótávot, én pedig simán kihoztam belőle 240-et is Európa körbeautózása során a 2017-es e-Tour Europe versenyen, és még vezetni is egész jó volt! Na igen, a vezethetőség, azt azért ügyesen ragadta magához a Ford az első Focus óta, s a Mustanggal az olcsó sportautók kategóriáját is, már bő fél évszázada, de az aktuális generációjával Európában is. Mindezek után pedig csöppet sem meglepő, hogy első önálló villanyautójuk is Mustang, Mustang Mach-E ami egyszerre sportos, egyszerre divatos szabadidő-autó.
Ford Mustang Mach-E - méretek
Hosszúság [mm]
Szélesség [mm]
Magasság [mm]
Tengelytáv [mm]
Csomagtér [l]
4713
1881
1625
2984
402-1420
Hirdetés
Tipikusan Mustang hátsó lámpákat hord az elektromos SUV Mach-E, a GT 19 colos alufelniket kap, a többi verzió 17 colosakat
A SUV műfaj nem csupán azért szerencsés villanyautó-alap, mert ma a vevők legjelentősebb része (bő harmada) szabadidő-autót szeretne, hanem azért is, mert aljában gond nélkül elférnek az akkumulátorok. A sajtóanyag szerint "A Mustang Mach-E immár a tisztán elektromos hajtású autóra vágyó vásárlók számára is megadhatja azt a szabadságot, teljesítményt és ikonikus karaktert, ami eddig a világ legkelendőbb sportkocsijának sajátja volt." A Mustang Mach-E GT ráadásul jobban megy, mint a sima Mustang GT. Naná, hiszen 487 lóerős teljesítménye, de főként 860 newtonméteres nyomatéka is sokkalta nagyobb! Ráadásul a jobb verziók (első és hátsó villanymotorral) összkerékhajtásúak, a GT csúcsverzió is, ami 3,7 másodperces 100-as sprinttel és 200 km/órás végsebességgel büszkélkedhet. Mindegyik Mach-E hátra súlyozott hajtású, azaz hátsó villanymotorja erősebb, a belépő pedig csakis hátul hajt, 269-294 lóerővel, akarom mondani 198-216 kW-tal és mindenképp 430 Nm nyomatékkal.
Az oldaldomborításokban az aktuális Focus vonásai is felismerhetőek, a futómű elöl-hátul független, de az európai utakra hangolt, a magas tempójú német autópályákra is
A villanymotorok nyugalmi helyzetből 0,5 másodperc alatt elérik csúcsnyomatékukat, így már az alapverzió is 6,1 (a növelt kapacitású akkumulátoros verzió esetén 6,2) másodperces 100-as sprintet tud, végsebessége 180 km/h. Az alap akkumulátor 288 cellás és nettó 68 kWh kapacitású - Standard Range néven, míg az Extender Range 376 cellás, nettó 88 kWh kapacitásút kap, a hatótávok 440 és 610 (!) kilométeresek. Az összkerékhajtású és nagyobbik akkus verzió már 258 kW/351 lóerő teljesítményű, 580 Nm nyomatékot mozgósító és 5,1 másodperces 100-as sprintet tudó, felette már csak a GT áll, illetve gyorsulásban alatta. Mindegyik Mach-E esetén alapáras a 7,4 kW-os egyfázisú és a 11 kW-os 3 fázisú tölthetőség, míg a DC villámtöltés a Standard Range verziók esetén 115, az Extended Range esetén 150 kW-os. Utóbbival óránként több mint 100 kilométernyi hatótáv táplálható a 8 év/160 000 kilométeres garanciával adódott, folyadékhűtésű (télen fűtésű) lítium-ion akkumulátorba.
Hirdetés
Ford Mustang Mach-E - műszaki adatok
Rear-Wheel Drive (RWD)
All-Whell Drive (AWD)
First Edition
GT
Akku-kapacitás/hatótáv [kWh/km]
Standard Range: 68/440, Extended Range: 88/610
Standard Range: 68/400, Extended Range: 88/540
Extended Range: 88/540
Extended Range: 88/490
Teljesítmény [kW/LE]
Standard Range: 198/269, Extended Range: 216/294
Standard Range: 198/269, Extended Range: 258/351
Extended Range: 258/351
Extended Range: 358/487
Nyomaték [Nm]
430
580
580
860
Gyorsulás (0-100 km/h)
SR: 6,1, ER: 6,2
SR: 5,6, ER: 6,1
5,1
3,7
Végsebesség [km/h]
180
180
180
200
Saját tömeg [kg]
SR: 1969, ER: 2085
SR: 2063, ER: 2182
2182
2273
Vontatási kapacitás [kg]
750
Laptopnyi méretű, 15,5 colos képátlójú a középső érintőképernyő
A Ford persze nagyon jól tudja, hogy a vevőknek nem csak hatótáv és menetdinamika, használhatóság is kell, ezért egyrészt mindegyik verzió 750 kilogrammos vontatási kapacitással rendelkezik, másrészt az ötüléses utastér mögött tisztességes, 402-1420 literes a csomagtér, s előre is jutott egy 81 literes, slaggal is mosható tároló, ami kiváló a sajnos sokszor koszos töltőkábelek tárolására is. De van itt még más is: nagyon komoly elektronikai rendszer. Tesla-módra hatalmas és állított formátumú, 15,5 colos érintőkijelző került középre, de a valódi autókat idézve egy gusztusos, szélesvásznas (10,2 colos) színes kijelző jutott a sofőr elé is. És itt kezdődnek el a finomságok: teslásan lesz over-the-air szoftverfrissítés, telefonos nyitás (ha az lemerülne, a B-oszlopon biztonsági kódot írhatunk be a bejutáshoz, az érintőképernyőn egy másikat az indításhoz), a panorámatető télen több, nyáron kevesebb hőt enged az utastérbe, az autó személyre szabása pedig már a megrendelést követően elkezdődhet a személyes fiók létrehozásával, hogy az átvételkor már úgy ülhessünk be autónkba, hogy az személyes beállításainkat betöltötte, honnan máshonnan, hát a felhőből, s természetesen autónként több személy is felvehető.
Hirdetés
Alapáras a vezeték nélküli telefontöltő, ahogyan a műszerfal vonásai, úgy az irányváltó forgókapcsolója is Focus, Kuga rokonságot mutat, a Mach-E náluk persze nagyobb autó
Beállítható a munkába járás időpontja, amihez az autó természetesen utat kalkulál és szükség szerint figyelmeztet a töltésre, vagy épp a dugóra, az időjárási körülményekre. A Ford Pass rendszer segítségével telefonunkról tervezhetünk utakat, nézhetünk töltőállomásokat, de azokat az autó is ajánlhatja. És ahogyan a korai Tesla Model S-ekhez ingyenes töltés járt, úgy az idén és jövőre rendelt Mach-E modellekhez is jár 5 éven át a teljes európai FordPass (Ionity) 155 ezer tagú töltőhálózathoz. A nagy kérdés már csak az maradt, hogy mibe is fog kerülni a Ford Mach-E. A hazai árakra még várnunk kell, a hírek viszont biztatóak: az Egyesült Királyságban például 18 millió forintnak megfelelő összegről startol az összkerékhajtású és nagyobbik akkumulátoros First Edition, ami sok más mellett már láblendítésre is nyíló elektromos csomagtérajtót és 10 hangszórós B&O hifit is ad, a teljes panorámatető mellett. Fapados Mach-E egyébként nem nagyon lesz, már a bázis is LED fényszórós, vezeték nélküli töltős, minden sofőrsegédet megadó. Adaptív LED fényszóró és elektromos első ülésállítás az összkerékhajtásúakhoz már mindenképp jár. A felfüggesztések elöl-hátul függetlenek, a felnik 17, a GT-n 19 colosak.
Az 5 ülés mögött 402 literes a csomagtér, elöl 81 literes, mosható rekeszbe tehetjük a töltőkábeleket, vagy akár a koszos bakancsokat
A Mustang Mach-E a nyugati világban már tavasszal színre lép, ők a GT-t ősztől kapják, hozzánk viszont az alsóbb verziók is csak akkor érkeznek. A gyári infók szerint nagyon megéri várni rá, ugyanis a villany SUV-k között hasonlóan bajnok ajánlatnak ígérkezik, ahogyan a Mustang is az az izomautók között.
Egy fázisról 32, háromról fázisonként 16 amperrel tölthető, utóbbival egy éjszaka alatt a nagyobbik akkumulátor is gond nélkül teletölthető
“a 7,4 kW-os egyfázisú és a 11 kW-os 3 fázisú tölthetőség, míg a DC villámtöltés a Standard Range verziók esetén 115, az Extended Range esetén 150 kW-os. Utóbbival óránként több mint 100 kilométernyi hatótáv táplálható”
Ha 150 kW-s töltővel töltöm, akkor az akksit nem hogy 1, de fél óra alatt teletöltöm (na jó 80%-ig).
De ha az AC töltésre gondolt a cikkíró, hogy óránként tud 100 km-t, akkor sem jön ki a matek. Mert ennek a gépjárműnek nem 11 kW a fogyasztása 100 km-n, hanem (e cikk alapján a leggyengébbre számolva is) min 15kW. Vagyis egy óra alatt 11/15= 44 perc autózás. De gyanítom, hogy nem lesz 15 kW/100km a fogyasztása, hanem inkább 18…
Valami el lett számolva a cikkben:
“a 7,4 kW-os egyfázisú és a 11 kW-os 3 fázisú tölthetőség, míg a DC villámtöltés a Standard Range verziók esetén 115, az Extended Range esetén 150 kW-os. Utóbbival óránként több mint 100 kilométernyi hatótáv táplálható”
Ha 150 kW-s töltővel töltöm, akkor az akksit nem hogy 1, de fél óra alatt teletöltöm (na jó 80%-ig).
De ha az AC töltésre gondolt a cikkíró, hogy óránként tud 100 km-t, akkor sem jön ki a matek. Mert ennek a gépjárműnek nem 11 kW a fogyasztása 100 km-n, hanem (e cikk alapján a leggyengébbre számolva is) min 15kW. Vagyis egy óra alatt 11/15= 44 perc autózás. De gyanítom, hogy nem lesz 15 kW/100km a fogyasztása, hanem inkább 18…
Pedig a cikk írója is villanyautózik egy pár éve… No sebaj, majd csak előkerül az a fránya zsebszámológép 🙂